2024-02-28, 20:13
Medlem
Blackslayers avatar
Fyfan vilket öde.. Och brinna upp måste väl ändå vara det sista alternativet att ta sitt liv?

Han kanske räknade med att de skulle hinna fram och släcka? Man hör ju röster ganska omgående när han håller på och försöker tända.
Citera
2024-02-28, 20:16
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Almika
Amerikansk militär tände eld på sig själv för att stoppa folkmordet i Palestina
Någon som hängt med i nyhetsrapporteringen? Lyckades han stoppa folkmordet?
Citera
2024-02-28, 20:28
Avslutad
Hur ska Israel göra då? Vad finns för alternativ?
Citera
2024-02-28, 20:38
Medlem
nextdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Det roligaste jag såg var nån som tweetat:

"rest in Power Mr Bushnell"

och sen hade nån vänstertomte svarat ungefär:

"can we refrain from using the term "rest in power" when it comes to white people? I feel that it should be explicitly reserved for black people"¨

Det räcker inte med att tända eld på sig själv för dessa jävla idioter. Han trodde väl att han skulle bli martyr eller nåt. Imorn är det glömt.
Haha så hjärndött, sorgligt och roligt på samma gång.
Har du en länk till tweeten?
Citera
2024-02-28, 20:52
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Det är en sak att tvingas kriga när kriget gäller att skydda sitt hemland mot en inkräktande armé, och en helt annan sak att medverka till bombandet av civilia offer för att hjälpa en fascistisk förtryckarregim. I den ena så vill man självfallet inte delta i kriget men tvingas eller gör det oavsett för att skydda sin familj, sina nära och sitt land. I det enda så begår man vidriga handlingar för att tjäna andras syften.

Och självklart kanske det inte var han som skulle tvingas trycka på knappen som släpper bomben, men var ändå del av systemet som gjorde det, och om dessa dokument är sanna, del av den konkreta grenen av militären som skulle utföra dåden.
Tror du seriöst att folk som går med i USAs armé tror att deras uppgift kommer att bli att försvara landet mot inkräktande arméer? Jag känner många amerikanska soldater men har aldrig hört någon oroa sig över anfallskrig på amerikansk mark.

Citat:
Det här är en mer vettig kritik mot hans handling om man nu verkligen ska kritisera det, snarare att han var psyksjuk eller något sånt, men mitt svar till detta är att USA manar till försiktighet och vet att de har så mycket att förlora och inget att vinna just för att hela världen tittar och reaktionerna hittills är så kraftiga. Det är knappast så att de har förstått att de gjort fel för de stödjer fortfarande Israel genom amerikanska skattesedlar. Det är bara ett mer "indirekt" stöd.

Och folkmord tar tid att utföra. Att det "bara" är på 30-40000 döda är inte särskilt långsamt egentlinge om du frågar mig, och de kan inte ursinningslöst mörda samtliga palestinier genom att slakta dom vänster och höger av samma anledningar som varför USA vill ha återhållsamhet, just för att hela världen har ögonen på dom, så de måste ge åtminstone skenet av att vara försiktiga, så att kafkaeska människor ska tro att allt är chill, trots att det sker en massiv slakt av palestinier just nu.

Och jag undrar fortfarande vad skillnaden är mellan folkmord och etnisk rensning, speciellt i fallet då palestinierna inte har någonstans att dra. Ska de etniskt rensas till efterlivet? I israelernas ögon verkar det vara så. Detta är ett solklart folkmord i mina ögon, och i många andras. Även om det "endast" är en etnisk rensning så är det fortfarande alldeles för mycket för omvärlden att acceptera.
USA arbetar aktivt med Israel och dess grannländer för att försöka få till fred, ett erkännande av Israel från grannländerna, samt möjligtvis en väg till framtida palestinsk stat. Blinken har rest i skytteltrafik till Mellanöstern sedan oktober. Problemet är att vare sig grannländerna eller Israel någonsin kommer kunna erkänna en Palestinsk stat under Hamasstyre. Även om man stödjer slutmålet måste även grannländerna tänka på opinionen i de egna länderna, och precis som USA mana Israel till återhållsamhet. Det är alltså många brickor som ska falla på plats, och det är en extremt svår uppgift.

Om du kallar det här folkmord undrar jag vad du säger om krigen i Jemen eller Syrien som haft långt fler döda under kortare tidsperioder. Livsstandarden i Palestina har under lång tid varit högre än i omkringliggande länder. Deras HDI-ranking är en av de högsta i Mellanöstern. Var du än går ser du välgödda och högutbildade människor.
Citat:
Palestinier är ett semitiskt folkslag också din antisemit. Man förstår att du är typen som använder ekokammare ur Reddit för att bilda åsikter dock
Ett tips är att du inte försöker analysera ord för att lista ut dess mening utan istället tittar i en ordbok. Tror du att en smörgås är fågel
Citera
2024-02-28, 20:55
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Tror du seriöst att folk som går med i USAs armé tror att deras uppgift kommer att bli att försvara landet mot inkräktande arméer? Jag känner många amerikanska soldater men har aldrig hört någon oroa sig över anfallskrig på amerikansk mark.

