Citat:
Ursprungligen postat av
snippjanne
Jag förstår att det är lättare för någon inom finans- eller byggsektorn att vädra högeråsikter, och att som läget är så är det rätt jobbigt rent spcialt att bli musiker eller lärare. Men om man nu vill göra skillnad, vore det inte vettigt att ge sig in i dessa miljöer och ta smällen, även om risken för "cancellation" finns där?
Jag exempelvis har inget personlighetsdrag som gör att jag skulle passa som typiskt vänsterarbete som lärare, konstnär, socialpedagog. Hade jag gett mig in i ett sådant yrke är risken stor jag hade misslyckats med det. De flesta individer väljer (förhoppningsvis) arbete som är i linje med deras personlighet.
Jag begriper rakt inte varför jag skulle sabotera för mig själv, genom att ta "smällen" genom att ge mig in i ett yrke jag inte passar för. Dessutom brukar det vara svårt att påverka utifrån ett specifikt yrke, journalist inom statlig media undantaget. Påverka går att göra på fritiden enligt mig. Exempelvis genom att engagera sig politiskt.
Det är som två vänstertjejer som jobbade på en väktarfirma med mig. Dessa vänstertjejer ville påverka arbetsklimatet i riktning att arbetsledarna på väktarföretaget skulle vara flera kvinnor. Dessa kvinnor såg väldigt stressade ut och uppgivna, veckor blev månader, till slut sade jag "STOP". Jag förklarade för tjejerna detta: Kan ni inte påverka och vara vänster på fritiden istället? Vi är ju här på jobbet hela veckorna och det bliv väldigt jobbigt att bedriva politisk påverkan samtidigt som vi ska jobba.
Efter den dagen var båda tjejerna jätteglada, dessa förklarade för mig veckan efter det jag just sade dvs: Var på jobbet och jobba, håll på med politik på fritiden, vi är här hela veckorna etc etc.
Så nej, jag tror endast på att den metodiken sliter ut folk och försämrar deras möjlighet till att påverka.