2024-04-17, 18:24
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeFromOpression
Många svennar som klagar på invandrare som jobbar inom äldreomsorgen. Varför jobbar inte svenskarna med äldreomsorg om dom är så måna om dom gamla?
Det handlar om både tillgång och efterfrågan. Kommunens har satsat stora resurser på att utbilda invandrare inom just vården. Detta stora arbetskraftsutbud har försämrat (relativa) löner och arbetsvillkor vilket gör att svenskarna väljer bort jobbet. Att tjänsterna ofta utförs i en monopolliknande situation gör att kraven på de anställdas kompetens är låg. Begriplig svenska och kulturell kompetens är inte viktigt när det primära syftet är att byta någons blöja.
Citera
2024-04-17, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan
Ja allt som har privatiserats har blivit jävligt mycket bättre

I sverige ja. Allt är skit. Till och med de privata aktörer är skit. Varför? Svenne landet har inga fungerande regler/standarder för privatiseringar. Men man måste börja/ändra från 0.

Kan bara bli bättre.
Citera
2024-04-17, 18:37
Medlem
fluff995s avatar
Jobbet är i grunden inte för alla. Flertalet invandrare vill inte jobba där heller.

Nästan ingen svensk vill jobba på en arbetsplats med nästan enbart invandrare. Och som varandes en person som jobbat på arbetsplats med nästan enbart invandrare i ett par år, skulle jag säga att det finns fog för detta. En invandrardominerad arbetsplats innebär problem på så oerhört många vis att det inte går att beskriva i ett foruminlägg. Och viljan från ledningen att beakta och jobba för att åtgärda problemen är oftast lika med 0. Så man sitter up shit creek without a paddle, som jänkarna säger.

Lönen är... sådär. Inte katastrofal längre, skulle jag säga. Men jag tror också den varierar väldigt mycket från kommun till kommun, region till region. Vissa löneerbjudanden jag fått från kommuner på landsbygden har nästan gjort mig mörkrädd. Så hur många svenskar som vill jobba beror nog på vilken kommun du pratar om.

Vissa arbetsplatser har dysfunktionellt ledarskap, och dysfunktionell kultur. Så vilket kontor, äldreboende, sjukhus osv du jobbar på spelar stor roll. Många orkar nog inte vaska tills de hamnar nånstans de trivs, utan väljer ett helt annat yrke istället.

Med detta sagt förstår jag dock fortfarande inte varför arbetslösa svenskar inte söker sig till äldreomsorgen. Finns inga ursäkter för det. Så jävla outhärdligt är jobbet inte.
Citera
2024-04-17, 19:29
Medlem
Dåligt betalt dåliga arbetstider
Citera
2024-04-17, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haniballe
Inte för den lönen! Många fler skulle nog jobba inom äldreomsorg om lönen var ngt man kunde leva på. Men de privata företagen som ofta driver äldrevård tar in billigaste arbetskraften. De behöver inte ens kunna 100%svenska. Många invandrare får sedan även bidrag, vilket en svensk inte får.
Men det är samma inom hela vården.
Ja, usla löner och villkor.
Ingen heltid utan bara deltider.
Helgjobb med dåliga tillägg.
Delade turer.
Osv.

En annan orsak som jag känner det är nog att man inte kan skita i jobbet och bara göra så lite som möjligt som på typ lager eller andra jobb.
Det är levande människor det handlar om som blir lidande, så om man skiter i sina arbetsuppgifter.
Tyvärr är det många som skiter i dom gamla i allafall.
Citera
2024-04-17, 20:05
Medlem
I stora delar av Sverige där det inte bor så många invandrare är väl hemtjänsten till 90% just svenskar.
Citera
2024-04-17, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greta.El.HAMAS
Ja, usla löner och villkor.
Ingen heltid utan bara deltider.
Helgjobb med dåliga tillägg.
Delade turer.
Osv.

