2026-01-03, 05:17
Medlem
Vad är fördelen med ETF:er i jämförelse med vanliga fonder?

Finns det något syfte att ha sådana som "vanlig" sparare så att säga?
Citera
2026-01-03, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HorribileDictu
Vad är fördelen med ETF:er i jämförelse med vanliga fonder?

Finns det något syfte att ha sådana som "vanlig" sparare så att säga?
Större utbud av framförallt passiva index-ETF:er jämfört med vanliga fonder, generellt till lägre årlig kostnad. Utöver ETF:er som följer vanliga stora index som S&P500 eller MSCI World kan du genom ETF:er också få exponering mot nästan vilken smal nisch som helst, oavsett om det är aktiemarknaden i Vietnam eller uran-miners. Du ser också direkt till vilken kurs du köper och säljer så du slipper få avslut till en NAV-kurs som kan ha stigit/sjunkit x % efter att du tryckte köp/sälj (som det kan bli när du handlar vanliga fonder).

Nackdelen jämfört med vanliga fonder är att courtage tillkommer och att de flesta ETF:er handlas i Euro vilket innebär att även valutaväxlingsavgift tillkommer. Det spelar dock mindre roll om man sparar långsiktigt, men annars kan det innebära att totalkostnaden blir högre än motsvarande vanlig fond (givet att det finns någon sådan). Vanliga fonder är också lite smidigare att sätta upp ett automatiserat månadssparande i, även om t.ex. Nordnet erbjuder månadssparande i vissa ETF:er.
Citera
2026-04-21, 15:04
Medlem
Är det någon som äger SPDR S&P 500 UCITS ETF (Acc)? Avgift per år är för närvarande endast 0,03% och det är ju attraktivt. Jag sitter för närvarande och skissar på olika långsiktiga sparanden, och denna ETF seglar upp som en kandidat. Någon som kan säga bu eller bä?
Citera
2026-04-22, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .vitalicus
Är det någon som äger SPDR S&P 500 UCITS ETF (Acc)? Avgift per år är för närvarande endast 0,03% och det är ju attraktivt. Jag sitter för närvarande och skissar på olika långsiktiga sparanden, och denna ETF seglar upp som en kandidat. Någon som kan säga bu eller bä?
Äger inte själv, men den är väl förmodligen bästa alternativet om du vill ha en som följer S&P 500 med fysisk replikering och som är återinvesterande. De flesta ETF-utfärdare har ju dock minst en ETF som följer det indexet och avgifterna (TER) ligger typiskt runt 0,03-0,07 så det skiljer inte så vansinnigt mycket mellan dem vad det gäller avgiften.

Numera har ju Xtrackers (via Levler) en S&P 500-ETF som handlas i SEK på Stockholmsbörsen också som gör att man kan slippa valutaväxlingen. Tyvärr är den nog ändå ett sämre alternativ än SPDRs, åtminstone att äga på längre sikt. För även om Xtrackers uppger samma TER (0,03%) så anger de att de har transaktionsavgifter på 0,1%, medan SPDR anger 0,00% i transaktionsavgifter (hur de nu lyckas med det, någon kostnad för ombalansering etc. borde ju de också ha även om de har större AUM att slå ut det på). Spreaden i handeln av Xtrackers ETF på Stockholmsbörsen är sämre också och Avanza vägrar att ens tillåta handel i den då de skyller på att de inte fått rätt dokument eller något sånt (den tycks dock gå att handla på ex. Nordnet https://www.nordnet.se/etf/lista/xtrackers-sp-500-ucits-xdpu-xsto).
Citera
2026-04-22, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Äger inte själv, men den är väl förmodligen bästa alternativet om du vill ha en som följer S&P 500 med fysisk replikering och som är återinvesterande. De flesta ETF-utfärdare har ju dock minst en ETF som följer det indexet och avgifterna (TER) ligger typiskt runt 0,03-0,07 så det skiljer inte så vansinnigt mycket mellan dem vad det gäller avgiften.

Ja, jag tänker mig en sakta DCA i S&P 500 parallellt med Avanza Zero eller något liknande upplägg, och därutöver mer direkta investeringar i specifika bolag. Just nu lutar det åt just SPDR och deras ETF, men jag ska titta runt lite mer först. Om du har insikter varför den ena utfärdaren är bättre än den andra så lyssnar jag gladeligen.
Citera
2026-05-01, 14:51
Avslutad
Tror ni amerikanska fonder kommer att gå starkt framöver? Hur länge tror ni att tech kommer att gå bra?
När dyker olja-/energifonder? Asienfonder?
Citera
2026-05-06, 05:30
Avstängd
James-bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingSofa
Tror ni amerikanska fonder kommer att gå starkt framöver? Hur länge tror ni att tech kommer att gå bra?
När dyker olja-/energifonder? Asienfonder?
Ja samma fråga ställer jag mig. Kan någon förklara varför de inte dyker?
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in