2024-08-31, 10:49
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shasse
Gett upp om diskusmätningarna. Det har visats förr hur långt ifrån mätningen varit nedslaget. Provocerande men verkar inte vara något större intresse ifrån de aktiva heller.
Ja det är sjukt när dom fixade till mätmetoden för övertramp, men det här som är ett betydligt större problem klarar dom inte av att fixa.
Citera
2024-08-31, 11:01
Medlem
Niskalaukauss avatar
Ilona Mononens lopp läste jag lite om. Efter 2km hade hon mellantiden ca 6.11 men det höll inte till mål 9.32,61. Så hon satsade o det gillar jag verkligen.
Hon sa att det gick tungt på slutet o att det måste gått fort i början. Tempot i början var ok, men nu fick jag känna hur syran känns när man även ska ta sig över hindren. Slutet av loppet kändes långt sa Mononen med ett leende. – Underbart och otroligt (säsong). Jag skulle inte ha trott på en sådan säsong vid det här tiden i min karriär. Allt har gått riktigt bra, och det här var grädden på moset, sa Mononen och syftade på sin löpning i Diamond League.
Det här borde väl varit hennes första inbjudan till ett Diamond League lopp. Så vi kanske får ta det här med att dom alla bästa inte dyker upp till Finnkampen i alla fall dom som har chansen att tävla på den här nivån.
Citera
2024-08-31, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
Då borde dom som mäter ställa upp på 100m för då är dom garanterat dom snabbaste löparna jag sett.

Du fattar inte när någon uppenbart överdriver för att påvisa någonting problematiskt? Jag förstår givetvis att de inte står 100 meter bort men det jag vill förmedla är att de står ALLDELES FÖR LÅNGT BORT när disskusen eller släggan slår ner. De ska ju redan ha börjat röra sig mot nedslagningsplatsen när den är i luften.
Citera
2024-08-31, 14:28
Medlem
Niskalaukauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikom
Du fattar inte när någon uppenbart överdriver för att påvisa någonting problematiskt? Jag förstår givetvis att de inte står 100 meter bort men det jag vill förmedla är att de står ALLDELES FÖR LÅNGT BORT när disskusen eller släggan slår ner. De ska ju redan ha börjat röra sig mot nedslagningsplatsen när den är i luften.
Tyckte du tog i lite väl mycket. O jag tycker ju t.o.m att det är så man är tveksam ibland i kula o då står dom betydligt närmare.
Tycker dom borde klara av att fixa det här med hjälp av teknik.
Citera
2024-09-03, 23:15
Medlem
Weltklasse Zürich 🇨🇭 imorgon kväll, en av de klassiska DL-galorna och med nordiskt deltagande i följande grenar:

100 m (d), förprogram: Julia Henriksson 🇸🇪, Ingvild Meinseth 🇳🇴, Christine Bjelland Jensen 🇳🇴
Stavhopp (h): Armand Duplantis 🇸🇪
400 m (d): Henriette Jäger 🇳🇴
400 m (h): Håvard Bentdal Ingvaldsen 🇳🇴
400 m häck (h): Karsten Warholm 🇳🇴
Längdhopp (h): Markus Rooth 🇳🇴
5 000 m (d): Karoline Bjerkeli Grövdal 🇳🇴
Spjut (h): Lassi Etelätalo 🇫🇮
1 500 m (h): Jakob Ingebrigtsen 🇳🇴, Narve Gilje Nordås 🇳🇴
4x100 m (d): Sverige 🇸🇪, Finland 🇫🇮, Norge 🇳🇴
100 m (h), duell: Armand Duplantis 🇸🇪, Karsten Warholm 🇳🇴

Totalt antal starter
Norge 🇳🇴: 11 st
Sverige 🇸🇪: 4 st
Finland 🇫🇮: 2 st
Danmark 🇩🇰: 0 st
Island 🇮🇸: 0 st
Senast redigerad av sportnorden12345 2024-09-03 kl. 23:28.
Citera
2024-09-04, 07:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Weltklasse Zürich 🇨🇭 imorgon kväll, en av de klassiska DL-galorna och med nordiskt deltagande i följande grenar:

100 m (d), förprogram: Julia Henriksson 🇸🇪, Ingvild Meinseth 🇳🇴, Christine Bjelland Jensen 🇳🇴
400 m häck (h): Karsten Warholm 🇳🇴
100 m (h), duell: Armand Duplantis 🇸🇪, Karsten Warholm 🇳🇴

Totalt antal starter
Norge 🇳🇴: 11 st
Weltklasse är väl torsdag kväll. Duellen onsdag kväll.
Citera
2024-09-04, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Weltklasse är väl torsdag kväll. Duellen onsdag kväll.

Ja, precis, imorgon kväll

Nä, men ärligt talat, så trodde jag att DL gick på torsdag kväll, ända tills jag läste Wennerholms krönika om ”duellen” och att den skulle vara redan ikväll..

Hade ju egentligen koll på att Weltklasse krockar lite med Nations League-fotbollen imorgon!
Citera
2024-09-05, 02:04
Medlem
Citat:
Weltklasse Zürich 🇨🇭 ikväll, en av de klassiska DL-galorna och med nordiskt deltagande i följande grenar:

400 m häck (h): Karsten Warholm 🇸🇪

Totalt antal starter
Norge 🇳🇴: 9 st

Uppdaterat! 👆
Citera
2024-09-05, 12:37
Medlem
Citat:
Weltklasse Zürich 🇨🇭 imorgon kväll, en av de klassiska DL-galorna och med nordiskt deltagande i följande grenar
Citat:
Uppdaterat! 👆
Imponerad, när var det senast någon annan än mig som var sunt nordiskt nationalistisk nog att ta med alla nordiska deltagare, inte bara svenskarna? Du är ett föredöme!

