2024-03-17, 02:53
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Läkaren (Magnus Härenstam) "Man i fyrtioårsåldern. Indolent, flyende haka."

Gösta:"Ja ja! Men hur ser han ut?" 😂😂😂😂
Ja, grattis till dig. Det verkar som dina kamrater inte fattade. Stackars dem.

Det kräver kanske mer intelligens att förstå skämten som du ser än de andra som är för "lätta" för dig.

Vissa personer är ju så roliga att bara se på dem får en att gråta och så yttrar det "ett" ord och så kommer flabbet direkt på det.
Citera
2024-03-17, 08:30
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Ja, grattis till dig. Det verkar som dina kamrater inte fattade. Stackars dem.

Det kräver kanske mer intelligens att förstå skämten som du ser än de andra som är för "lätta" för dig.

Vissa personer är ju så roliga att bara se på dem får en att gråta och så yttrar det "ett" ord och så kommer flabbet direkt på det.

Tror det är svårt att göra en komedi som ska gå hem i alla läger, vilket Sällskapsresan ändå har gjort. Därför ska suparparet vara med, buskis så det förslår.

Egentligen handlar filmen om hur vi svenskar är.

"Svenskarna reser inte till någonting. De reser ifrån" står det i början av filmen.
Citera
2024-03-17, 08:35
Medlem
Det låter som du har en humor som mest består av skadeglädje, så det är väl det som blir ifrågasatt.
Du kanske skulle testa att dricka lite mer nästa gång ni har filmkväll?
Citera
2024-03-17, 09:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Hejsan!

Häromsistens var jag och några bekanta/kollegor tillsammans i min kollegas hus. Vi såg filmklassikern Sällskapsresan (första filmen). Har sett den förut, men såg den gärna igen. Visst tycker jag Lasse Åbergs figur Stig-Helmer är rolig, eller ja, smårolig då. Jag småskrattade väl mer åt scenerna med honom. Och suparparet Weiron Holmberg / Sven Melander var inget kul alls - för mycket buskis över det hela.

Nej, då jag vek mig av skratt var då filmens Gösta (Roland Jansson) kom upp. Vad denne man än företog sig i filmen, så gick det snett. Så fort han öppnade munnen, skrattade jag. "Här står - 'rum med havsutsikt'" och "Nu ska skiten i", då han kastar golfbagen i dammen, eller då han upptäcker att det inte finns några sedelbuntar i Wasa sport-paketet, utan just hårt bröd.

Ingen skrattade just här. Utom jag. Och då jag fick frågan varför det var så roligt, var det svårt för mig att förklara och jag fick sneda blickar.

Ursäkta mig; vi har väl alla olika sorts humor och jag kan inte bättre förklara varför Gösta är så rolig.

Har ni varit med om samma?
Jag tycker hans snipiga kälkborgarsnubbe är rolig, absolut. Men inte så jag alår mig på knäna.
Men visst är de scenerna roliga! Roligare än de andra du nämner. Överlag är Sällskapsresan en torr film, en sk "straight man" -film. Man "ska" skratta åt karaktärerna och deras lyten, mer än riktiga skämt. Inte min stil.

Inte många riktiga skämt alls i filmen. Det är lite som med Göta Kanal. Man myser åt berättelsen och karaktärerna, mer åt det hållet än att gapskratta varje gång "Loffe" öppnar munnen.
Citera
2024-03-17, 10:38
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag tycker hans snipiga kälkborgarsnubbe är rolig, absolut. Men inte så jag alår mig på knäna.
Men visst är de scenerna roliga! Roligare än de andra du nämner. Överlag är Sällskapsresan en torr film, en sk "straight man" -film. Man "ska" skratta åt karaktärerna och deras lyten, mer än riktiga skämt. Inte min stil.

Inte många riktiga skämt alls i filmen. Det är lite som med Göta Kanal. Man myser åt berättelsen och karaktärerna, mer åt det hållet än att gapskratta varje gång "Loffe" öppnar munnen.

Några lättköpta som till exempel suparparet på Arlanda:

" Undrar om de är släkt med Karin Falk och Magnus Uggla?"

Om paret Storch , som uttalades felaktigt till Stork.

Kanske måste man göra så för att få med sig den breda publiken?
Citera
2024-03-17, 12:25
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Några lättköpta som till exempel suparparet på Arlanda:

" Undrar om de är släkt med Karin Falk och Magnus Uggla?"

Om paret Storch , som uttalades felaktigt till Stork.

Kanske måste man göra så för att få med sig den breda publiken?
Just det skämtet ja. Det är ett bra exempel. Det ABSOLUT TRISTASTE OCH TRÅKIGASTE skämtet i hela filmen, förutom "ratta-ratta-ra!"

Det finns folk som heter Svan, Stork, Uggla och Falk i efternamn i Sverige. Vad är det roliga?
Citera
2024-03-17, 12:46
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Just det skämtet ja. Det är ett bra exempel. Det ABSOLUT TRISTASTE OCH TRÅKIGASTE skämtet i hela filmen, förutom "ratta-ratta-ra!"

Det finns folk som heter Svan, Stork, Uggla och Falk i efternamn i Sverige. Vad är det roliga?

Om jag ska säga något dåligt om filmen är det just detta. Annars tycker jag själva situationerna är så härliga.🐱
Citera
2024-03-17, 23:49
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det låter som du har en humor som mest består av skadeglädje, så det är väl det som blir ifrågasatt.
Du kanske skulle testa att dricka lite mer nästa gång ni har filmkväll?

Skadeglädje till en till karaktär i en film.

Hur tänkte du där?🙀
Citera
2025-12-25, 21:55
Medlem
Lill-Anns avatar
Sällskapsresan ( första filmen) går just nu på fyran.

Gösta är fortfarande min favorit.😅😂🤣🤣
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in