Citat:
Ursprungligen postat av
ceyifam2
Tja. Det här är ju en gammal diskussion. Men, generellt sett lönar sig utbildning, det kan man se i hur, och var, folk bor, vilka bilar de kör, och vilka fritidsintressen de har råd med.
Trots att akademikerna dignar under drakoniska studielån och flera års missade arbetsinkomster så är det ändå så att de bor bättre och billigare, har mer pengar över när allt det essentiella är betalt.
Och då sätter vi inte ens ett värde på bättre arbetsmiljö, roligare arbeten, och fler möjligheter att välja bland arbeten.
Ja, självklart finns det arbetare som gör det bra också, ofta genom att jobba övertid, eller vara egenföretagare - där det för skickliga och hårt arbetande finns goda möjligheter att tjäna mer än svensk genomsnittslön, men det är inte normen. De flesta arbetare ligger långt under svensk genomsnittslön och har en löneutveckling som hela tiden halkar efter. Men på samma sätt finns det givetvis en del akademiker som hamnar under svensk genomsnittslön utan att de gör ett dåligt jobb, bibliotekarier och förskollärare brukar väl nämnas som exempel. (sjuksköterskor tjänar generellt över svensk genomsnittslön, nämner det då sjuksköterskor (felaktigt) brukar klaga på att de tjänar mindre än fabriksarbetare)
Sedan många år ökar klyftorna, och de flesta partier driver linjen att det är bra. Men det räcker tydligen inte, klyftorna bör öka snabbare enligt en del. Delvis är det självförstärkande, fallerar samhället måste man sko sig själv bättre, varpå samhället fallerar än mer.
Självklart finns det länder där högutbildade tjänar mer, men de är också oftast annorlunda uppbyggda med mer privata lösningar. Sverige är nog på väg åt det hållet visserligen.
Vi har ofta fördomar om vissa yrken och dessa fördomar stämmer inte längre överens med verkligheten. Dagispersonal bland annat, tjänar riktigt bra idag. Lärare, poliser och sjuksköterskor behöver inte längre klaga.
Jag själv hamnade på universitetet för att jag var för lat och därmed för dålig på att vara brevbärare. Sedan dess har arbetsmiljön på Posten bara blivit ännu sämre. Samhället fungerar allt sämre. Posten delas bara ut vissa dagar och tågtrafiken fungerar inte. Post och tåg fungerade bättre på 1960-talet. Sedan ess tror folk att "vi har fått det bättre". Jag har svårt att nöja mig med Thailandssemestrar (jag har aldrig varit där själv och vill inte dit) och luftvärmepumpar och tro att det är beviset för det. Vissa cancer-former botas ju bättre nu dock.
En och annan brevbärare luktade svett också. På sätt och vis förståeligt. Nu hoppas jag Posten kan förbättras någon gång och anses vara ett bra ställe att arbeta på återigen.
Det jag fetmarkerat. Personligen hoppas jag på ett samhälle som någon gång skärper till sig. Ja fy fan. Klyftorna ökar och pöbeln sitter där och applåderar. De har betraktat sig som vinnare ibland när de skuldsatt sig hårt för sina hus eller bostadsrätter. De fattar inte att de verkligen inte vinner.