Jag kom på idén att ta med hålltider också, plus att jag fyllde på med två grenar där jag har fina favoriter!

18:58 100 m (d), förprogram: Julia Henriksson 🇸🇪, Ingvild Meinseth 🇳🇴, Christine Bjelland Jensen 🇳🇴

SVTPay kl. 19:15-22:00 https://www.svtplay.se/video/85dr3Ly/friidrott-diamond-league/zurich

19:18 Stavhopp (h): Armand Duplantis 🇸🇪
19:32 400 m (d): Henriette Jäger 🇳🇴
19:51 400 m (h): Håvard Bentdal Ingvaldsen 🇳🇴

SVT1 20:00-21:00, NRK1/NRKPlay 20:00-22:00

20:04 400 m häck (h): Karsten Warholm 🇸🇪
20:16 800 m (d): Georgia Reekie, Gemma Bell, Wiley Addison
20:18 Längdhopp (h): Markus Rooth 🇳🇴
20:42 Spjut (h): Lassi Etelätalo 🇫🇮
20:43 5 000 m (d): Karoline Bjerkeli Grövdal 🇳🇴

SVT24 kl. 21:00-22:00

21:27 1 500 m (h): Jakob Ingebrigtsen 🇳🇴, Narve Gilje Nordås 🇳🇴
21:41 100 m häck (d): Nadine Visser
21:52 4x100 m (d): Sverige 🇸🇪, Finland 🇫🇮, Norge 🇳🇴

Hela kvällens program/live-resultat: https://zurich.diamondleague.com/en/programme-results/programme-results/

Hoppas vi får se 400m häck-loppen i SVTPlay, det är sannolikt upp till SVT själva att mixa mellan stavhopps-feeden och track and field-feeden vid den tidpunkten eftersom det är före internationella TV-fönstret. Inte alltid SVT visar framfötterna med såna detaljer. Vill minnas minst en DL-sändning tidigare i år eller om det var förra året där det enda man fick se av dom nordiska deltagarna som sprang ett tidigt lopp var i bakgrunden vid stavhoppsmattan.

Med tanke på Julia Henriksson är det synd SVT börjar sända först vid 19:15, det finns TV-produktion från minst 18:30 när damernas höjdhopp börjar. Kanske om det dyker upp någon pre-meet stream under eftermiddagen.

Edit: Norrmännen kommer mötas av en av blågul överraskning när deras TV-fönster på NRK1 börjar.

Edit2: Med undantag för avslutande stafetten så utgörs dom snålt tilltagna svenska inslagen i sändningen av en amerikan och en norrman.
Senast redigerad av pumahunter 2024-09-05 kl. 13:05.
Citera
2024-09-05, 14:05
Medlem
Sveriges stafettlag på 4x100 m (d):

1. Michelle De Silva
2. Nikki Anderberg
3. Julia Henriksson
4. Emilia Kjellberg

Favoritlagens laguppställningar:

Nederländerna 🇳🇱 (Van Den Berg, Van Hunenstijn, Bisschops, Jiya)

Belgien 🇧🇪 (Vincke, Rosius, Mehuys, Nkansa)

Schweiz 🇨🇭 (Kora, Atcho-Jaquier, Pointet, Kambundji M.)
Citera
2024-09-05, 14:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Sveriges stafettlag på 4x100 m (d):

1. Michelle De Silva
2. Nikki Anderberg
3. Julia Henriksson
4. Emilia Kjellberg

Favoritlagens laguppställningar:

Nederländerna 🇳🇱 (Van Den Berg, Van Hunenstijn, Bisschops, Jiya)

Belgien 🇧🇪 (Vincke, Rosius, Mehuys, Nkansa)

Schweiz 🇨🇭 (Kora, Atcho-Jaquier, Pointet, Kambundji M.)

Det var ett litet udda svenskt stafettlag.
Citera
2024-09-05, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det var ett litet udda svenskt stafettlag.
Det var sannolikt inte det lättaste att få ihop 4st som hade möjlighet att åka ner till Schweiz så här på slutet av säsongen, och fick ta dom som var i närheten. Intressant att Michelle de Silva ska springa, hon dök ju inte upp i Köpenhamn i förrgår(vet nån varför?), där stafett-avslutaren Emilia Kjellberg hoppade längd på ett förträffligt sätt.

Emilia sprang faktiskt på 11.70 i Sollentuna för mindre än tre veckor sedan vilket var nytt PB för henne och tider som hon inte varit i närheten av på 10år, så hon vill väl tävla så mycket som möjligt efter alla skador senaste åren för att ha lite roligt. Hon kanske har fått ett gulligt storhetsvansinne efter sommarens längdhoppsresultat och Mondo's 100m igår och tror hon klarar vad som helst hon också.

Knappast det vanligaste att tre nordiska länder är med i en avslutande stafett i en DL-tävling? Men skoj med en nordisk kamp på slutet, får säga att i mina ögon ser jag faktiskt det som kvällens höjdpunkt. Sannolikt inget nordiskt lag som slutar på prispallen om inga i toppen växlar bort sig, men den nordiska kampen borde utgöra prestige.

Edit: Nej, stafettlaget verkar varit bestämt sedan innan Onsdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in