2024-04-12, 13:28
Medlem
Tjabba,
har precis fått min nya bil, en KIA EV6.
Nu är de så att den blåser kall luft hela tiden. Jag ökar temperaturen till 27, som verkar vara max, men bilen blir inte varmare. Även om alla inblås är stängda, så blir bilen kall.

Måste "heat" knappen vara igång hela tiden? Den sänker räckvidden med ca 30km om man har igång den.
Citera
2024-04-12, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basedm
Tjabba,
Nu är de så att den blåser kall luft hela tiden. Jag ökar temperaturen till 27, som verkar vara max, men bilen blir inte varmare. Även om alla inblås är stängda, så blir bilen kall.

Måste "heat" knappen vara igång hela tiden? Den sänker räckvidden med ca 30km om man har igång den.

Elbil?

Varifrån skulle värmen komma, tänkte du?
Jag gissar att det är knappen "heat" som startar elementet som skapar den värmen.
Citera
2024-04-12, 13:47
Medlem
franges avatar
Fick du inte med någon instruktionsbok till bilen, att läsa?
Citera
2024-04-12, 13:52
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basedm
Tjabba,

"Heat"-knappen stänger av och på värmepumpen, verkar det som efter en snabbgoogling. Självklart blir inte bilen varm om du stänger av värmepumpen. Självklart drar värmepumpen el, vilket sänker räckvidden. En elbil har ju inte överskottsvärme att använda till att värma kupén, som en ICE-bil har.
Citera
2024-04-12, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
"Heat"-knappen stänger av och på värmepumpen, verkar det som efter en snabbgoogling. Självklart blir inte bilen varm om du stänger av värmepumpen. Självklart drar värmepumpen el, vilket sänker räckvidden. En elbil har ju inte överskottsvärme att använda till att värma kupén, som en ICE-bil har.

Nog måste en elmotor generera värme? Eller är den 100% effektiv? Kanske inte räcker för kupeuppvärmning?
Citera
2024-04-12, 16:57
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorpareBlod
Nog måste en elmotor generera värme? Eller är den 100% effektiv? Kanske inte räcker för kupeuppvärmning?
Jo visst blir motorn varm, annars hade man ju inte behövt någon kylarvätska.
Men det räcker inte för att värma kupén, de flesta elbilar har därför både en extra värmepump och ett värmeelement.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in