En annan orsak som jag känner det är nog att man inte kan skita i jobbet och bara göra så lite som möjligt som på typ lager eller andra jobb.
Det är levande människor det handlar om som blir lidande, så om man skiter i sina arbetsuppgifter.
Tyvärr är det många som skiter i dom gamla i allafall.
Ja det med delade turer har jag hört inte är så uppskattat..
Citera
2024-04-17, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Arbetskamraterna består av Elvis-afghaner och tatuerade och kedjerökande WT-tjejer. Känns det lockande?

Ja här har alla WT brudar samlats i ett och samma yrke, antingen har de läst omvårdnad på gymnasiet och sen jobbat med detta 30-40 år eller så har de gått ”livets hårda skola.” Tatuerade tuggummituggande kärringar, konflikter och skitsnack genomsyrar miljön. Obs att det finns undantag, min gamla faster hade det riktigt bra med duktig svensk personal med genuin omtanke.

Men mycket skräp anställs!
Citera
2024-04-17, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Jobbet är i grunden inte för alla. Flertalet invandrare vill inte jobba där heller.

Nästan ingen svensk vill jobba på en arbetsplats med nästan enbart invandrare. Och som varandes en person som jobbat på arbetsplats med nästan enbart invandrare i ett par år, skulle jag säga att det finns fog för detta. En invandrardominerad arbetsplats innebär problem på så oerhört många vis att det inte går att beskriva i ett foruminlägg. Och viljan från ledningen att beakta och jobba för att åtgärda problemen är oftast lika med 0. Så man sitter up shit creek without a paddle, som jänkarna säger.

Lönen är... sådär. Inte katastrofal längre, skulle jag säga. Men jag tror också den varierar väldigt mycket från kommun till kommun, region till region. Vissa löneerbjudanden jag fått från kommuner på landsbygden har nästan gjort mig mörkrädd. Så hur många svenskar som vill jobba beror nog på vilken kommun du pratar om.

Vissa arbetsplatser har dysfunktionellt ledarskap, och dysfunktionell kultur. Så vilket kontor, äldreboende, sjukhus osv du jobbar på spelar stor roll. Många orkar nog inte vaska tills de hamnar nånstans de trivs, utan väljer ett helt annat yrke istället.

Med detta sagt förstår jag dock fortfarande inte varför arbetslösa svenskar inte söker sig till äldreomsorgen. Finns inga ursäkter för det. Så jävla outhärdligt är jobbet inte.

Kommunerna VÄLJER invandrare FÖRE svenskar.
Citera
2024-04-17, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerpu
Vänd på frågan, varför är det mest utlänningar som jobbar inom äldreomsorgen?
För att dom inte har lyxen att kunna välja bort jobb man inte vill ha till samma grad som en inhemsk
Nja, lönebidrag gör det billigare att anställa flyktingar mm. Och sen tycker staten att de har lyckats minska arbetslösheten, och kommunerna kan skryta med ungefär samma sak. Och vi får betala, och de äldre får dessutom betala genom att acceptera en personal som inte de förstår och som inte förstår vad de äldre säger, och som har bristfälliga medicinska kunskaper!
Citera
2024-04-17, 22:30
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Kommunerna VÄLJER invandrare FÖRE svenskar.

Ursäkta? Jag ska inte lova att det är så här i alla kommuner, men i de kommuner jag varit i kontakt med är det en enorm merit att vara svensk. Vi är alltmer en bristvara i branschen. Formell kompetens trumfar gissningsvis etnicitet (nästan) jämt, eftersom regelverket är sådant. Men mellan två likvärdiga kandidater har Pelle Banan oddsen på sin sida.
Citera
2024-04-17, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeFromOpression
Många svennar som klagar på invandrare som jobbar inom äldreomsorgen. Varför jobbar inte svenskarna med äldreomsorg om dom är så måna om dom gamla?
Vilket skitsnack, väldigt många jag känner jobbar inom äldreomsorgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in