2024-03-14, 11:21
Medlem
T2Franks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixton
Fiber från Global Connect. Telia 250/250. Tre våningar, en Asus XT8 på varje våning. Noderna kommunicerar trådlöst med varandra på ett separat 5 GHz-nät, som bara används för backhaul och som är osynligt för klienterna.

En NAS och en Philips Hue-hub anslutna med kabel. Resterande klienter (datorer, telefoner, TV-apparater, läsplatta, smartwatch, övervakningskamera, skrivare) kommunicerar trådlöst. Det är sällan eller aldrig som alla klienter är anslutna eller aktiva samtidigt. Ofta är det rätt låg trafik. När jag har testat så har inga andra trådlösa klienter varit aktiva än den som jag har testat från.

Jag har haft denna setup sedan förra året, och den har funkat bra. Det är lite lustigt bara att Bredbandskollen inte verkar hålla med mig.

Jag har testat detta på lite olika ställen. Det är dessutom enkelt att se i Asus-appen vilken nod jag är ansluten till. Det är ungefär samma hastighet på alla ställen jag har provat. Alltså att jag ligger nära 250 Mbps enligt exempelvis fiber.google.com/speedtest/ men kör jag Brebandskollen så säger den att jag ligger på typ 50 Mbps.

Jag kanske helt enkelt skall släppa detta, för nätet verkar ju rulla på. Men det är mystiskt.

Det låter toppen allting.

Har du kollat om du är på 5ghz eller 2.5ghz? Det kan också variera (även om båda klarar 250mbit utan problem)
Citera
2024-03-14, 11:59
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Nyligen möblerade jag om lite bland noderna i mitt meshnätverk (jag har tre stycken Asus ZenWiFi AX XT8), och jag körde Bredbandskollen för att testa hastigheten. Jag blev mycket besviken då jag efter flera försök med mobilen inte fick bättre nedladdningshastighet än runt 50-60 Mbps.

Jag tog då fram min laptop och testade med den, och där fick jag ännu sämre resultat, typ 30-40 Mbps. Jag har fiber och Telia 250/250, så jag kan inte påstå att jag kände mig nöjd.

Eftersom jag trodde att något var väldigt fel så gjorde jag en fabriksåterställning på meshburkarna och konfigurerade om nätverket på nytt. Samma resultat.

Sedan följde en period då jag hade rätt mycket att göra på jobbet, så jag orkade inte bråka mer med nätverket hemma, utan nöjde mig med att Internet trots allt fungerade, men jag misstänkte att felet kunde ligga hos Telia.

När det hade gått ett par veckor så hade jag nästan glömt bort detta, men samtidigt så kunde jag inte undgå att reflektera över att vi inte hade upppelvt några som helst problem med uppkopplingen i hushållet. Vi har rätt många enheter som från och till är uppkopplade på nätverket, och det har gått jättebra att streama i hög kvalitet på flera TV-apparater samtidigt t.ex.

Idag så fick jag för mig att testa Bredbandskollen på stora TV:n, men det visade sig att Bredbandskollen inte finns för Android-TV, så jag körde på en annan app. Enligt denna så kunde TV:n tanka i runt 200 Mbps. (Bredbandskollen på mobilen visade fortfarande låga siffror.)

Då körde jag några andra test på telefonen, som Google Fibers Internet Speed Test, och Telenors tester i Norge och Danmark. Jag når 245-249 Mbps med hyggliga pingtider hos alla dessa. Samma på datorn.

Jag testade att dra hem en stor fil från Sunets FTP, och låg runt 27-28 megabyte per sekund, och det motsvarar ju ändå ≈220 megabit, vilket jag är klart nöjd med.

Bredbandskollen ger konsekvent usla resultat, i alla fall nedströms. Uppladdningshastigheten är nära 250 Mbps, och pingen är bra. Detta både på dator och telefon. Jag testade med jobbtelefonen, och det är samma där.

Jag har använt Bredbandskollen och dess föregångare TP-test sedan tjänsten lanserades i början av 2000-talet, och det har alltid känts som ett pålitligt verktyg. Men kanske inte nu längre?

Finns det någon annan som har upplevt detta i-landsproblem?
Ja, har inte testat lika noggrant och med troubleshooting som du, men ja, har upplevt samma. Jag ska ha 200 Mbps hemma, men Kollen ger kanske 50 - 60 tops.

Har misstänkt samma som du - antingen är min fiber strypt eller så är det fel på Kollen.
Citera
2024-03-14, 13:23
Medlem
PeterNosters avatar
Kan inte klaga:

NEDLADDNING 952,85 Mbit/s
UPPLADDNING 955,46 Mbit/s
SVARSTID 1,49 ms

Bredbanskollen tipsar om tillägg som kan strula:

Citat:
Webbläsartillägg kan orsaka problem med Bredbandskollen
Vissa webbläsartillägg, plug-ins, kan orsaka felaktigt låga mätresultat vid mätning på Bredbandskollens webbsida.
Citera
2024-03-14, 17:32
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Jo fast nu är det någon månad sedan jag upptäckte problemet, och det är fortfarande kasst resultat, så någon tillfällig störning tror jag inte att det handlar om.

Exempel från nu i skrivande stund:

Bredbandskollen 48 Mbps ned, 253 Mbps upp
fiber.google.com/speedtest/ 248 Mbps ned, 249 Mbps upp
www.telenor.no/speedometer/ 247 Mbps ned, 247 Mbps upp

Nu spelar det här ingen avgörande roll för mig (förutom att det verkar ha kostat mig några timmars arbete i onödan), men jag har ändå använt Bredbandskollen som ett pålitligt verktyg i över 20 års tid, och nu verkar det inte alls gå att lita på. För mig i alla fall.
Jag får ungefär samma på alla tre, så inga problem med Bredbandskollen här.
Citera
2024-03-15, 06:31
Medlem
zixls avatar
Jag får nästan identiskt på alla 3 här, så inga problem vad jag kan se hos mig eller dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in