Citat:
Ursprungligen postat av
OY
Du får diskutera vad du vill för min del, jag kommenterar i linje med ts frågeställning.
Ts ger sken av att nya fågelinfluensan har likheter med Covid-19, det bör leda till samma åtgärder vad gäller vaccinationer och argument där för.
Just nu pågår Covid 19 lika mycket som det gjorde innan det är bara så att vi inte pratar om det längre. Vi kan fortfarande smitta varandra i kassaköer där vi nu inte håller avstånd längre.
Och mycoplasma har exploderat senaste tiden - precis som vissa andra sjukdomar som förmodligen trängts undan under pandemins isolerande. Vi behöver utsättas jämnt för att få immunitet i samhället.
Mycoplasma har nästan exakt samma förlopp och sjukdomsbild som Covid 19 men det är främst unga mellan 20-30 som får lunginflammation - så illa att en del hamnar på sjukhus. Mycoplasma ger en kort immunitet och man kan smittas om och om igen - precis som Covid gjorde trots att folk vaccinerade sig. Vaccinationerna hjälpte ju inte mot att bli smittad! Det bästa skyddet ansågs vara att ha en genomgången sjukdom och därefter vaccinera sig en gång.
Så för att få en
mindre spridning av Covid och skydda gamla människor
mer borde vi inte vaccinera yngre och medelålders människor. Låt dem få influensa och få en starkare immunitet som hjälper till att stoppa smittan. Vaccinera gamla människor och håll dem undan nyförkylda människor under vintern så långt det är möjligt. Detta tycker jag verkar vara mest logiskt.
Vi har svåra smittsamma sjukdomar i samhället hela tiden och gamla människor dör varje år av följder av influensor men så länge media inte uppmärksammar detta så tycks det inte existera.
Fågelinfluensan ger lindrig sjukdom hos de flesta så jag hoppas verkligen inte att barn och friska vuxna ska tvingas vaccinera sig eller isolera sig mot den.
Vad det gäller zoonoser så är jag personligen helt övertygad om att smitta mellan djur och människor redan förekommer i mycket högre utsträckning än vad som finns dokumenterat.
Våra katter är alltid förkylda samtidigt som vi är det hemma hos oss, och mycoplasma är ett exempel på smitta som jag absolut tror går mellan djur och människor. Faktum är att jag undrar om inte en del fall av Covid 19 egentligen kan ha varit mycoplasmainfektion.