2024-03-31, 21:39
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Borde inte hemtjänsten eller värden kontaktat TS först innan orosanmälningar till socialen, för att ge TS och mamman en chans att rätta till problemen som ev. stökigt och illaluktande.
Går det att rätta till problem som beror på demens? Är TS mammans vårdnadshavare?

Det fungerar inte så. Det svenska samhället är myndighetsorienterat. Orosanmälningar sker ofta på ren rutin och man skyller på ”policy”. Socialen är ofta första mottagare när det kommer till mistankar om dysfunktionalitet.
Citera
2024-03-31, 21:54
Medlem
Jag är alltså inte vårdnadshavare för min mor. Hon har alltid varit helt självgående och har haft ett eget företag hela tiden som varit framgångsrikt.

Skulle jag ha blivit kontaktad av sociala myndigheter? Det blev jag alltså inte.
Citera
2024-03-31, 22:16
Avslutad
Ts, åk och hämta din mamma nu! Gör plats. Sen kan du ringa Uppdrag granskning och lokaltidningen, Aftonbladet, 200 sekunder, Kalla Fakta osv. Gör insändare, namnunderskrift, besök möten i kommunfullmäktige och berätta i talarstolen, men hämta henne först. Jag hade gett min mamma mitt sovrum och sovit på soffan om det var så.
Citera
2024-03-31, 22:19
Avslutad
Citat:
Borde inte hemtjänsten eller värden kontaktat TS först innan orosanmälningar till socialen, för att ge TS och mamman en chans att rätta till problemen som ev. stökigt och illaluktande.

Alla äldre har inte hemtjänst och nej, sån samverkan finns inte i samhället. All medelklass bryr sig bara om sin status och skiter i samhället, allt är bara för syns skull om de jobbar som biståndshandläggare eller enhetschef. De vill bara kunna resa till Thailand varje vinter och kunna bygga ett trädäck, samt slippa vara ”på golvet” och ge nån service. De skiter totalt i sitt uppdrag.
Citera
2024-03-31, 23:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Om hon har hemtjänst så är det hemtjänstens problem. Men troligen har hon inte hemtjänst och socialtjänsten har inte rätt att flytta på henne mot hennes vilja om det inte är frågan om en person som har hemsjukvård och inte anses kunna ta hand om sig.
Citera
2024-04-01, 00:15
Medlem
Hmm läste tidigare idag om nån gammel tant på svts webbsida (har jag för mig) som blev vräkt nyligen nere i malmö för att hon hade sin inglasade balkong fylld med soppåsar (och hon hade fått flera varningar om liknande saker innan typ) kan detta kanske röra detta fall?
Senast redigerad av Jemi0052 2024-04-01 kl. 00:21.
Citera
2024-04-01, 02:24
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Hon är 89 år, anklagad för vanskötsel. Inga dokumenterade bevis finns för detta, enbart ett par besök från hyresrättbolaget, "ockulär platsbesiktning". Hon är en vanlig medborgare och klar i huvudet, fick nyss godkänt att få ha kvar sitt körkort.

Hon har skrivit till Bolagsjurist XXX AB som skickat Uppsägning av hyreskontrakt och motsäger sig uppsägningen. Det har bekräftats mottaget. Därmed hänskjuts uppsägningen till hyresnämnden enligt Bolagsjurist XXX AB.

Men i torsdags 28 mars dök plötsligt socialtjänsten upp och transporterade henne till något sorts socialt kris-boende. Hon fick knappt med sig kläder. DDR-stil. Där verkar bo grovt kriminella.

Uppsägningen, som hon motsade sig, var 31/3. Bolagsjurist XXX AB har alltså ignorerat att ta saken vidare till hyresnämnden som väl i så fall hyresrättsbolgaet skulle ha gjort?

