2024-10-15, 00:05
Avslutad
Lönerna kan bromsas utav den statliga skatten. 53590kr/mån blir den nya gränsen för statlig skatt 2025. Det gör att arbetsgivare ogärna ger mycket mer än detta i lön pga de då får betala in så mycket mer till din pension. Tycker väl i och försig det är en rätt ok lön. Men övertygad om att arbetsgivare generellt har mycket bra koll på detta och ser det som en spärrgräns.
Citera
2024-10-15, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Det är precis likadant överallt, tex i Usa. Mängder där har höga studielån och låga löner.

Så du ångrar att du studerade i många år? Man studerar i regel i Sverige för att få bättre arbetsmiljö under sitt arbetsliv, inte för att få ofantligt mycket högre lön. Särskilt inte inom skattefinansierade yrken.

Låga löner i Usa!!!!!

Möjlighetens land!

Har du utbilldning kan du tjäna väldigt mycket mer än i sverige. Tex Medical doctor, physical therapy doctor. Nurse, engineer, och så vidare. Mycket högre löner!
Även utan universitets studier kan man tjäna mycket bra i Usa!
Citera
2024-10-15, 01:57
Medlem
Allmänt kännt att Sverige har hög skatt. Vad fan tror du?
Citera
2024-10-15, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Väldigt få kan studera på de program som faktiskt ger bra jobb.

Det är inte mensa kandidater på Harvard som vi pratar om här. Vem som helst med en iq mellan 80-100 kan ta examen med godkända betyg på våra svenska högskolor/universitet
Citera
2024-10-15, 06:00
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxycontin
Det är inte mensa kandidater på Harvard som vi pratar om här. Vem som helst med en iq mellan 80-100 kan ta examen med godkända betyg på våra svenska högskolor/universitet
Det kan man nog diskutera. Men jag syftade snarare på att det finns begränsat antal platser, och det är konkurrens av dem.

Det är för övrigt lättare att få bra betyg på Harvard än de flesta svenska universitet. Googla på grade inflation där så får du se.
Citera
2024-10-15, 07:06
Medlem
Tycker TS borde respektera elektrikern mer, dels har han mycket kunskap och utbildning genom lärlingstid och övriga certifikat och efterutbildningar men också inte minst för att elektrikern han ser ner på faktiskt betalat hans utbildning med sitt arbete och skatt.

Tål att tänkas på.
Citera
2024-10-15, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fletchman
Det går inte. Du måste börja tjäna pengar på andras arbete istället för ditt eget om du vill tjäna några riktiga pengar.

Precis
Pernilla Wahlgren tjänar miljoner på andra. Hennes bolag köper billiga kläder och vips sätter en ettiket med PW på och sedan strömmar pengar in ftån naiva köpare som på fullaste allvar tror att Pernilla gjort kläderna.
Citera
2024-10-15, 08:36
Bannlyst
Vore jag ung skulle jag söka mig till industrin. Jag skulle nog skaffa mig någon slags yrkesutbildning så att jag hörde hemma på fabrik. Det kan gå ändå men lär inte bli lätt. Alla klarar det inte (löpande bandet på Volvo tex är inte enkelt. Det är inte en punkt på en bil i taget man arbetar på). Jag märker på mig själv som växte upp i stockholmsområdet att industrin var ingenting någon tänkte på. Kopplingen dit hade gått förlorad. De flesta som blev IT-folk arbetar ju sedan inom finans.
Citera
2024-10-15, 08:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Tycker TS borde respektera elektrikern mer, dels har han mycket kunskap och utbildning genom lärlingstid och övriga certifikat och efterutbildningar men också inte minst för att elektrikern han ser ner på faktiskt betalat hans utbildning med sitt arbete och skatt.

Tål att tänkas på.

Ett exempel det där på en utmärkt yrkesutbildning. Precis kanske bra att börja med att skruva i kontaktdosor i väggen men senare arbeta med högspänning på industri eller på järnvägen. Jag skulle känna det som meningsfullt arbete.
Citera
2024-10-15, 08:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ceyifam2
Tja. Det här är ju en gammal diskussion. Men, generellt sett lönar sig utbildning, det kan man se i hur, och var, folk bor, vilka bilar de kör, och vilka fritidsintressen de har råd med.

Trots att akademikerna dignar under drakoniska studielån och flera års missade arbetsinkomster så är det ändå så att de bor bättre och billigare, har mer pengar över när allt det essentiella är betalt.

Och då sätter vi inte ens ett värde på bättre arbetsmiljö, roligare arbeten, och fler möjligheter att välja bland arbeten.

Ja, självklart finns det arbetare som gör det bra också, ofta genom att jobba övertid, eller vara egenföretagare - där det för skickliga och hårt arbetande finns goda möjligheter att tjäna mer än svensk genomsnittslön, men det är inte normen. De flesta arbetare ligger långt under svensk genomsnittslön och har en löneutveckling som hela tiden halkar efter. Men på samma sätt finns det givetvis en del akademiker som hamnar under svensk genomsnittslön utan att de gör ett dåligt jobb, bibliotekarier och förskollärare brukar väl nämnas som exempel. (sjuksköterskor tjänar generellt över svensk genomsnittslön, nämner det då sjuksköterskor (felaktigt) brukar klaga på att de tjänar mindre än fabriksarbetare)

Sedan många år ökar klyftorna, och de flesta partier driver linjen att det är bra. Men det räcker tydligen inte, klyftorna bör öka snabbare enligt en del. Delvis är det självförstärkande, fallerar samhället måste man sko sig själv bättre, varpå samhället fallerar än mer.

Självklart finns det länder där högutbildade tjänar mer, men de är också oftast annorlunda uppbyggda med mer privata lösningar. Sverige är nog på väg åt det hållet visserligen.

