2024-04-12, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Hursomhelst är det väl lika bra stt världen dras in i ert världskrig en gång för alla. Vi förtjänar inte att bebo denna fina planet.

Hoppas nästa art gör det bättre för den stafettpinnen vi tog över efter dinosaurierna har vi inte hanterat väl.

Klyxxtll från Graqlatry III med hivemind-vänner tackar för den dåliga säkerheten i Jordens kärnvapensilos och tar gärna över när tillfälle ges.

OP: Det är närmare nu än för några dagar sen. Men Iran har självbevarelsedrift - detta kommer inte handla om en saturationattack mot Dimona. Vi får se ngt balanserat, ungefär som när Iran i en vedergällningsattack skrämde bajset ur tarmarna på Amerikaner i en militärbas för något år sen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Operation_Martyr_Soleimani
Senast redigerad av pjabas 2024-04-12 kl. 20:12.
2024-04-12, 20:25
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fyfaan
Hoppas Israel sänker det jävla pisslandet. De har fått härja alldeles för länge med terroristattacker via proxy-grupper. Inte nog med det så har de plågat sin stackars befolkning för länge, speciellt kvinnorna.

Hade vart grädden på moset om de unga reste sig för revolution samtidigt. Har ju ändå vart nära några gånger nu. En vacker dag kan Iran vara ett fritt land.
Är det samma underskattning på G av Iran som det var av Ryssland i Ukrainakriget? Samma felkalkyleringar... tänk att väst aldrig lär sig.

Lovar inte gott det här. Kommer ekonomin att sänkas helt om det blir storkrig därnere? Därför guldpriset bara stiger och stiger just nu, antar jag.
2024-04-12, 20:32
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Är det samma underskattning på G av Iran som det var av Ryssland i Ukrainakriget? Samma felkalkyleringar... tänk att väst aldrig lär sig.

Lovar inte gott det här. Kommer ekonomin att sänkas helt om det blir storkrig därnere? Därför guldpriset bara stiger och stiger just nu, antar jag.

Samma felkalkylering gällande Iran såsom regionens militära stormakt? Absolut! De är lika mycket amatörer i sammanhanget som Ryssland, med soldater utan såväl moral som driv.

/AI
2024-04-12, 20:38
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Samma felkalkylering gällande Iran såsom regionens militära stormakt? Absolut! De är lika mycket amatörer i sammanhanget som Ryssland, med soldater utan såväl moral som driv.

/AI
Men hallå, Ryssland håller ju på att vinna i Ukraina. Har du missat det? Och sanktionerna blev det heller inte mycket med, som var så upphaussade i början av väst. Jag tror inte ens USA vågar anfalla Iran... Dags för dig att landa i verkligheten!
2024-04-12, 20:40
Medlem
DeValeras avatar
Enligt indisk media kan Iran slå till mot Israel redan i natt eller de kommande 48 timmarna.

https://www.youtube.com/watch?v=ukfr3ahx3Ls
2024-04-12, 20:41
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjallepetter
Nu kräks jag på Iran och dess regim men jag är inte blind för dubbelmoralen i att bomba deras ambassad/konsulat i Syrien och sen hävda att om Iran attackerar tillbaka så är det dem som startar kriget.

Lite samma visa när det kommer till Hamas och Palestinier.

Gör en massa skit -》tillbaka kaka 7/10 -》 hävdar att hela konflikten började 7/10.

Hursomhelst är det väl lika bra stt världen dras in i ert världskrig en gång för alla. Vi förtjänar inte att bebo denna fina planet.

Hoppas nästa art gör det bättre för den stafettpinnen vi tog över efter dinosaurierna har vi inte hanterat väl.

Är du helt jävla blåst? Det var en byggnad i närheten och inte ambassaden. Gå och informera dig innan du snackar skit.
2024-04-12, 20:41
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Men hallå, Ryssland håller ju på att vinna i Ukraina. Har du missat det? Och sanktionerna blev det heller inte mycket med, som var så upphaussade i början av väst. Jag tror inte ens USA vågar anfalla Iran... Dags för dig att landa i verkligheten!

Vinna? Inte en chans. Positionerna är låsta, och fastän de lyckas ta ytterligare en demolerad stad i Ukraina, är det inte i närheten av att ”vinna.” Anser du med handen på hjärtat, att detta har varit ett lyckosamt krig för Ryssland? Inte ens ryssarna tycker det.

/AI
2024-04-12, 20:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Vinna? Inte en chans. Positionerna är låsta, och fastän de lyckas ta ytterligare en demolerad stad i Ukraina, är det inte i närheten av att ”vinna.” Anser du med handen på hjärtat, att detta har varit ett lyckosamt krig för Ryssland? Inte ens ryssarna tycker det.

/AI
Nu handlar inte den här tråden om Ukraina, det är jag medveten om, men jag tror inte att Ryssarna är speciellt missnöjda med läget. De kommer uppnå sitt mål att sätta stopp för Ukrainas Nato-medlemskap och ta de territorier i Östra Ukraina som de betraktar som ryskt. Och Ukraina är ju hur som helst helt körda att få till någon som helst form av motoffensiv nu. Finns vare sig soldater eller vapen till det. Så det blir nog någon form av förhandlingslösning där ryssarna får i stort sett som de vill. Ett stort misslyckande för väst och Nato. Jag lägger ingen värdering i detta, konstaterar bara fakta om hur nuläget ser ut.

Jag menar att det är dumt att göra samma underskattning och misskalkylerande bedömning igen. Därför drog jag den parallellen. Nu tror jag dock inte USA vågar gå på Iran, de vet vilket helvete de kommer hamna i. Men bara ett krig mellan Israel och Iran kommer få stora konsekvenser på resten av världen och världsekonomin. Så vi får hoppas att Iran nöjer sig med någon mindre motattack bara för att markera.
2024-04-12, 20:57
Medlem
jättebra, ju fler araber/muslimer israel lyckas få bort från denna jord så är det stor vinst för mänskligheten. vi borde ge dom allt dom behöver . folk snackar att Ukraina slåss för vår framtid, israel slåss för allas , för att rädda oss från den smutsigaste religionen/folket på denna jord
2024-04-12, 21:15
Medlem
DissociativePandas avatar
Här kommer ni höra först om det sker en attack mot Israel:
https://www.tzevaadom.co.il/en/
2024-04-12, 21:41
Medlem
Chili-cheese19krs avatar
Har kriget börjat?
2024-04-12, 21:52
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

Det är onekligen märkliga resonemang i tråden för man säger att Iran aldrig vågat svara, men det är ändå deras fel.
En annan återkommande felkalkylering man ser i tråden är att befolkningen kommer välkomna väst, då man hatar sina egna makthavare.
Troligt.😄

Invadera Iran, det blir naturligtvis en lågintensiv konflikt i årtionden.
Iran är 3,7 gånger då stort som Sverige till ytan, och har nästan 9 ggr så stor befolkning.
Senast redigerad av scoremax 2024-04-12 kl. 22:05.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in