2024-04-14, 11:51
Medlem
Hej

Jag har en passat 1,8 -1999 som inte vill starta.
.
När jag kollar säkringen till bensinpumpen så har den ingen ström när tändningen är avslagen.
När jag slår på tändningen så får säkringen ström i några sekunder så försvinner den igen.

Den tänder till lite grann med startgas men slocknar direkt.

Vad kan felet vara?
Citera
2024-04-14, 12:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 2zero2
Hej

.
När jag kollar säkringen till bensinpumpen så har den ingen ström när tändningen är avslagen.
När jag slår på tändningen så får säkringen ström i några sekunder så försvinner den igen.

Vad kan felet vara?
Alltså går den bara kort stund på startgasen, så du har inte en bränslepump som levererar, du har något fel som gör att strömmen till bränslepumpen försvinner, det felet kan vara vad som helst
Citera
2024-04-14, 12:30
Medlem
eldrattans avatar
Din bränslepump verkar bete sig precis som den skall göra. Den skall gå ett par sekunder när man vrider nyckeln ett snäpp för att bygga upp tryck.

Hur är det med tändning? Finns ett billigt verktyg på biltema m.fl. som du kopplar mellan tändstift och tändhatt. Den skall blinka om det kommer gnista.
Citera
2024-04-14, 12:42
Medlem
keyzexs avatar
Hur ser det ut på panel när Du vrider på tändning, blinkande symbol med nyckel?
Låter som om startspärren är aktiverad.
Citera
2024-04-14, 12:43
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Hej

.

Vad kan felet vara?
Som det ska vara då...
Det intressanta är om bränslepumpen har ström när du kör startmotorn.
Det kan vara varvtalsgivaren som inte fungerar, då går inte bränslepumpen.
Gnista har du ju eftersom den går på startgasen.
Citera
2024-04-14, 13:32
Medlem
Citat:
Hej

.

Vad kan felet vara?

Citat:
Ursprungligen postat av zignature
Alltså går den bara kort stund på startgasen, så du har inte en bränslepump som levererar, du har något fel som gör att strömmen till bränslepumpen försvinner, det felet kan vara vad som helst

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Som det ska vara då...
Det intressanta är om bränslepumpen har ström när du kör startmotorn.
Det kan vara varvtalsgivaren som inte fungerar, då går inte bränslepumpen.
Gnista har du ju eftersom den går på startgasen.

Det är sannolikt att bränslepumpen gör exakt det den ska göra, slå till nåt ögonblick när tändning aktiveras och sen stanna. Sen när motorn väl startat och detta detekterats av ECU så aktiveras bränslepumpen igen. Detta kan ske via t ex vevaxelgivare, men kan även ha viss fördröjning eller kräva ett viss minsta varvtal innan aktivering sker.

Det hela är en säkerhetsfunktioner för att hindra att bränslepump fortsätter gå vid t ex en olycka/krock och pumpa ut bränsle som kan ta eld.
Citera
2024-04-14, 18:27
Medlem
Bränslepumpen har ström när man kör startmotorn när man kollar i säkringen men tog lös slangarna som går till pumpen men det kommer inte ut någon bensin fast man kör på startmotorn

ecm lyser när jag har tändningen tills jag vrider om nyckeln då försvinner den lampan

Ingen blinkande symbol med nyckel alls. Inte med tändning på eller när jag försöker starta .
Citera
2024-04-14, 20:13
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Bränslepumpen har ström när man kör startmotorn när man kollar i säkringen men tog lös slangarna som går till pumpen men det kommer inte ut någon bensin fast man kör på startmotorn

ecm lyser när jag har tändningen tills jag vrider om nyckeln då försvinner den lampan

Ingen blinkande symbol med nyckel alls. Inte med tändning på eller när jag försöker starta .
Så trasig pump då, eller elavbrott fram till den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in