2024-03-12, 09:02
Medlem
Stercoriuss avatar
Har över åren bott i lägenhet, bostadsrätt, vanlig villa och äger nu en gård. Tomten är ca. 10 000 m2, det är ca. 7 hk jord och skog, samt flera uthus + stor lada. Bostadshuset är runt 250 år gammalt. Det blir därmed av förklarliga skäl både en rejäl mängd tid och en jävla massa pengar som går åt att hålla allt i skick, så ibland längtar man tillbaka till den klart enklare och billigare tillvaron i lägenhet och bostadsrätt, där mycket tid kunde läggas på rekreation som tv-tittande m.m.

Samtidigt är det helt jäkla underbart att ha gården då den ligger sist på vägen (ingen insyn, bor själva) och utomhusytorna är perfekta att bara släppa ut barnen på. Riktigt skönt att kunna ha stora tillställningar också utan att egentligen behöva tänka på grannar m.m. Jag saknar inte heller egentligen att kunna sträcktitta på Netflix som jag kunde göra förut. Därmed är det ändå bättre än att bo i lägenhet för min del, även om det känns tungt när taket behöver renoveras för 300 000 eller när det ska dräneras eller när veden ska klyvas eller när...
Citera
2024-03-12, 09:23
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanastra
Tröttnat på att bo i hus

Hej.

För några år sedan sålde jag min br och köpte mig ett hus på landet, köpte det ensam och bor här själv.
Huset var relativt billigt och det var en del att göra med det, men jag hade tid, energi och en del pengar och valde ett billigare hus för att inte behöva skaffa så stort lån.
Nu har jag bott här snart 5 år och har börjat tröttna på att bo i hus, eller snarare sysslorna som kommer till ett äldre hus på landet.
Jag har gjort dom nödvändiga renoveringarna och gjort väldigt mycket på tomten i form av schaktning, staket, utebod, ny brunn och så vidare, och på huset gjort badrum och renoverat.
Det har tagit lite tid, men är nu klar.

MEN det börjar ju om hela tiden, alltid är det nåt att åtgärda och nu börjar orken tryta. Jag anlitar hantverkare i mycket men bara att sköta 5000 kvm kuperad trädgård är en jävla syssla och allt kostar pengar. Efter att jag jobbat ska jag hem och jobba, i alla fall sommarhalvåret. På vintern är det dött här och inget av nöje finns i trakten.
Dessutom är jag lite orolig och bara väntar på ett det ska hända nåt riktigt jävligt med huset, vattenläcka eller att det börjar läcka in från taket.
Jag längtar ibland tillbaka till stan också, men minns hur tråkigt det var i lägenheten när det inte fanns nåt att göra. Här finns det ALLTID nåt att göra om jag är uttråkad men dom sysslorna har jag ju ruttnat lite på..

Funderar ändå på att sälja och skaffa en lägenhet i stan. Att ha lägenhet OCH sommarstuga är jag inte alls sugen på. En modernare villa o villaområde skulle orsaka ett för stort lån för mig ensam..
Radhus kanske som en mellanlösning, men får man dåliga grannar är ju det skit..

Ni som också tröttnat på att bo i hus, hur har ni gjort?
Blev det bättre?

Jag tar lägenhet i stan alla dagar i veckan över hus. Dock måste lägenheten ha ett garage. Där är fördelen med hus på landet att man kan skaffa flera bilar.
Citera
2024-03-12, 09:28
Medlem
heliotrops avatar
Våra barn är så gott som utflugna nu, så lägenhet är lockande. Deras rum är numera sy-rum/gästrum och ett stökigt rum med tvätt och grejer vi inte vet var vi ska ha....
Men lägenheten måste ha en gigantisk balkong så jag kan fortsätta odla.
Och lägenheter med gigantiska balkonger är ofta pricy....
Citera
2024-03-12, 09:41
Medlem
rotebro-hasses avatar
Det bästa valet jag gjort är att köpa radhus.
Ska stå ute och grilla hela veckan.

