Citat:
Ursprungligen postat av
Trakesson
Fast bacon är fläskkött (gris) och den här tråden handlar om nötkött (ko). Grisar kan ha tex trikiner och annat, vilket man inte behöver vara rädd för när det gäller nötkött.
Bortsett från det är jag skeptisk till att någon i USA fått maskägg i hjärnan utav lättstekt bacon. Det låter som en vandringssägen, men du får hjärna berätta vart du hört det, för skulle det vara sant är det intressant att läsa om.
Inte mig du skriver till, och jag vet att jag läst det förut, men hittade en väldigt aktuell artikel som behandlar samma sak:
https://www.standard.co.uk/news/health/tapeworm-eggs-brain-undercooked-bacon-raw-meat-safe-us-b1145445.html
Verkar dock inte som att läkarna köper förklaringen med lättstekt bacon, eftersom det då kunnat orsaka parasitinfestering i tarmarna, för att få upp larverna/äggen i hjärnan hänvisas till att personen möjligen fått mask i tarmen av baconet, och sedan fått i sig äggen genom att äta sin egen avföring pga dålig hygien...
Så, rekommendationen är väl att tvätta händerna efter #2 om man ska gå runt med springmask i tarmarna, annars kan man dö av parasitinfestering i hjärnan. Hoppas innerligt att antalet som behöver uppmaningen är få, dock.