2024-08-02, 08:18
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Visby är fortfarande etniskt homogent i väldigt stor utsträckning. Vackert, idylliskt, men förstås dyrt också. Torde vara det enda svenska exemplet.

Finns en del småstäder i norra Tyskland, vid Östersjön, som fortfarande har sin charm och där invandringen är förhållandevis låg. Skottland ska väl också vara rätt mysigt, om man skippar Glasgow och Edinburgh.

Ska vi hålla oss till storstäder är det däremot, som du säger, skit överallt.

Nu är det väl mer det svenska fenomenet jag åsyftade men vi har ju hela Polen, baltikum som är befriade från dessa. Ungern, Tjeckien.

Kanske är Visby mindre attraktivt så, ligger avlägset och kanske upplevs som aningens oexotiskt för dessa grupper.

Sett till Visbys storlek så, alla andra orter och hålor har ju påtaglig berikning, menar du att Visby klarat sig bättre än någon random stad så på fastlandet...? Har inte varit på Öjn på 15 år själv så för att se detta med egna ögon.
Citera
2024-08-03, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Nu är det väl mer det svenska fenomenet jag åsyftade men vi har ju hela Polen, baltikum som är befriade från dessa. Ungern, Tjeckien.

Kanske är Visby mindre attraktivt så, ligger avlägset och kanske upplevs som aningens oexotiskt för dessa grupper.

Sett till Visbys storlek så, alla andra orter och hålor har ju påtaglig berikning, menar du att Visby klarat sig bättre än någon random stad så på fastlandet...? Har inte varit på Öjn på 15 år själv så för att se detta med egna ögon.

Jag valde medvetet att inte nämna Baltikum och Östeuropa, eftersom länderna där inte har bedrivit en aktiv mångkulturell politik och därför självfallet inte heller har den typen av problematik.

Jag menar absolut att Visby klarat sig betydligt bättre än många andra mellanstora städer. Eskilstuna, Södertälje, Landskrona, Borlänge, Linköping, Borås osv är rena mardrömmar i jämförelse. Antar att det inte finns så mycket hyresrätter eller andra inkvarteringsmöjligheter för berikare i Visby. Lokalpolitiken kan nog inte ta åt sig äran eftersom de rödgröna + C dominerar.
Citera
2024-08-03, 10:27
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnyOnes
Tycker folk på riktigt att städer är "förstörda" för att de får se lite andra nyanser av hudfärg än just vit?

Tja... om man knappt har några problem i sitt liv får man väl skapa egna problem, antar jag...

Gud vad du förenklar det hela. "Se lite andra nyanser av hudfärg". Den exotiska hudfärgen i London idag är vit. Engelsmännen är i minoritet. Dessutom har våldet och otryggheten ökat extremt med kniv och machetevåld dagligen, mitt på ljusa dan.

Engelsmännen vill inte känna sig som en minoritet i sitt eget land, och dessutom känna sig otrygga. Inget folk på vår planet vill det. Ingen. Det känslan är inte unik för västeuropeer.
Citera
2024-08-04, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies

Baltikum är inte förskonade från invandring.
Jag reser dit lite då och då, och ser en ganska stor mängd Indier, Pakistanier, olika slags Afrikaner, Araber samt folk från forna Sovjet.

Mest i större städer förstås, men även ute på landsbygden.

Invandringen går dock förstås inte jämföra med den vi har här.
Citera
2026-01-14, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Paris är väl en stad som är ett tydligt exempel på detta. Skulle aldrig åka dit även om jag lockas av maten, blir faktiskt äcklad av vad jag ser.

Vilka städer undviker ni pga av det växande problemet med invandring som lett till smutsiga städer?

Vill gärna dra iväg på en resa men rätt mycket som är förstört. Får väl kolla på mindre städer. Tips?

Sundsvall
Citera
2026-01-14, 14:08
Medlem
bogerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Sundsvall

Sundsvall har väl aldrig haft någon charm, så vad är förlorat?
Citera
2026-01-14, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogert
Sundsvall har väl aldrig haft någon charm, så vad är förlorat?

Tja, när man kommer in söderifrån på E4 och ser det gigantiska Kubal , amluminumsmälverkets
skorstenar och i fonden tronar SCA Ortvikens eldslågor från skorstenar så tror man att man
förflyttats till Södra Polens värsta industriområden.

Charmigt eller ej, det är en märklig syn.
Citera
2026-02-05, 10:47
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Baltikum är inte förskonade från invandring.
Jag reser dit lite då och då, och ser en ganska stor mängd Indier, Pakistanier, olika slags Afrikaner, Araber samt folk från forna Sovjet.

Mest i större städer förstås, men även ute på landsbygden.

Invandringen går dock förstås inte jämföra med den vi har här.

Även Polen har sin beskärda del av indier som brukar köra matbud med moppe. Egentligen inga större problem med dem, förutom att de skiter rätt friskt i diverse trafikregler så som att tex. stanna vid en spårvagn som skall släppa på och av resenärer.
I storstäder som Warszawa och Krakow händer det att en indier på moppe blir nermejad av buss eller suv. Shit happends!
Citera
2026-02-08, 02:18
Medlem
Los Angeles, var bättre före Columbus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här