2024-04-19, 07:37
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelbrygga
Det kostade Israel och allierade två miljarder dollar att stoppa Irans attack. Vilket ju verkar väldigt onödigt spenderade resurser om den nu var så dålig att den inte skulle ha träffat något. De måste tro stenhårt på att det inte var en liten demonstration utan allt vad Iran hade för det lär inte vara hållbart att göra regelbundet.

Det är väl bra för krigsindustri? Deras aktier stiger ju hela tiden. Idioter som styr svenska PPM fonder sitter och gråter nu.
2024-04-19, 07:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoF538
Nej, det är inte möjligt att skjuta ned 180 drönare.

Jo för en stormakt som Israel är 180 drönare inget problem. Inte det minsta.
2024-04-19, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Yes! Kan jag få betalt?
Äta frukost & få betalt samtidigt inte illa.

Vet inte riktigt varför jag svarar på detta då själva texten jag svarar på känns som en textrobot.

Israels folkmord? Självklart dör civila när den Iranska stödda terrororganisationen Hamas
gömmer sig bland kvinnor & barn. Det visar hur de är när de agerar, fega stackare helt enkelt.

Nej hoppas att FN nu steppar upp ordentligt sätter in trupper i Gaza.

Därefter rensar upp bland ALLA Hamas sympatisörer.

Bland annat svenska biståndspengar har ju slutligen landat hos Hamas. Under ganska många år.

Jag förstår uppriktigt sagt inte hur man kan stödja Israel i detta. Inte nog med att deras vedergällning i Gaza är totalt oproportionerlig och snarare liknar en "slutlösning på Gazafrågan" så är attacken mot Irans ambassad en helt uppenbar eskalering och provokation.

Missförstå mig rätt nu. Vad mig anbelangar så får allihopa gärna döda varandra därnere så att vi får det lugnt här uppe, men nu verkar Israel fast beslutna på att göra kriget till västvärldens problem.

Jag ser det som oerhört oetiskt att man ser det som mer självklart att vi ska stödja Israels sak än att vi bör stödja Ukraina.

Om du har ett etiskt perspektiv där det är viktigare att skicka trupper till Gaza än det är att skicka dem till Ukraina så vill jag gärna höra det. Nyfiken på hur du resonerar.
2024-04-19, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Skillnaden är väl att de där 1400 som Hamas barbariskt slaktade var mestadels civila kvinnor och barn.

De där 25.000 är mestadels Hamas-soldater.

Alla pålitliga källor pekar på att uppemot 13000 barn har dött i Gaza. Det är det dödligaste kriget för barn på mycket länge. Så ditt påstående är inte sant.

https://www.reuters.com/world/middle-east/unicef-says-over-13000-children-killed-gaza-israel-offensive-2024-03-17/

Sedan kan man argumentera att Hamas (som mycket riktigt är barbariska, det säger jag inte emot) har en mycket destruktiv tendens att gömma sig bland civilbefolkningen, men det är fortfarande det israeliska våldet som dödar alla dessa oskyldiga barn.
2024-04-19, 07:46
Medlem
Anmärkningsvärt att stormakter kan avfyra en mindre salva och överlista u-länders luftvärn. Det märks hur Israel är en av de bättre militärmakterna i världen och man förstår att de är respekterade.
Senast redigerad av Reraised 2024-04-19 kl. 07:49.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av codesyss
Nej sluta ljuga. De har bombat massa civila. Israel äckliga folkmord är uppvigling till tredje världskrig. Judar visar återigen vilka horungar de är. Netanyahu är värre än Hitler.

Jag ljuger inte.

Anledningen till att det blir lite civila offer när Israel krigar mot Hamas är för att Hamas-soldater om och om igen använder sig av taktiken att gömma sig bland civila och använda mänskliga sköldar.
Medlem
Iran skulle svara på eventuella anfall direkt och väldigt kraftfullt. Ett anfall skulle komma inom minuter och inte dagar.

Nu har det gått några timmar och inget händer, förmodligen är åsneregimen livrädd. Timmar blir till dagar återigen..... Om någon, förmodligen inte.
2024-04-19, 07:49
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Instämmer, jag skulle också vilja veta mer om hur många robotar och drönare Iran faktiskt använde och hur stor andel som sköts ner. Att de fullt medvetet skulle ha bränt 300 pjäser och sedan förlorat i princip rubbet så fort det kom in i israeliskt luftrum låter inte het trovärdigt.

Japp. Och inte har vi varit på månen heller. För det har du räknat ut.

Varför använder folk sin egna bristande kunskap och förståelse som sanningsägare och källa?

Flera nationer bekräftade antalet.
2024-04-19, 07:50
Medlem
liarsenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reraised
Iran skulle svara på eventuella anfall direkt och väldigt kraftfullt. Ett anfall skulle komma inom minuter och inte dagar.

Nu har det gått några timmar och inget händer, förmodligen är åsneregimen livrädd. Timmar blir till dagar återigen..... Om någon, förmodligen inte.

Israel förnekar officiellt att de attackerat Iran, Iran förnekar att en attack skett. Rapporter från amerikansk media säger att det är en "limited strike". Min slutsats utifrån denna information är att det mest sannolika är att det är en liten attack som skett i syfte att deskalera situationen. Israel kan nu lägga allt fokus på Rafah och Gaza medans Iran kan fokusera på sina proxymiliser.
2024-04-19, 07:53
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Jag ljuger inte.

Anledningen till att det blir lite civila offer när Israel krigar mot Hamas är för att Hamas-soldater om och om igen använder sig av taktiken att gömma sig bland civila och använda mänskliga sköldar.
Ahaaa okej, så då får Israel lov att döda barn urskiljningslöst. Då är vi med. Smart, nu tänker vi till.
2024-04-19, 07:55
Medlem
Citat:
Jag ljuger inte.

Helt rätt.

De som klagar på Israel borde ta en titt på Gaza och hur mycket Hamas gör för folket.

I princip ingenting. Biståndspengar går till vapen och det finns inga skyddsrum.
Noll intresse för folkets väl och ve.
2024-04-19, 07:59
Medlem
flesh-flutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Enligt CNN hävdar Iran att om Israel gör något nu så kommer responsen att bli "Immediate and att a maximum level"
https://edition.cnn.com/middleeast/live-news/israel-hamas-war-gaza-news-04-18-24/index.html

De gillar superlativ i Teheran. Vi får väl se.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in