2024-04-18, 22:58
Avslutad
Det är få om ens några aktivt förvaltade fonder som slår index.

Warren Buffett är legendarisk just för att han år efter år slår index med siffror runt 20 procents avkastning per år. Han undvek IT-bubblan 2000 helt och hållet till exempel.
Senast redigerad av Juristen08 2024-04-18 kl. 23:01.
Citera
2024-04-18, 22:59
Medlem
top_secrets avatar
Men varför gnäller du om detta TS? Det är väl bara till din fördel att ingen annan har fattat lika mycket som du? Varför sitter du här och gafflar när tid är pengar? Ut o tradea eller ta en resa till solen tillsammans med dina framgångsrika vänner!

Eller är det kanske så att du egentligen är ganska osäker på din egen strategi, kanske haft medvind ett tag men känner att du kan förlora allt närsomhelst
Citera
2024-04-19, 01:16
Medlem
Det roliga är att folk pratar om ”7% per år” när LF Global indexnära avkastat i snitt ca 14,7% senaste 10 åren.

Hur många privatinvesterare och fondförvaltare slår den siffran?
Citera
2024-04-19, 05:25
Medlem
Det här blev väldigt lyckat.
Har fått fram precis det jag ville visa i denna tråden.
Massor med inlägg från personer som inte har en aning om vad trading är, babblar om aktivt förvaltade aktiefonder med mera, men som ändå ska ha en åsikt.

Roligast är de som dessutom är otrevliga, så tydligt att de innerst inne vet att de har blivit totalt grundlurade men ändå ska försvara sina indexfonder.
Citera
2024-04-19, 06:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Massor med inlägg från personer som inte har en aning om vad trading är, babblar om aktivt förvaltade aktiefonder med mera, men som ändå ska ha en åsikt.

Roligast är de som dessutom är otrevliga, så tydligt att de innerst inne vet att de har blivit totalt grundlurade men ändå ska försvara sina indexfonder.

Det är nog bättre med index än om man ska göra som de förnumstiga experterna - sprida riskerna, många olika sektorer, m.m. Då slår man aldrig index. Men om man har alla aktier på samma ställe som går upp och går upp, är det klart bättre än index. Sen gäller det så klart att sälja i tid.
Citera
2024-04-19, 07:28
Medlem
Citat:

Och vad är poängen med att posta denna smörja på ett anonymt forum, menar du? Annat än att trolla och vilseleda osäkra rookies?
Citera
2024-04-19, 07:28
Medlem
Ingen tror att indexfonder ger mer än initierad trading generellt. Däremot ger det väldigt mycket i förhållande till arbetsinsats för trading utan arbetsinsats går ofta fel.
Citera
2024-04-19, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreatVoid
Ingen tror att indexfonder ger mer än initierad trading generellt. Däremot ger det väldigt mycket i förhållande till arbetsinsats för trading utan arbetsinsats går ofta fel.
Har du inte läst hur många som tror det?
Helt otroligt.
Citera
2024-04-19, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Och vad är poängen med att posta denna smörja på ett anonymt forum, menar du? Annat än att trolla och vilseleda osäkra rookies?
Va?
Citera
2024-04-19, 09:47
Medlem
kyrkstockens avatar
Fonder har ett stort handikapp gentemot index och tradare.

När du (och alla andra) sätter in pengar i fonden, måste fonden köpa något
När du (och alla andra) tar ut summor, måste fonden sälja

Detta måste fonden göra oavsett köp eller säljläge. Att det påverkar är helt klart. Men hur mycket?

Jag tror att det är tämligen lätt att slå index och fonder år efter år om man är aktiv och har en personlighet som passar för det. Fast kanske är det färre än jag tror. Jag förstår inte mina bekanta som förlorat stora summor på en börs som bara ökar.
Citera
2024-04-19, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Fonder har ett stort handikapp gentemot index och tradare.

När du (och alla andra) sätter in pengar i fonden, måste fonden köpa något
När du (och alla andra) tar ut summor, måste fonden sälja

Detta måste fonden göra oavsett köp eller säljläge. Att det påverkar är helt klart. Men hur mycket?

Jag tror att det är tämligen lätt att slå index och fonder år efter år om man är aktiv och har en personlighet som passar för det. Fast kanske är det färre än jag tror. Jag förstår inte mina bekanta som förlorat stora summor på en börs som bara ökar.
Varför skulle det påverka annorlunda än att köpa aktierna direkt?
Citera
2024-04-19, 11:21
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Några procentenheter?
Varför har du fått för dig att skillnaden mellan att inneha en indexfond och att trada med sitt kapital ger några procentenheter i skillnad fördel trading?
Eller är ditt span på några mellan 2 och 500?
Bara gissningar, är det inte bättre att vara tyst om man inte har en aning än att öppna käften och bevisa sin okunskap?
Krävs ingen tur. Jo för en idiot gör det väl det som du säger.

Du fattade inte argumentationen.
Day trading innebär att du sitter timmar framför en dator varje dag. Det blir ditt enda levebröd. Något annat jobb har man i regel inte när man gamblar på den skalan. Nackdelen är uppenbar (Om du inte sitter hos mamma som betalar allting åt dig) Vilket jag tror med tanke på din något pubertala omogna ton här på tråden.

Framgångskvoten är mycket låg för Tradare som är piskade att hämta inkomster att betala alla utgifter som behövs för att leva.
Det talas om 4% av alla tradare , som har inkomster som efter alla avdrag för räkningar varje månad har en hyfsat slant över ( https://tradethatswing.com/the-day-trading-success-rate-the-real-answer-and-statistics/)
Den som har div. indexfonder eller aktier har den stora fördelen att kunna räkna hem intäkter också genom ett vanligt kneg.
95% av Tradare står inte på egna ben när månaden är slut och det ska räknas ihop och man har inga andra inkomster än just trading. Istället är det vanligare att man gör bra affärer ibland men också beroende av andra inkomster.

Trading är -och förblir - ett skrytsamt hobby för överentusiastiska lirare som bor hemma med mamma, eller de 4% som faktiskt har enträget hållit på i många år och slutligen kan leva på det.
Vilken sort är du ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in