2024-03-24, 13:13
Medlem
Stockholmare som sett riktigt, naturligt kött för första gången?
Citera
2024-03-24, 13:24
Medlem
Kiddieoxos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
En tjur knullar en ko, och hon äter gräs?

Kött görs av djur och i djur finns det organ typ.
Citera
2024-03-24, 13:52
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Det finns en man i USA som älskade lättstekta bacon men efter att han mådde dåligt efter några år röntgades hans hjärna och man hittade maskägg i hjärnan.
Som tur är äter jag bara knaperstekta bacon...
Fast bacon är fläskkött (gris) och den här tråden handlar om nötkött (ko). Grisar kan ha tex trikiner och annat, vilket man inte behöver vara rädd för när det gäller nötkött.

Bortsett från det är jag skeptisk till att någon i USA fått maskägg i hjärnan utav lättstekt bacon. Det låter som en vandringssägen, men du får hjärna berätta vart du hört det, för skulle det vara sant är det intressant att läsa om.
Citera
2024-03-24, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fummy
En mask eller liknande hade nog varit ganska lätt att skära?
Och kanske inte ihålig
Citera
2024-03-24, 15:00
Medlem
”Vita rör”, vilka idioter den finns…😂
Citera
2024-03-24, 15:08
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiddieoxo
Du borde nog bli vegetarian.
Nä, TS hade blivit rädd för morötter.

Vitt slams i kött skär man bort om det ska se fint ut. Men är det långkok som t.ex kalops så är det vita slamset en klar smakförhöjare.

Jag älskar slams fläsk och fett i kött. Entrecote är det slamsigaste köttet och också godast. Det godaste köttet på julskinkan är nära benet eller nära den stora fläsksvålen. Alla som inte håller med kan fortsätta äta sina perfekta vita kycklingfileer som smakar fisk.
Citera
2024-03-24, 15:32
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Fast bacon är fläskkött (gris) och den här tråden handlar om nötkött (ko). Grisar kan ha tex trikiner och annat, vilket man inte behöver vara rädd för när det gäller nötkött.

Bortsett från det är jag skeptisk till att någon i USA fått maskägg i hjärnan utav lättstekt bacon. Det låter som en vandringssägen, men du får hjärna berätta vart du hört det, för skulle det vara sant är det intressant att läsa om.
Inte mig du skriver till, och jag vet att jag läst det förut, men hittade en väldigt aktuell artikel som behandlar samma sak: https://www.standard.co.uk/news/health/tapeworm-eggs-brain-undercooked-bacon-raw-meat-safe-us-b1145445.html

Verkar dock inte som att läkarna köper förklaringen med lättstekt bacon, eftersom det då kunnat orsaka parasitinfestering i tarmarna, för att få upp larverna/äggen i hjärnan hänvisas till att personen möjligen fått mask i tarmen av baconet, och sedan fått i sig äggen genom att äta sin egen avföring pga dålig hygien...

Så, rekommendationen är väl att tvätta händerna efter #2 om man ska gå runt med springmask i tarmarna, annars kan man dö av parasitinfestering i hjärnan. Hoppas innerligt att antalet som behöver uppmaningen är få, dock.
Citera
2024-03-24, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pepparkakskaka
Nej, menade ju inte på riktigt att jag trodde det var plaströr, försökte mer att förklara det vi såg och hur den kändes när man skar i den. Den hade samma elasticitet som ett gummiband, såg ut som vita maskar och var ihåliga, alltså därav liknelsen med rör

Och nej jag blir inte skrämd av sånt jag är van att se i kött och som jag själv förstår kan vara normalt förekommande, men tycker inte det känns så normalt förekommande med långa gummi-liknande trådar i ett fint kött köpt från en av de största matledjorna i sverige. Det kändes som att det var brist i kvaliteten på just dessa bitar. Tycker inte det går att jämföra marmorering, brosk och blod med vita långa gummi-liknande trådar inuti hela köttbitarna?

Var köptes köttet?

Var "rören" öppna eller stänga i ändarna? Köptes det på ica kan man väl inte helt utesluta att det manipulerats genom att få luftfyllda små rörbitar intryckta för att köttbiten ska se större ut.
Citera
2024-03-24, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Var köptes köttet?

Var "rören" öppna eller stänga i ändarna? Köptes det på ica kan man väl inte helt utesluta att det manipulerats genom att få luftfyllda små rörbitar intryckta för att köttbiten ska se större ut.

Köptes på stora Coop

kommer inte riktigt ihåg hur de var i ändarna kan bara komma ihåg när jag skar upp en och den var ihålig likt ett rör
Citera
2024-03-24, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BristandeHandel
Stockholmare som sett riktigt, naturligt kött för första gången?

Är från norrland
Citera
2024-03-24, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nä, TS hade blivit rädd för morötter.

Vitt slams i kött skär man bort om det ska se fint ut. Men är det långkok som t.ex kalops så är det vita slamset en klar smakförhöjare.

Jag älskar slams fläsk och fett i kött. Entrecote är det slamsigaste köttet och också godast. Det godaste köttet på julskinkan är nära benet eller nära den stora fläsksvålen. Alla som inte håller med kan fortsätta äta sina perfekta vita kycklingfileer som smakar fisk.

Ja är faktiskt rädd för morötter, dom är äckliga
Citera
2024-03-24, 18:44
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Kor kan faktiskt äta döda djur om dom känner att dom har näringsbrist, har själv sett en film där en ko åt en död hare, detta förutsätter förstås att korna betar utomhus.
Döda harar har nog inte parasiter men ersätt det med en död räv eller liknande.
Citat:
Varsågod:Tapeworms found in brain of US man who ate undercooked bacon
https://www.theguardian.com/us-news/2024/mar/13/brain-tapeworms-undercooked-bacon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in