2024-03-25, 12:10
Medlem
Orbizs avatar
Målet i kristendomen och islam är att man ska dö efter att ha levt på ett visst sätt. Samma sak gäller t.ex. asatron, hinduism, och alla andra religioner. Jag förstår såklart att det alltid varit ett mysterium vad som händer efter döden, men samtliga religioner sätter upp döden som ett mål, och att det som händer efteråt är viktigare själva livet. Finns det verkligen ingen religion som inte följer detta mönster?
Citera
2024-03-25, 12:11
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orbiz
Målet i kristendomen och islam är att man ska dö efter att ha levt på ett visst sätt. Samma sak gäller t.ex. asatron, hinduism, och alla andra religioner. Jag förstår såklart att det alltid varit ett mysterium vad som händer efter döden, men samtliga religioner sätter upp döden som ett mål, och att det som händer efteråt är viktigare själva livet. Finns det verkligen ingen religion som inte följer detta mönster?

Tyvärr, alla vet att det är himlen helvetet eller jorden som är aktuellt för vetande av livet efter döden..
Citera
2024-03-25, 12:56
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Hur är det med judendomen?
Gamla testamentet talar väl inget om att man ska komma till himlen.
Man dör och så är det med det, om jag läst rätt.

Det handlar mer om att dö så andra ska få leva.
Citera
2024-03-25, 13:58
Medlem
Glostrups avatar
Religionens hela poäng är att man ska leva ”rättrådigt” (naturligtvis definierat med den egna religionen som enda rätta väg) och få sin belöning i efterlivet, eller ”i nästa liv”. Att religioner inte kan lova något i detta liv beror naturligtvis på att det då snabbt skulle bli uppenbart för alla att alla religioner är rena påhitt: Det är ju bergsäkert att lova saker som ska ske efter döden, för ingen kommer ju någonsin att kunna bevisa motsatsen.

Religion är ett kontrollmedel för de som leder den, och en snuttefilt för de som följer den. Tro kräver att man åsidosätter den rationella delen av hjärnan, och accepterar den kognitiva dissonans som all religion ofelbart skapar när deras myt möter verkligheten. Ju mer indoktrinerad en följare är, desto mindre ifrågasätts även de mest uppenbara tokigheter i den religion som följs. Det är på detta sätt som sekter uppstår, folk ger sig totalt hän sin tro och åsidosätter alla tvivel. Och då finns det inga rationella bevis som kan rå på sektmedlemmens inställning.

Så religiösa fortsätter att leva sitt liv på jorden, trånande efter den dag då de ska få sin ”belöning”. Detta ger upphov till en hel del galenskaper som att en del tokreligiösa människor faktiskt ser fram emot jordens undergång, eftersom den skulle vara början på det som de har längtat efter hela livet. En massivt egocentrisk inställning, anser jag, men med religiösa kan man inte längre bli förvånad.
Citera
2024-03-25, 16:56
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Vad menar du med att det skulle vara målet? Är inte målet "evigt liv"?
Citera
2024-03-25, 18:10
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ingen religion sätter upp döden som ett mål vad jag kan se.
Religionerna säger däremot att man skall leva sitt liv och respektera det och inte ta sitt liv.
Målet är ett evigt liv eller andra himmelska syften efter döden.
Förutom i judendomen där det mestadels inte finns någon motsvarighet till ett himmelskt liv efter döden.
Citera
2024-03-25, 18:29
Medlem
Orbizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av warfighter
Vad menar du med att det skulle vara målet? Är inte målet "evigt liv"?

Ja, precis. Det är svårt att uttrycka fenomenet. Fenomenet är att alla religioner är baserade kring att målet med livet är att dö efter att ha levt ett korrekt liv, sedan belönas man med evigt liv i det som religionen kallar efterlivet.

Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Ingen religion sätter upp döden som ett mål vad jag kan se.
Religionerna säger däremot att man skall leva sitt liv och respektera det och inte ta sitt liv.
Målet är ett evigt liv eller andra himmelska syften efter döden.
Förutom i judendomen där det mestadels inte finns någon motsvarighet till ett himmelskt liv efter döden.

De säger inte rakt ut att målet är att dö så fort som möjligt, men det är ofta de facto det bästa som kan hända en utövare. Kristna och muslimer kan bli martyrer i en tidig ålder, en asatroende kan falla i strid tidigt, efter att ha visat mod, och komma till Valhall.
Citera
2024-03-25, 18:48
Medlem
MisterCluelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Religionens hela poäng är att man ska leva ”rättrådigt” (naturligtvis definierat med den egna religionen som enda rätta väg) och få sin belöning i efterlivet, eller ”i nästa liv”. Att religioner inte kan lova något i detta liv beror naturligtvis på att det då snabbt skulle bli uppenbart för alla att alla religioner är rena påhitt: Det är ju bergsäkert att lova saker som ska ske efter döden, för ingen kommer ju någonsin att kunna bevisa motsatsen.

Religion är ett kontrollmedel för de som leder den, och en snuttefilt för de som följer den. Tro kräver att man åsidosätter den rationella delen av hjärnan, och accepterar den kognitiva dissonans som all religion ofelbart skapar när deras myt möter verkligheten. Ju mer indoktrinerad en följare är, desto mindre ifrågasätts även de mest uppenbara tokigheter i den religion som följs. Det är på detta sätt som sekter uppstår, folk ger sig totalt hän sin tro och åsidosätter alla tvivel. Och då finns det inga rationella bevis som kan rå på sektmedlemmens inställning.

Så religiösa fortsätter att leva sitt liv på jorden, trånande efter den dag då de ska få sin ”belöning”. Detta ger upphov till en hel del galenskaper som att en del tokreligiösa människor faktiskt ser fram emot jordens undergång, eftersom den skulle vara början på det som de har längtat efter hela livet. En massivt egocentrisk inställning, anser jag, men med religiösa kan man inte längre bli förvånad.
Fantastiskt bra och utförlig beskrivning av sakernas tillstånd! Önskar att jag själv hade skrivit den.👍
Citera
2024-03-25, 20:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Man ska visa barmhärtighet och göra vad som är rätt utan att falla ifrån.

Därefter skall Konungen säga till dem som stå på hans högra sida: 'Kommen, I min Faders välsignade, och tagen i besittning det rike som är tillrett åt eder från världens begynnelse. Ty jag var hungrig, och I gåven mig att äta; jag var törstig, och I gåven mig att dricka; jag var husvill, och I gåven mig härbärge, — Matteus 25:34-35

Men den som är ståndaktig intill änden, han skall bliva frälst. — Matteus 24:13
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in