USA arbetar aktivt med Israel och dess grannländer för att försöka få till fred, ett erkännande av Israel från grannländerna, samt möjligtvis en väg till framtida palestinsk stat. Blinken har rest i skytteltrafik till Mellanöstern sedan oktober. Problemet är att vare sig grannländerna eller Israel någonsin kommer kunna erkänna en Palestinsk stat under Hamasstyre. Även om man stödjer slutmålet måste även grannländerna tänka på opinionen i de egna länderna, och precis som USA mana Israel till återhållsamhet. Det är alltså många brickor som ska falla på plats, och det är en extremt svår uppgift.

Om du kallar det här folkmord undrar jag vad du säger om krigen i Jemen eller Syrien som haft långt fler döda under kortare tidsperioder. Livsstandarden i Palestina har under lång tid varit högre än i omkringliggande länder. Deras HDI-ranking är en av de högsta i Mellanöstern. Var du än går ser du välgödda och högutbildade människor.

Ett tips är att du inte försöker analysera ord för att lista ut dess mening utan istället tittar i en ordbok. Tror du att en smörgås är fågel

Du ordbajsar bara. Jag är ledsen, men är inte intresserad av att diskutera det här med dig. Du kan dra samma rappakalja i valfri Israel vs Palestina-tråd. Jag har sagt vad jag vill säga i den här tråden och det handlar om det pågående folkmordet mot palestinierna och Aaron Bushnells handling i reaktion till det.

Vamanos.
Citera
2024-02-28, 21:08
Medlem
Muslimfittas avatar
Gott folk, det är så här mental sjukdom ser ut.
Citera
2024-02-28, 21:23
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Du ordbajsar bara. Jag är ledsen, men är inte intresserad av att diskutera det här med dig. Du kan dra samma rappakalja i valfri Israel vs Palestina-tråd. Jag har sagt vad jag vill säga i den här tråden och det handlar om det pågående folkmordet mot palestinierna och Aaron Bushnells handling i reaktion till det.

Vamanos.
Tack. Jag ska ta det i en annan tråd.

Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Gott folk, det är så här mental sjukdom ser ut.
Jag pratade med en kille igår som tidigare jobbat i amerikanska flygvapnet. Han sa att de har enormt problem med psykisk ohälsa bland de aktiva. Folk som liksom inte vågar hjälp eftersom det kan påverka karriären. Sedan blir det liksom för mycket för många av dem.
Citera
2024-02-28, 21:41
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Mycket konstigt sätt att protestera. Genom ett plågsamt självmord. Hans familj och vänner blir ledsna men Israels regering bryr sig ju inte det minsta om detta. Var han deprimerad? Psykiskt sjuk?
Reagerar du på samma sätt när exempelvis ukrainska soldater blir skjutna i småbitar? Och för vad? En bit åker någon några årtionden sedan tyckte borde kallas Ukraina istället för Ryssland eller Polen. Vad var den enskilde soldatens offer värt när allt som skedde var att denne lämnade en sörjande familj bakom sig. Var hans död något som stoppade kriget?
Citera
2024-02-28, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Kommer ha noll betydelse.
Du önsketänker, du kommer bli mycket "smartare" om du klarar av att förstå vilka känslor du har (din bias) och försöka kompensera för det
Citera
2024-02-28, 21:45
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Reagerar du på samma sätt när exempelvis ukrainska soldater blir skjutna i småbitar? Och för vad? En bit åker någon några årtionden sedan tyckte borde kallas Ukraina istället för Ryssland eller Polen. Vad var den enskilde soldatens offer värt när allt som skedde var att denne lämnade en sörjande familj bakom sig. Var hans död något som stoppade kriget?

Solden vill ju förhindra att hans familj mördas av invasionssoldaterna, eller att de tvingas till livslång landsflykt om Ryssland vinner. Och i två år har de skyddat civila med sina uppoffringar.

Denna amerikan tar ju självmord. Han försöker inte kämpa för något.
Citera
2024-02-28, 22:01
Avstängd
Citat:
Tack. Jag ska ta det i en annan tråd.

Tack, uppskattar det!

Citat:
Jag pratade med en kille igår som tidigare jobbat i amerikanska flygvapnet. Han sa att de har enormt problem med psykisk ohälsa bland de aktiva. Folk som liksom inte vågar hjälp eftersom det kan påverka karriären. Sedan blir det liksom för mycket för många av dem.

Mental hälsa bland soldater är ett hemskt tema. De luras i att delta i anfallskrig av actionfilmer och militär jingoism och fantasier om heroism och traumatiseras sedan i krig av vad som händer och vad dom ser, och när dom kommer tillbaka till samhället så integreras dom över huvudtaget inte utan behandlas som skit och alla undviker dom för att de inte är som alla andra... Sen har dom svårt att söka hjälp som du säger.
Senast redigerad av dalavita 2024-02-28 kl. 22:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in