TS behöver fler husdjur och ett socialt liv. Varför inte hosta vänner och släkt lite oftare? Ts har ju plats för fler
Citera
2024-03-12, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det där beror nog på person till person och arbetssituation.
T.ex. en ensamstående person som reser extremt mycket i jobbet tror jag helt enkelt föredrar en centralt belägen lägenhet konte ett hus.
Ser jag tillbaka till mina sista år innan jag träffade frugan så föredrog jag min lägenhet framför ett hus.
Jag var i princip bara hemma för att sova äta och byta kläder, lägenheten var mer en förvaringsplats av mina tillhörhigheter och en sovplats.
Jag uppskattade närheten till jobbet, centralstationen och affärer och resauranger. Samt att det var lättskött hade ett par levande växter som trots att jag försökte fixa med långtidsbevattning oftast dog då jag var ute på resa eller jobb mesta delen av tiden.
Men efter att jag träffat frugan och började jobba mer på hemmaplan så funkar inte en lägenhet alls för mig.

Ja, det är lite det som är min poäng. Jag har också bott i lägenhet i flera år, men det är inte ett hem. Det är ett ställe där man sover, och som du säger, förvarar sina saker. En lägenhet är inget mer än ett glorifierat förråd. Dessvärre fastnar många där och barn tvingas växa upp under sådana omständigheter.
Citera
2024-03-12, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagmald
Vad är mänskligt? Under större delen av de senaste 5000 åren har vi bott trångt (ofta med blandade familjer) i ruckel där morfar delar säng med barnen och du varken har el eller rinnande vatten in i huset. Vi behöver bara gå tillbaka ca. 100 år. Går man ännu längre tillbaka bodde man (om man inte var nomad) i ännu mindre ruckel utan bekvämligheter. I många länder är det fortfarande konstigt med ett eget rum.

Det är väl snarare avsaknaden av natur och fina utomhusmiljöer som förstör? Det kommer visserligen oftast med lägenheten. Betongdjungeln bryter gradvis ner en tills man inte vet vad det är som får en att må dåligt längre.

Ja, jag skulle likställa att bo i lägenhet med den nutida varianten av att bo som du beskriver i ditt första stycke. Och utifrån nutida värderingar och allmän mänskligt avancemang så klassar jag det inte som mänskligt. Ett nödvändigt ont för att trycka in så många människor som möjligt på så liten yta som möjligt. Att andra länder möjligen har det ännu värre är bara en relativisering, men ja visst, på en skala så bor de ännu mer omänskligt.

Dock är det som du säger att ens boende är större än endast den fysiska uppvärmda boytan. Med gott om grönska kan man göra lägenhetsboende lite mer acceptabla, vilket också speglas av vilka som är dyrare att köpa. Men den absoluta massan som bor i en lägenhet med betong i alla riktningar? Omänskligt.
Citera
2024-03-12, 10:13
Medlem
HotPopcorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes
Jag tar lägenhet i stan alla dagar i veckan över hus. Dock måste lägenheten ha ett garage. Där är fördelen med hus på landet att man kan skaffa flera bilar.

Jag bor i lägenhet i stan och drömmer om att kunna ha fler än en bil, men jag får bara en parkeringsplats av min BRF. Det hade varit trevligt att kunna ha en inhängnad tomt för hundens skull också.

Men utöver det så trivs jag ypperligt i en lägenhet. Inte jättestor, så det går hyfsat snabbt att storstäda överallt. En kvarts promenad till jobbet och affärer i närheten. Behöver knappt bil egentligen.

Ett radhus skulle ge samma bekvämlighet, fast då hade jag förmodligen ändå inte kunnat ha två bilar eller plats för hunden ute.
Citera
2024-03-12, 10:18
Medlem
Barentss avatar
TS hör kanske även ihop med TS ålder? Jag är 55+. Efter 12 år i min stora gamla villa i Lund och två tjocka pärmar med kvitton på renoveringar och ständig städning, fönsterputs, rädsla att vatten kommer in vid skyfall, trädgårdsarbete, köpte jag en central 3:a i Linköping högst upp som är byggd 2015 och allt är som nytt och jag kan välja att lägga min tid på annat. Som inte i sig är mer meningsfullt det blir t.ex youtube och FB, men omväxlingen är ändå väldigt fin. Så mitt råd till TS är Prova på.

