2024-04-28, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Undermålig trådstart, men frågan är intressant. Kan en person som, låt oss säga, har 5 miljoner i förmögenhet få bidrag i Sverige? Studiemedel från CSN borde man nog ha rätt till, men jag tvivlar på att man har rätt till bostadsbidrag och aktivitetsstöd, eller hur funkar det? Någon som har koll?
Inte bostadsbidrag, men aktivitetsstöd borde gå.
Citera
2024-04-28, 11:33
Medlem
Gabbegy000s avatar
Går nog inte i praktiken då måste dina pengar vara svarta bara och man får köpa hus/lägenhet svart vilket är svårt. Men det fanns en kille i Södertälje som tog sin Ferrari till soc för hämta bidragspengar men han stoppades.
Citera
2024-04-28, 12:54
Avslutad
Tveksam trådstart då akassan inte är ett bidrag utan en försäkring som man betalat in till. Man kan vara hur rik som helst man har ändå rätt till akassa. Dock tar det roliga slut snart, efter 300 dagar sen kommer andra ersättningar eventuellt aktivitetsstöd osv.

Det finns dock "rika" personer som har bidrag men det rör sig om kriminella element.
Citera
2024-04-28, 13:53
Medlem
Aktivitetsstöd kan du ha livet ut ,dock dras snaran åt efter ett tag och du tvingas gå på arbetsträning på heltid
Citera
2024-04-28, 13:54
Medlem
Nya regler från och med oktober 2025 gör att aktivitetsstödet sänks med 5% var 100:e ersättningsdag.
Citat:
Med dagens regelverk får arbetssökande som har förbrukat sina dagar med arbetslöshetsersättning ett obegränsat efterskydd vid deltagande i jobb- och utvecklingsgarantin, något som riskerar att leda till inlåsningseffekter. Aktivitetsstödet till den som deltar i jobb- och utvecklingsgarantin ska därför trappas ned med 5 procentenheter var 100:e ersättningsdag. Samtidigt ska den lägsta nivån i aktivitetsstödet höjas från 223 till 365 kronor per dag.
Källa

Med den nya lagen så sänks ersättningen oavsett och slutligen hamnar man på 365 kr per dag som max, inte som idag då man kan glida på hög ersättning hur länge som helst.

365 x 21 dagar = 7665 kr före skatt per månad. Verkligen något att eftersträva, eller?

Det softa bidragssamhället är över.
Citera
2024-04-28, 13:58
Medlem
GustavTrelleborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1dio7
Nya regler från och med oktober 2025 gör att aktivitetsstödet sänks med 5% var 100:e ersättningsdag.

Källa

Med den nya lagen så sänks ersättningen oavsett och slutligen hamnar man på 365 kr per dag som max, inte som idag då man kan glida på hög ersättning hur länge som helst.

365 x 21 dagar = 7665 kr före skatt per månad. Verkligen något att eftersträva, eller?

Det softa bidragssamhället är över.

Gäller inte retroaktivt, så är du inne i det nuvarande systemet så kommer det inte ändras.
Citera
2024-04-28, 14:49
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Låt säga en snubbe har 3 miljoner han jobbat ihop genom sparande och fonder och får 12-15k i kapitalavkastning i månad, sen går på akassa och aktivietsstöd resten av livet och kör Porsche 911 till AMS/försäkringskassan i sina Rayban Wayfarer med en Rolex sub runt armen.

Jag skrattar nästan över tanken hur provocerande en sån glidare borde va för genomsnittsvensken som tvingas gå till jobbet varje dag vid kl 06 för lyfta 29 brutto medans glidaren är i medelhavet på stranden och skickar in aktivietsrapporten därifrån. Man kan även få akassa/aktivetsstöd i 3 mån beviljat för bo utomlands i Spanien för söka jobb samt betalda resor till intervjuer utomlands som mångmiljonären kan utnyttja.

Långtidsarbetslöshet och bidrag i några år brukar göra det väldigt svårt att få jobb igen, vilket mångmiljonären på bidrag inte har behov av på samma sätt, utan kan starta företag om den känner för börja jobba igen, i värsta fall leva 20 år på bara kapitalet till pension även utan bidrag.
Man har ju rätt till akassa/aktivietsstöd som alla andra även som mångmiljonär så ingen lagöverträdelse begås.

Har ni stött på/känner en sådan person? Vidrigaste missbrukande avskummet som existerar eller är den en vinnare?
Jag har aldrig gjort det själv, brukar mest sitta invandrare, tatuerad underklass och socioekonomiskt lägre klientel på ams/försäkringskassan.

Den förnedring man måste utsätta sig för om man ska få någon A-kassa gör att livet blir direkt ovärdigt, dessutom är det ett begränsat antal dagar det handlar om, men visst, det är en kul tanke.
Citera
2024-04-28, 15:06
Medlem
Barentss avatar
TS saknar människokännedom. Vi som kan tjäna ihop några miljoner är inte intresserade av att vara samhället till last. Tvärtom älskar vi att jobba, struntar i om vi känner oss sjuka, tar inte emot bidrag som kan komma andra till nytta osv. Det är nog TS som gillar detta, och med den inställningen kommer han aldrig att ha några pengar och alltid vara beroende av samhället.

Jag har ett motexempel, har 5 barn som alla gick på dagis till en samhällskostnad av 10.000 kr per månad dvs flera miljoner i bidrag. Som ni utan barn gett mig. Jag känner inte stor skuld i detta. Dels kommer mina 5 barn att bli lyckade skattebetalare allihop, dels är det är Vänstern som infört de för billiga dagisen och vi miljonärer tackar och tar emot.

Annars är det enda som vi rika vill som motarbetar samhällsnyttan är att vi vill ha så låg skatt som möjligt. Inte något fel i det.
Senast redigerad av Barents 2024-04-28 kl. 15:08.
Citera
2024-04-28, 15:19
Medlem
slemhogs avatar
..
Senast redigerad av slemhog 2024-04-28 kl. 15:25.
Citera
2024-04-28, 15:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
TS saknar människokännedom. Vi som kan tjäna ihop några miljoner är inte intresserade av att vara samhället till last. Tvärtom älskar vi att jobba, struntar i om vi känner oss sjuka, tar inte emot bidrag som kan komma andra till nytta osv. Det är nog TS som gillar detta, och med den inställningen kommer han aldrig att ha några pengar och alltid vara beroende av samhället.

Jag har ett motexempel, har 5 barn som alla gick på dagis till en samhällskostnad av 10.000 kr per månad dvs flera miljoner i bidrag. Som ni utan barn gett mig. Jag känner inte stor skuld i detta. Dels kommer mina 5 barn att bli lyckade skattebetalare allihop, dels är det är Vänstern som infört de för billiga dagisen och vi miljonärer tackar och tar emot.

Annars är det enda som vi rika vill som motarbetar samhällsnyttan är att vi vill ha så låg skatt som möjligt. Inte något fel i det.
Folk som du som tydligen inte vet hur kondomer fungerar ska kanske inte uttala sig om att leva på bidrag.
Citera
2024-04-28, 15:51
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmuck2000
Folk som du som tydligen inte vet hur kondomer fungerar ska kanske inte uttala sig om att leva på bidrag.
Det blir mina barn som tar hand om dig, i fängelse eller på långvården.
Citera
2024-04-28, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Inte bostadsbidrag, men aktivitetsstöd borde gå.
Måste man inte vara på någon typ av arbetsplats för att få aktivitetsstöd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in