Citat:
Ursprungligen postat av
RedX
Tror inte att det är en inrikesfråga. Hela västvärldens vänsterrörelse har glidit bort från det materiella (klasskamp) till mer kulturella frågor (hbtq/genus/klimat/antirasism).
Citat:
Ursprungligen postat av
Soulflower
Jag undrar också var den 'riktiga' vänstern har tagit vägen.
Ingen pratar om klass och att krossa kapitalismen längre utan allt handlar om att använda rätt pronomen och visa sitt stöd för Palestina.
Kommunistpartiet får inte ens en halv procent i kommunalvalet.
Citat:
Ursprungligen postat av
mdlb
Att jag övergett vänsterpolitik beror främst på min egen utveckling, men också den trista riktning som vänstern i Sverige tagit.
Jag upplever att det till och med inom socialdemokratin fanns en kollektiv anda om att skapa ett bättre samhälle för svenska arbetare, men idag är vänstern till för att tycka synd om invandrare och HBTQ-personer.
Har röstat på Vänsterpartiet i flera val tidigare men skäms över det idag. Speciellt när jag ser hur dom helt saknar politiska visioner idag, dom vill ju ingenting längre.
En j-tuber har gjort en liten genomgång om hur vänstern tillkom och hur den förändrades. Short summary: Många ledande personer inom både vänstern och socialdemokratin är INTE arbetare, utan medelklass eller överklass. De förrådde sin egen bakgrund i utbyte mot makt och bekostade arbetarnas "paradis". Det gick bra både för svenska såväl som brittiska arbetare om vi nu betraktar händelserna i Storbritannien med demonstrationer och upplopp.
Men, vid 50-talets slut och arbetarnas välmående framgång så uppstår alltid utmanare inom den egna vänstern som vill ta över makten och de kan inte göra det med slagord om arbetarnas väl, för arbetarna har det redan rätt så väl, relativt sett.
Därför blev de tvungna att hitta nya grupper att tycka synd om, invandrare, postkolonial teori, muslimer, HBQT o.s.v. Inte direkt implicerat, men både socialdemokratins och vänsterns väljare gick med på det och de nya machiavelliska makthavarna fick makt och börjar öppna kranarna för utländsk import.
Sedan tillstår problem, 80-, 90- och 00-talen med invandrarna och vänstern, labour/socialdemokrater börjar nu få svårt att behålla sin inhemska grupp av arbetare som nu överger dem för nationalister och konservativa. Därför blir de "tvungna" att attackera sin tidigare grupp av väljare med epitet för att rationalisera sina attacker, de kan ju inte kalla dem arbetare, underklass eller övergivna utan fascister, nazister o.s.v.
Det har i Storbritannien gått så långt att en fackansluten Labourmedlem sade till en åhörargrupp av s.k. vänsterdemonstranter att de skulle skära halsen av alla invandringskritiker som alla förstår oftast är arbetare eller arbetslösa. Hur gick det så här långt? Enkelt, makten har utvecklats och kräver nya tycka-synd-om-grupper som har fått prioritering över alla andra, t.o.m. över det egna landet för den egna maktens skull. Skulle S och V eller Labour medge detta skulle de rasa ihop som kommunistpartiet i Sovjet 1991. Det är en fråga om makt och prestige, de kommer inte att ge sig och som Ricky Jones sade, hellre skära halsen av alla invandringskritiska demonstranter.