Ursäkta men jag är ganska förtvivlad. Kan man verkligen få göra så här. Är det lagligt?
Socialtjänsten, Kronofogden, och det bostadsbolaget han bott i – allt är sekretessbelagt. Är man anhörig så har man ingen som helst chans att ställa allt till rätta, man är inte det minsta tillmötesgående i någon myndighet eller instans. Man kan bara sitta och titta på, låta det ske och få panik.

Tips: Du måste "hitta"en fullmakt att få vara hennes hjälpare i alla sekretesslagda ärenden och ekonomi ( det fixar du)så ni kan hjälpa henne.
Annars är det svårt.
Det är moment 22 om hyresvärlden "fabulerar" ihop och spelar teater för att få renovera. Händer titt som tätt.
Citera
2024-04-01, 07:35
Medlem
Citat:
Hon placerades i någon sorts krisboende för socialt skräp. INTE ålderdomshem.
Generalfullmakt. Finns mall på nätet. Gäller omedelbart.
Citera
2024-04-01, 08:41
Medlem
Äldre siiter i en rävsax. Många har ofta inte råd med dyra hyror efter nyrenoveringar. De får heller inte längre låna pengar till bostadsrätter..

Kommunerna har inte heller mycker att erbjuda. Finns det "äldre boenden" för äldre så måste de äldre vara jätteskruttiga för att ens få en placering där.
Citera
2024-04-01, 09:17
Medlem
Svar: JA.

Allt har gått rätt till utifrån dina uppgifter. Tyvärr har din mor nog inte berättat hela sanningen för dig.
Du behöver generalfullmakt alt en fullmakt för varje part i målet, vilket blir många. Enklare med en generalfullmakt som gäller all information runt din mamma. Behörighet har du, befogenheterna får ni specifiera så att inte du springer och köper en ny bil på din mammas bekostnad :-)

Din mamma måste fått åtskilliga brev från både hyresvärd, advokatbyrån, förvaltningsrätten, socialtjänsten och hyresnämnden och säkert flera andra.
Socialtjänsten har kontaktats av fastighetsägaren eller dess företrädare ang avhysning av känslig medborgare (pga hög ålder troligtvis här, men det kan vara mycket annat). De har garanterat skickat MINST ett brev till din mamma. 28/3 är närmaste föreliggande vardag före 31/3 som både är söndag och röd dag, så hon har garanterat blivit meddelad avflyttningsdatum, inte bara kontraktets upphörandedatum. Socialtjänsten har ett omhändertagandebeslut från förvaltningsrätten om det var tvingande för din mamma att följa med. Det tror jag inte om hon inte har fått Alzheimers du inte märkt av men som framkommit under utredningen, samtal med hennes vårdcentralsäkare etc. Din mamma hade kunnat ordna eget boende i god tid om hon talat med dig. Du hade ju kunnat låta henne sova på soffan tills annat boende ordnats om nu inte socialens erbjudande duger.

Vanvård av lägenhet kan vara mycket. allt från åverkan på golv till att inte ha rensat avloppen i badrummet och orsakat vattenskador i angränsande lägenheter m m.

Det troliga är att din mamma tyvärr tyckt detta är oerhört genant och inte velat berätta för dig, trott hon kunde övertala dem, inte låter dem väl en 89åring stå på gatan sådär bara? JO det gör de tråkigt nog. Hon måste fått MÅNGA brev om detta från många olika håll. Detta är juridiska instanser och myndigheter. Alla dessa fuckar liksom inte upp samtidigt.

