2024-10-10, 17:24
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Polisen spårade fel mobil när 17-åring försvann och mördades
Publicerad 17:03

https://www.dn.se/sverige/polisen-sparade-fel-mobil-nar-17-aring-forsvann-och-mordades/
Så det var därför familjen sökte i Norrköping. Inte ex pojkvännen hemstad som många trodde.

"17-åringens mamma hade angett rätt nummer när hon anmälde flickan försvunnen, men polisen använde sig i stället av ett nummer som sparats i samband med en polisanmälan som flickan själv gjorde 2023. Av någon anledning var siffrorna där omkastade. Det numret gav under sökinsatsen utslag i trakten kring Norrköping och ledde alltså polisen under flera dagar helt fel."
Citera
2024-10-10, 17:30
Medlem
Lasslys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Så det var därför familjen sökte i Norrköping. Inte ex pojkvännen hemstad som många trodde.

"17-åringens mamma hade angett rätt nummer när hon anmälde flickan försvunnen, men polisen använde sig i stället av ett nummer som sparats i samband med en polisanmälan som flickan själv gjorde 2023. Av någon anledning var siffrorna där omkastade. Det numret gav under sökinsatsen utslag i trakten kring Norrköping och ledde alltså polisen under flera dagar helt fel."

Är väl inte så viktigt att dubbelkolla telefonnummer när det bara rör sig om ett barn

Borde ju vara skäl för avsked på konstapel Klang

Edit: Slår de inte på numret ifråga i register i sådana här kritiska ärenden? Då skulle de ju direkt se att numret inte tillhörde Maja eller hennes familj
Senast redigerad av Lassly 2024-10-10 kl. 17:32.
Citera
2024-10-10, 18:45
Medlem
Någon som vet något nytt i detta fall? Den rättspsykiatriska undersökningen borde vara klar? Vad tror ni det blir för straff för denna galning? Hans berättelser efter man läst fupen är fan bland det sjukaste jag läst på väldigt länge.
Citera
2024-10-10, 19:08
Medlem
FanTaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes
Någon som vet något nytt i detta fall? Den rättspsykiatriska undersökningen borde vara klar? Vad tror ni det blir för straff för denna galning? Hans berättelser efter man läst fupen är fan bland det sjukaste jag läst på väldigt länge.

En livstids vistelse på rättspsyk känns troligt. Har väldigt svårt att se att han kan släppas ut i samhället igen.
Citera
2024-10-10, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FanTaMig
En livstids vistelse på rättspsyk känns troligt. Har väldigt svårt att se att han kan släppas ut i samhället igen.

Ja jag håller med, det är väl det mest rimliga i nuläget. Verkligen också ett brutalt och rått mord detta. Timmar efter så käkar han alltså tårta hos sin mormor...
Citera
2024-10-10, 19:17
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly

Edit: Slår de inte på numret ifråga i register i sådana här kritiska ärenden? Då skulle de ju direkt se att numret inte tillhörde Maja eller hennes familj
Kanske kontantkort?
Citera
2024-10-10, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mingoarnes

Det var väl typ tre veckor det meddelades att det skulle bli rättspsykiatrisk undersökning och enligt bt då tog en sådan fyra-fem veckor. Så en-två veckor kvar isf.
Citera
2024-10-10, 19:50
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lassly
Är väl inte så viktigt att dubbelkolla telefonnummer när det bara rör sig om ett barn

Det var ju det polisen gjorde, slog i ett register och hittade Majas gamla anmälan med ett felaktigt nummer.
Varför numret var felaktigt, omkastade siffror, vet ingen. Polisen kan ha skrivit fel men Maja kan ha sagt fel också.

Avskyr när 17 åringar kallas för barn. Maja var en tonåring och det händer lite då och då att dom rymmer, vilket Maja hade gjort förut.
Hennes familj trodde ju även att Maja hade rymt. Hon hade sagt att hon ville till Stockholm.
Även om Maja hade en intellektuell funktionsnedsättning var hon kapabel till mycket och kunde fungera bra i flera sammanhang och då blir det svårt.

Det är fan inte lätt att vara polis ibland, speciellt inte när sånt här händer och dom har själva internutrett detta.

"Polisen fick dock omedelbart kritik för att sökandet efter flickan försenats och anmälde sig själv till Särskilda åklagarkammaren. Den utredningen lades ner, men regionpolischefen beslutade ändå att genomföra en egen uppföljning av fallet.

Nu konstaterar den grupp som gjort internutredningen att ärendet kom att påverkas negativt av att polisen till att börja med ”inte fångade upp den grad av utsatthet och risk som flickans funktionsnedsättning innebar vid försvinnandet”."
https://www.dn.se/sverige/polisen-sparade-fel-mobil-nar-17-aring-forsvann-och-mordades/
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Kanske kontantkort?
Alla kontantkort är numera registrerade efter 1:a augusti 2022.
Citat:
Ursprungligen postat av FanTaMig
Tim ska aldrig mer ut i frihet och hoppas att det blir rättspsyk för evigt.
Citera
2024-10-10, 19:56
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Alla kontantkort är numera registrerade efter 1:a augusti 2022.

Tim ska aldrig mer ut i frihet och hoppas att det blir rättspsyk för evigt.
Kontantkorten är inte reggade på någon officiell sida vad jag kan se.
Kollade mig själv på Eniro och under mitt namn står det:Telefonnummer Nummer saknas

Finns kanske lagrat centralt hos operatören antar jag.
Citera
2024-10-10, 20:01
Medlem
Ja man ska inte sparka på de som ligger ner sägs det men småler över vissas åsikter i början på den här tråden hur polisen gjorde mer än vad som förväntats.

Oj vad man fick läsa vilken idiot man var när man inte höll med.

Saxat från Aftonbladet

Den interna utredningen från polisen visar nu att man i sökandet efter flickan gjorde två fel, rapporterar P4 Sjuhärad. Förutom att spåra fel nummer tog man inte heller hänsyn till den utsatthet som flickans funktionsnedsättning innebar.
Citera
2024-10-10, 20:26
Medlem
farlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Kontantkorten är inte reggade på någon officiell sida vad jag kan se.
Kollade mig själv på Eniro och under mitt namn står det:Telefonnummer Nummer saknas

Finns kanske lagrat centralt hos operatören antar jag.

De allra flesta operatörerna lämnar inte din information till nummerupplysningsbyråerna om du inte själv begär det.
Alla kontantkort är dock registrerade hos den aktuella operatören, men det betyder ju inte att det är den faktiska användaren som är reggad.
Citera
2024-10-10, 20:32
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farling
De allra flesta operatörerna lämnar inte din information till nummerupplysningsbyråerna om du inte själv begär det.
Alla kontantkort är dock registrerade hos den aktuella operatören, men det betyder ju inte att det är den faktiska användaren som är reggad.
I det aktuella fallet med Maja antar jag att hon hade ett kontantkort, hon skulle knappast kunna få ett abonnemang.
Att polisen antog att hon hade samma tfn nummer som hon själv uppgivit är ju inte så mäkligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in