2024-03-02, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Android87
Om dom inte vill uppmuntra människor till att dricka så kanske dom borde sluta med tv reklamen. Självklart så bryr dom sig inte ett skit om andra människors alkoholkonsumtion.

Fast dom har ju inte gjort en enda reklam som är inriktad på att du ska konsumera mera, tvärt om..
Citera
2024-03-02, 13:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av xavi8222
Jag undrar varför det inte är tillåtet att sälja så kallade ölportföljer på Systembolaget? Det är 24 burkar som är inneslutna av papp så att man enkelt ska kunna bära hem dem från bolaget. De har ett handtag, så att man kan ta en portfölj i varje hand.

Varför är detta förbjudet i Sverige?

en gång för länge sedan hörde mig för med varför man vägrade sälja kyld öl på systemet så fick jag 2 förklaringar.

1. systemet ska inte uppmuntra till konsumtion av systembolagets prdukter (vilket är wierd men visst)
2. inga produkter specefika/varumärken får premieras. (vilket är rätt logiskt i ett statligt komunist bolag)

så. ska ett "ölbrand" ha en smidig protfölj, SÅ SKA ALLA ÖL(brands) ha det.
Ska en öl säljas kall, SÅ SKA ALLA ÖL(brands) erbjudas kylda.

- pga av det som jag råkade ut för i Canada och som föranledde mig att då kontakta Systemet väl tillbaks i sverige), du tar din "öl-portfölj", går fram till disken för att betala, då frågar de, "do you want that cold, sir?", och "There is a promotion where you get this "cold-carry backpack" if you take a "weekender-pack" (25öl istället för 18 öl (eller liknande.).

och törsting buissnessman som man är så lämnar man med 25öl kalla öl i en kylryggsäck.

han tryckte på sin kassapparat , och ur ett hål i väggen dudnrade en kall "förpackning" ut från kyllagret, och mina fesjumna ställdes förmodligen tillbaks på golvet i butiken....
Citera
2024-03-02, 13:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Instämmer. En annan kul grej som inte många känner till är att dom har "öppet köp". Nu är det ju sällan aktuellt att lämna tillbaka varor där i från men ska man ha party kan man köpa hem ytterligare lite extra för säkerhets skull och lämna tillbaka det som inte dracks upp. Men det är väl bara en tidsfråga innan moderaterna sabbar det här också.

Jo, perfekt om man ska ha en större tillställning och inte vet hur törstiga gästerna är.
Jäkligt bra service får man ändå säga.
Citera
2024-03-02, 13:46
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Android87
Om dom inte vill uppmuntra människor till att dricka så kanske dom borde sluta med tv reklamen. Självklart så bryr dom sig inte ett skit om andra människors alkoholkonsumtion.
Du har nogmissuppfattat reklamen.
vad går den ut på tycker du?
vad är budskapet?
Citera
2024-03-02, 13:47
Medlem
GertBennys avatar
Ölportfölj var ett fyndigt namn som jag ska börja använda. Ja men det är väl något fånigt överförmynderi ifrån Systemets sida. De borde inte sälja alkohol alls om det är rädda för alkoholens inverkan på folkhälsan.
Citera
2024-03-02, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Du har nogmissuppfattat reklamen.
vad går den ut på tycker du?
vad är budskapet?

Har man alkoholproblem blir man sugen när man matas med massa reklam för Systemet. Att Systembolaget har åldersgräns är allmänt känt och inget man måste pumpa ut reklam om.

McDonald’s gör reklam med budskap att de är miljövänner, men effekten är att folk blir sugna på skräpmat.
Citera
2024-03-02, 14:09
Medlem
Gnomegirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Alkohollagen är skapad utav folk som hatar att ha roligt och hatar när andra har roligt. Man får inte vara ”märkbart påverkad” på krogen och systemet får inte sälja kall bärs och ABSOLUT inte praktiska öllådor med handtag! Det ska vara så jobbigt, dyrt och skämmigt som möjligt att köpa alkohol i det här landet.

Hade polare från Tyskland här på besök i somras och de trodde jag skämtade när jag började berätta om våra sjuka alkohollagar.

Det får mig att tänka på salig Eddie Meduza och ett av hans klockrena citat: "den som köper brännvin, han är helt normal. Men den som dricker upp det, han är asocial"

MVH/Gnomegirl
Citera
2024-03-02, 14:51
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EatPaella
Har man alkoholproblem blir man sugen när man matas med massa reklam för Systemet. Att Systembolaget har åldersgräns är allmänt känt och inget man måste pumpa ut reklam om.

McDonald’s gör reklam med budskap att de är miljövänner, men effekten är att folk blir sugna på skräpmat.
Det är viktigt att man informerar om systembolagets fördelar.
Att man blir sugen på alkohol av den anledningen tror jag inte är ett problem.
bra med reklam så folk begriper varför viu skall behålla monopolet
Citera
2024-03-02, 14:53
Bannlyst
För att Sverige är ett fittland där du får tjack på recept för att du tyckte matte var tråkigt i högstadiet, men är en jävla parkbänksalkis om du vill ha några stålkorvar

Smuggel är det som gäller
Citera
2024-03-02, 15:21
Avslutad
Skulle det vara möjligt att köpa ölkartonger på systemet så skulle folk supa ner sig. Faktum är att folk skulle supa ihjäl sig på nolltid.
Citera
2024-03-02, 15:58
Medlem
Fulfittans avatar
Det finns adventskalendrar med vin eller öl, men tror du att man får köpa det? Frågade senast i november, men svaret blev "neeej, det uppmuntrar til kååånsumtioooooon". Men att köpa 24 flaskor rätt upp och ner, utan kalenderförpackning, det skulle gå bra. Jag bad dem dra åt helvete och beställde online någon annanstans istället. Så länge dumsvennar accepterar monopolet kommer idiotin att fortsätta.
Citera
2024-03-02, 16:03
Medlem
För dom är totalt värdelösa som går sönder titt som tätt och burkarna rinner ut i botten. Folk tänker inte efter när dom ställer ner dessa, behöver bara vara en liten fläck med vatten på marken så blir kartongen blöt och går sönder.
Och med systembolaget policy så hade dom gått back på det. (Att du kan få ersättning om burkarna går sönder innan du har ställt in i bilen eller hemma?

Det är typ bara WT öl som säljs i dessa som du syftar på. Nått märke i Finland körde med sånt förr, danmark/tyskland vet jag inte om dom har kvar det. Usa vet man med säkerhet att dom har kvar det. Host* Budlight.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in