Särskilt kul att bo mitt i stan och kunna gå ut till 100 restauranger, och jag sålde t.o.m. min bil och går cyklar åker buss. Bilen är lite samma besvär som det gamla huset, mycket saker att ta hand om, enorm kostnad. När jag sålde den sparade jag exakt motsvarande min BRs månadskostnad så man kan säga att jag bor gratis. Och min hälsa är perfekt eftersom jag går så mycket ute.
Citera
2024-03-12, 10:43
Medlem
dialektikers avatar
Så himla jobbigt med alla projekt alltså.
Radhus här. Jobbiga grannar också.
Men hyreslägenheter och jag går INTE ihop.

Svårt val. Drömmen att bo i fristående hus med massa tjänare som gör allt.
Alternativt en bostadsrätt.
Fast helst vill jag ha nära till marken och trädgård.
Bo i en bostadsrätt eller hyresrätt på bottenvåning kommer inte på fråga dock. Vidrigt obehagligt.
Citera
2024-03-12, 10:45
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Tröttnat på att bo i hus

Hej.

För några år sedan sålde jag min br och köpte mig ett hus på landet, köpte det ensam och bor här själv.
Huset var relativt billigt och det var en del att göra med det, men jag hade tid, energi och en del pengar och valde ett billigare hus för att inte behöva skaffa så stort lån.
Nu har jag bott här snart 5 år och har börjat tröttna på att bo i hus, eller snarare sysslorna som kommer till ett äldre hus på landet.
Jag har gjort dom nödvändiga renoveringarna och gjort väldigt mycket på tomten i form av schaktning, staket, utebod, ny brunn och så vidare, och på huset gjort badrum och renoverat.

MEN det börjar ju om hela tiden, alltid är det nåt att åtgärda och nu börjar orken tryta. Jag anlitar hantverkare i mycket men bara att sköta 5000 kvm kuperad trädgård är en jävla syssla och allt kostar pengar. Efter att jag jobbat ska jag hem och jobba, i alla fall sommarhalvåret. På vintern är det dött här och inget av nöje finns i trakten.
Dessutom är jag lite orolig och bara väntar på ett det ska hända nåt riktigt jävligt med huset, vattenläcka eller att det börjar läcka in från taket.
Jag längtar ibland tillbaka till stan också, men minns hur tråkigt det var i lägenheten när det inte fanns nåt att göra. Här finns det ALLTID nåt att göra om jag är uttråkad men dom sysslorna har jag ju ruttnat lite på..

Funderar ändå på att sälja och skaffa en lägenhet i stan. Att ha lägenhet OCH sommarstuga är jag inte alls sugen på. En modernare villa o villaområde skulle orsaka ett för stort lån för mig ensam..

Blev det bättre?

Livet i lägenhet är fan inte roligt, känner mig instängd och har nästan alltid sömnbrist pga störiga grannar.

Gräset är alltid grönare på andra sidan som man brukar säga.
Citera
2024-03-12, 10:57
Medlem
Ibland kan tanken slå en, fan sälja det här, skaffa en 2a och köpa en husbil (typ). Men då börjar man tänka på alla nackdelar. Så nja, hus vinner.
Citera
2024-03-12, 11:04
Citat:
Tröttnat på att bo i hus

Hej.

Blev det bättre?

Tror inte riktigt din hussituation är representativ för husägare. Trodde du att det sociala livet skulle blomstra ute i skogen som ensam man där? Stegen är som följande födas på landet, flytta till staden för universitet, bygga karriär och pengar, hitta fru, flytta till mindre ort till villa med eller utan barn, se barn växa upp i bra miljö utan gangsters och andra negrer, när dom lämna villan kanske man vill flytta ut på landsbygden som dig av någon anledning? I ärlighetens namn så är det väl väldigt få människor som bor som dig? Kufar, fattiga människor och andra udda människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in