2024-04-19, 13:20
Medlem
Finns ju inget concept om "power play" i fotboll som det gör i hockey, av flera olika anledningar. För det första betyder ett misslyckat skott på mål nästan alltid att man ger bollen till motståndarlaget till skillnad från i hockey där det bara är att ösa på så länge man kan hålla pucken i anfalls-zon. För det andra är spelplanen så mycket större i fotboll och ger spelare mycket mer frihet att röra sig och spela sig fria, och därmed ta över bollinnehavet, även när de spelar ett desperat försvar. Att ta bort sin målvakt helt i det läget som anfallande lag vore endast idiotiskt för så fort det andra laget tar över bollinnehavet kommer de göra mål.
Citera
2024-04-19, 13:54
Medlem
Karibiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Har jag aldrig någonsin sätt förut..

Det händer ju titt som tätt att målvakten går upp i de sista avgörande minuterna. Men magkänslan säger ändå att det kanske har blivit mindre vanligt?
Citera
2024-04-19, 14:45
Medlem
Man tar ut målvakten i hockey av två skäl:

1. En hockeymålvakt får inte röra pucken på motståndarens planhalva. Det är automatisk utvisning. Därför kan hockeymålvakten inte spela i anfallszon.
2. En hockeymålvakt har helt fel utrustning och kan i praktiken inte agera utespelare.

Inget av detta gäller i fotboll. Målvakten behöver inte bytas ut, utan kan springa upp till motståndarnas straffområde och hjälpa till i slutminuten om man pushar för ett mål. Det är inte särskilt ovanligt.

Fotbollsmålvakter är dessutom ofta storvuxna. Det är bra i fotboll om man är målvakt/försvarare eller anfallare. Mittfältare ska vara mindre och snabbare. Målvakter kan använda fötter och huvud, även om de inte är lika bra på det som tränade utespelare.

Dessutom måste enligt fotbollsreglerna någon spelare på plan ha en tröja i en färg som inte är densamma som de andra spelarna i laget, och det är målvakten. (För att domaren lätt ska kunna se att det är "rätt" spelare som använder händerna.)

Kort sagt; man tar inte ut målvakten eftersom det aldrig behövs.
Citera
2024-05-14, 12:48
Medlem
ekerilars avatar
Citat:

I latinamerika är det vanligt.

Mest målfarlig var Rogerio Ceni från Sao Paolo. Under sina 15 säsonger i Sao Paolo FC gjorde han 132 mål. 61 frisparksmål, 70 straffar och 1 spelmål.

Josë Luis Chilavert notaredes för 67 mål, varav 8 i Landslaget (Paraguay)

René Higuita och Hans Jörg Bött Har gjort en hel del mål då de varit straffläggare. Om jag inte missminner mig har även Higuita satt någon straff för det Colombianska landslaget.
Citera
2024-05-14, 13:46
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:

Har hänt i allsvenskan också

Citat:
I allsvenskan i fotboll var Landskrona BoIS målvakt Ronny Sörensson ordinarie straffskytt under 1974. Han gjorde fyra straffmål och räddade de tre straffar som dömdes mot laget den säsongen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A5lvaktsm%C3%A5l#
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-05-14 kl. 13:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in