2024-03-04, 19:50
Medlem
Mr_Sinisters avatar
Märkligt trådstart. Nu åker jag bara skidor i Alperna men det är en fantastiskt upplevelse. Bergen, farten, känslan ,utsikten,apri skin.... helt underbart. Däremot ger jag inte mycket för skidåkning om förutsättningarna inte är de bästa. Mulet väder eller isiga backar i sälen och jag stannar hellre hemma i stugan.
Citera
2024-03-04, 20:07
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
det är något de säger, jag har åkt på ett par skidresor denna vinter, jag är så jävla trött på det, det är inte träning att åka skidor i en nedförsbacke och sedan lift upp. Många som säger de är helt slut i kroppen efter åkt är ofta väldigt otränade. Många har det också som ursäkt att åka till fjällen och åka skidor så de kan hälla i sig alkohol varje kväll

jag åker hyfsat slalom, och åkt en del men att kalla det spännande är fan att ljuga, jag har åkt dit för ungarna vill dit men även de verkar tröttna på det så vi åker nog inte skidor nästa år, sedan har det blivit helt oskäligt dyrt med liftkort o boende, det är inte värt de pengarna, så troligen inte någon skidresa nästa år,

Du skriver att du åker hyfsat slalom, det kan inte vara möjligt, kanske i någon barnbacken.

Åker man riktig slalom så är det verkligen träning och man blir trött efter en dag i backen. Har bott i ett alpland i 2 år och åkte skidor var och varannan helg så otränad är jag verkligen inte heller. Inte heller handlar det om att hälla i sig alkohol.

Som flera andra skriver så får man prioritera vad man vill göra på semestern. Väljer alla gånger en vecka i alperna mot att ligga på en strand och slappa.
Citera
2024-03-04, 20:12
Medlem
Jag håller med till fullo! Jag kan åka helt okej, men t.ex gustavsbacken i Lindvallen ger ju inget. Åker dit ibland men bara för afterski och miljöombyte. Själva slalomåkandet tror jag få tycker är kul.
Citera
2024-03-04, 20:21
Medlem
Ja, det är jättekul! Utförsåkning innehåller alla delar av ett trevligt intresse, umgås med familj och vänner, god mat, röra på sig, utveckling och variation. Toppen! Vilka intressen har du själv utöver att surfa på telefonen? Surfa på datorn?
Citera
2024-03-04, 21:29
Medlem
Cameltotems avatar
Skidåkning är dock är rätt adrenalinfylld upplevelse. Ligga 100 knyck i en svart backe och du hör skidorna ligga och slå mot isen är jävligt kul.
Lägg till sen vackra vyer, god mat och allt annat som ingår.

Du får inte det igenom fotboll.
Citera
2024-03-04, 22:00
Medlem
Ingen vuxen människa som åker skidor utförs och är bra på det skriver eller säger ”jag är duktig på slalom”.

Sen vill jag påminna om att för större delen av Sverige (till ytan) så är skidåkning något man sysslar med den kalla halvan av året och betydligt mindre klassmarkör än i Stockholm och Göteborg.

Men visst, sportlov v9 är fruktansvärt i fjällen.
Citera
2024-03-04, 22:13
Medlem
Gontars avatar
En hel vecka upp och ner i en slalombacke känns väldigt enformigt.
Jag brukar tröttna efter en halvdag. Å andra sidan tröttnar jag på de flesta fritidsaktiviteter efter en halvdag. Jag gillar tex. att fiska men efter 4 timmar börjar det kännas mer som ett jobb.
.
Citera
2024-03-05, 01:02
Medlem
HerrGickhans avatar
Vissa tycker ju det är kul att åka skoter fram och tillbaka på en is- och snöbelagd sjö. Att åka slalom hela dagen ger väl mer utrymme för att prata med många andra än det finns att prata med ute på sjön med skoter. Troligen känner vissa att det även är ett motionspass att svänga runt nedför backen. Inte minst vill väl de som åker till fjälls även få lite färg från solen.

Vad människor väljer att lägga sin tid på är ju deras ensak och inget som någon annan ska sätta sig till doms över så länge slalomåkarna håller sig inom lagens råmärken.
Citera
2024-03-05, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Vissa tycker ju det är kul att åka skoter fram och tillbaka på en is- och snöbelagd sjö. Att åka slalom hela dagen ger väl mer utrymme för att prata med många andra än det finns att prata med ute på sjön med skoter. Troligen känner vissa att det även är ett motionspass att svänga runt nedför backen. Inte minst vill väl de som åker till fjälls även få lite färg från solen.

Vad människor väljer att lägga sin tid på är ju deras ensak och inget som någon annan ska sätta sig till doms över så länge slalomåkarna håller sig inom lagens råmärken.

Tror att du slår lite huvudet på spiken här. Dom som blir lite upprörda över att folk gillar att åka skidor en semestervecka är antagligen introverta (och/eller har inte råd)
Citera
2024-03-05, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Om folk inte tyckte det var kul så hade väl folk inte gjort det?

Man är ute i backen, känner vinden, farten och får känna av naturen. Sedan efter en dag hårt åkande och man är trött så går man till after skin där det är bra röjj och man får några kalla efterlänktade bärs i sig eller så går man till närmsta bastu och kopplar av där, den känslan är svår att slå.

Vissa gillar att ta semester och kör all inclusive i Thailand, andra gillar att göra nånting aktivt.

Helt enig. Enda problemet som jag ser det är att stigande ålder på senare år gjort att man känner sig allt mer ledbruten när man sitter och ska slafsa i sig den där bieren på afterski
Citera
2024-03-05, 09:29
Medlem
Åka slalom var rätt kul.. När man var yngre.

Nu är det trevligare att sitta i solen med en immig öl och en frostig Jäger och bevittna spektaklet.

Men då allt som har med alpina nöjen att göra har blivit GALET dyrt hoppar man över det totalt.

Så den tiden har varit och farit. Nu får man ägna sig åt andra nöjen.

Det går också bra.
Citera
2024-03-05, 10:19
Medlem
Det är en kul aktivitet i ett par timmar, lite som att åka skridskor, men av någon anledning har det blivit en prestigesak att vara ”ett med berget” och det är både lite rart och nästan outhärdligt att betrakta. Medelålders män som känner sig känsliga och levande, tätt efter åker fnittriga kvinnor som tänkt ut sina outfits, tjohoo.

Så himla duktiga på slalom!

Det är lite vuxenvarianten av att gå på Gröna Lund antar jag? Det är typ samma stämning i liftkön som i kön till Popexpressen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in