Du måste få en fullmakt av henne som sagt. Sedan får du kontakta var och en av dessa parter och begära ut all info de har om ärendet. Glöm inte att ringa elbolaget och säga upp elavtalet, t ex. Det behöver du fullmakt för, om inte din mamma gör det själv. Men jag tror inte du kan lita på det. Man får lov att bli lite yrslig av allt ståhej när man är 89 år. Hon ville nog reda ut detta själv utan att nån annan skulle få veta. Vanskötsel är jättegenant för den generationen. Och detta med det juridiska är oerhört invecklat och svårläst för de flesta.
Det finns garanterat dokumentation hos varenda part i ärendet. men de får inte tala om för dig huruvida de har det eller ej. Och din mor har nog inte velat att du skulle läsa. Hon trodde säkert att hon skulle kunna reda ut detta, få bo kvar och du skulle inte behöva få veta något. Min mormor var Hemlige Arne också, upptäckte vi när hon dog. Jisses vilken härva att reda ut. Allt hamnade i mitt knä eftersom jag läste juristprogrammet minus en 10poängstenta men p ga sjukdom tvingades jag skola om mig. En släkting är domare och sakkunnig på justitiedepartementet. Så givetvis landade oredan i MITT knä. Jag avundas inte det du har framför dig. Mormor var 91, helt klar och bodde kvar hemma i huset utan ens hemtjänst. Din mor är också klar och redig (vad du vet, du kanske måste fundera lite efter det här faktiskt). Damer i DEN åldern talar man minsann inte om för vad och hur de ska göra. Inte en sån ungdom som jag iaf fick jag höra. Jag var BARA 40 och tvåbarnsmamma :-).

Tyvärr tror jag inte det finns något du kan göra för att hon ska återvinna hyreskontraktet. Det finns utsatta datum som passerats då det blir oåterkalleligt. Att hitta en ny l
lägenhet åt en dam i 90årsåldern blir inte heller lätt, särskilt som hon inte har någon god hyresreferens från senaste hyresvärden.

Om nu inte akutboendet duger i avvaktan på äldreomsorgens lägenheter, får du nog bereda dig på att ta hem henne under väntetiden på äldrebostad. Hon måste ju ansöka om sådan också. Dra nytta av socialförvaltningen i hennes kommun, hon är ju redan aktuell där och slipper väntetid på att få komma dit ens.
GLÖM INTE FULLMAKTEN (generalfullmakt enklast) OCH GLÖM INTE ATT SÄGA UPP AVTAL SOM RÖR DEN GAMLA LÄGENHETEN, som t ex elavtal, ev fast telefoni, TV-avtal, parkeringsavtal om hon har kvar bil m m. Och säg till henne att nu MÅSTE hon vara ärlig och öppen med dig, du dömer henne inte. Men om du ska kunna hjälpa henne i denna knipan måste du få veta ALLT, annars kan du inte hjälpa henne. Och nu är det liksom allvar.

Lycka till!!
Citera
2024-04-01, 09:19
Medlem
Citat:
Jag är alltså inte vårdnadshavare för min mor. Hon har alltid varit helt självgående och har haft ett eget företag hela tiden som varit framgångsrikt.

Skulle jag ha blivit kontaktad av sociala myndigheter? Det blev jag alltså inte.

NEJ. Då måste ni ha registrerat en fullmakt hos dem.
Citera
2024-04-01, 09:19
Avstängd
Citat:
Hon är 89 år, anklagad för vanskötsel. Inga dokumenterade bevis finns för detta, enbart ett par besök från hyresrättbolaget, "ockulär platsbesiktning". Hon är en vanlig medborgare och klar i huvudet, fick nyss godkänt att få ha kvar sitt körkort.

Hon har skrivit till Bolagsjurist XXX AB som skickat Uppsägning av hyreskontrakt och motsäger sig uppsägningen. Det har bekräftats mottaget. Därmed hänskjuts uppsägningen till hyresnämnden enligt Bolagsjurist XXX AB.

Men i torsdags 28 mars dök plötsligt socialtjänsten upp och transporterade henne till något sorts socialt kris-boende. Hon fick knappt med sig kläder. DDR-stil. Där verkar bo grovt kriminella.

Uppsägningen, som hon motsade sig, var 31/3. Bolagsjurist XXX AB har alltså ignorerat att ta saken vidare till hyresnämnden som väl i så fall hyresrättsbolgaet skulle ha gjort?

Ursäkta men jag är ganska förtvivlad. Kan man verkligen få göra så här. Är det lagligt?

Låter helt stört, svårt att tänka mig att det är okej
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in