Vi har ofta fördomar om vissa yrken och dessa fördomar stämmer inte längre överens med verkligheten. Dagispersonal bland annat, tjänar riktigt bra idag. Lärare, poliser och sjuksköterskor behöver inte längre klaga.

Jag själv hamnade på universitetet för att jag var för lat och därmed för dålig på att vara brevbärare. Sedan dess har arbetsmiljön på Posten bara blivit ännu sämre. Samhället fungerar allt sämre. Posten delas bara ut vissa dagar och tågtrafiken fungerar inte. Post och tåg fungerade bättre på 1960-talet. Sedan ess tror folk att "vi har fått det bättre". Jag har svårt att nöja mig med Thailandssemestrar (jag har aldrig varit där själv och vill inte dit) och luftvärmepumpar och tro att det är beviset för det. Vissa cancer-former botas ju bättre nu dock.

En och annan brevbärare luktade svett också. På sätt och vis förståeligt. Nu hoppas jag Posten kan förbättras någon gång och anses vara ett bra ställe att arbeta på återigen.

Det jag fetmarkerat. Personligen hoppas jag på ett samhälle som någon gång skärper till sig. Ja fy fan. Klyftorna ökar och pöbeln sitter där och applåderar. De har betraktat sig som vinnare ibland när de skuldsatt sig hårt för sina hus eller bostadsrätter. De fattar inte att de verkligen inte vinner.
Citera
2024-10-15, 09:12
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AfghanMupp
Vi har ofta fördomar om vissa yrken och dessa fördomar stämmer inte längre överens med verkligheten. Dagispersonal bland annat, tjänar riktigt bra idag. Lärare, poliser och sjuksköterskor behöver inte längre klaga.

Jag själv hamnade på universitetet för att jag var för lat och därmed för dålig på att vara brevbärare. Sedan dess har arbetsmiljön på Posten bara blivit ännu sämre. Samhället fungerar allt sämre. Posten delas bara ut vissa dagar och tågtrafiken fungerar inte. Post och tåg fungerade bättre på 1960-talet. Sedan ess tror folk att "vi har fått det bättre". Jag har svårt att nöja mig med Thailandssemestrar (jag har aldrig varit där själv och vill inte dit) och luftvärmepumpar och tro att det är beviset för det. Vissa cancer-former botas ju bättre nu dock.

En och annan brevbärare luktade svett också. På sätt och vis förståeligt. Nu hoppas jag Posten kan förbättras någon gång och anses vara ett bra ställe att arbeta på återigen.

Det jag fetmarkerat. Personligen hoppas jag på ett samhälle som någon gång skärper till sig. Ja fy fan. Klyftorna ökar och pöbeln sitter där och applåderar. De har betraktat sig som vinnare ibland när de skuldsatt sig hårt för sina hus eller bostadsrätter. De fattar inte att de verkligen inte vinner.
"Vad har förskollärare i lön?
Medellönen är 35 800 kronor i månaden (2023) och de flesta förskollärare tjänar mellan 31 900 och 40 200 kronor i månaden.
"
(https://www.sverigeslarare.se/rad-och-stod/lon/lonestatistik/vad-tjanar-larare/lon-forskollarare/)

"Den genomsnittliga månadslönen för poliser i Sverige var 40 800 kronor år 2023."
(https://www.scb.se/lonestatistik/polis/)

"Medellönen i Sverige är 39 900 kronor."
(https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/)

Dagislärare tjänar alltså under medel, poliser enbart 900 kronor över. Personligen tycker jag det är ganska dåligt, med tanke på tjänsterna utbildningskrav. Poliser måste dessutom hålla på och hantera fyllon, pundare, och andra jobbiga jäklar. Dagisfröknarnas jobb kanske inte är lika jäkligt där, men snoriga småungar är inte världens roligaste heller. Visst, ungar är gulliga, men 40 timmar i veckan år efter år... Charmen går nog över efter ett tag!

Två yrkesgrupper som i mina ögon förtjänar ordentliga löneförhöjningar.
Citera
2024-10-15, 09:39
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
"Vad har förskollärare i lön?
Medellönen är 35 800 kronor i månaden (2023) och de flesta förskollärare tjänar mellan 31 900 och 40 200 kronor i månaden.
"
(https://www.sverigeslarare.se/rad-och-stod/lon/lonestatistik/vad-tjanar-larare/lon-forskollarare/)

"Den genomsnittliga månadslönen för poliser i Sverige var 40 800 kronor år 2023."
(https://www.scb.se/lonestatistik/polis/)

"Medellönen i Sverige är 39 900 kronor."
(https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/utbildning-jobb-och-pengar/medelloner-i-sverige/)

Dagislärare tjänar alltså under medel, poliser enbart 900 kronor över. Personligen tycker jag det är ganska dåligt, med tanke på tjänsterna utbildningskrav. Poliser måste dessutom hålla på och hantera fyllon, pundare, och andra jobbiga jäklar. Dagisfröknarnas jobb kanske inte är lika jäkligt där, men snoriga småungar är inte världens roligaste heller. Visst, ungar är gulliga, men 40 timmar i veckan år efter år... Charmen går nog över efter ett tag!

Två yrkesgrupper som i mina ögon förtjänar ordentliga löneförhöjningar.

Alldeles för höga löner tycker jag, förskollärare kräver inte mycket för att bli, de borde ligga på runt 30-35tkr, polisen kan man argumentera om, vissa så klart ligger rätt på 40tkr som sitter med utredningar osv.

Jag klassar det som arbetaryrken, det har alltid varit för bra betalda i Sverige, sjuksyrror är väl den enda i denna kategori som förtjänar bättre betalt men njae ovan är ganska bortskämda redan med tanke på vad yrket kräver...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in