2024-02-24, 19:33
Medlem
Jag ser på SVT:s program om två år av krig i Ukraina och där säger de att ukrainarna är medvetna om att de slåss för sin överlevnad och att de har en stark kämpaglöd. Samtidigt säger de att Zelensky har det politiskt motigt i att utöka en nödvändig mobilisering.

https://www.svtplay.se/video/j7dokpN/svt-nyheter-direkt/tva-ar-av-storkrig-i-ukraina

Jag får inte det att gå ihop. Kan någon insatt förklara?
Citera
2024-02-24, 19:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refuserad

Han försöker rädda ekonomin. Dålig strategi men det är antagligen för att ha råd att bygga och vidareutveckla vapensystem.

Han skulle givetvis ha en generell mobilisering och tvinga alla successivt att rotera mellan fronten, totalförsvaret och vapenindustrin. Han förstör sammanhållningen med det där jävla ryssbeteendet att bara vissa personer ska offras.

Det ska vara tvång på alla Ukrainare att döda minst 10 orcher eller något.
Citera
2024-02-24, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Han försöker rädda ekonomin. Dålig strategi men det är antagligen för att ha råd att bygga och vidareutveckla vapensystem.

Han skulle givetvis ha en generell mobilisering och tvinga alla successivt att rotera mellan fronten, totalförsvaret och vapenindustrin. Han förstör sammanhållningen med det där jävla ryssbeteendet att bara vissa personer ska offras.

Det ska vara tvång på alla Ukrainare att döda minst 10 orcher eller något.
Nej, man kan ju inte både ha kakan och äta den. De som har varit vid fronten i två år behöver avlösning. Har de ens utbildat större mängder nya trupper under senaste året?
Citera
2024-02-24, 19:43
Medlem
Än så länge råder det delade meningar om hur nödvändig en mobilisering är. Dagens stridande håller stånd mot ryssarna rätt så väl.

Man sliter inte människor från sina liv och skickar dem till fronten om man inte måste.
Citera
2024-02-24, 19:43
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Nej, man kan ju inte både ha kakan och äta den. De som har varit vid fronten i två år behöver avlösning. Har de ens utbildat större mängder nya trupper under senaste året?

Nej utan mobilisering blir det väl inte nya trupper.
Citera
2024-02-24, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Än så länge råder det delade meningar om hur nödvändig en mobilisering är. Dagens stridande håller stånd mot ryssarna rätt så väl.

Man sliter inte människor från sina liv och skickar dem till fronten om man inte måste.
Det fetade har man redan gjort. Många kommer tillbaka i kista. Det är rimligt att riskerna fördelas lika bland åtminstone den manliga befolkningen, den del som är lämplig. Dessutom ökar stridsförmågan om trupperna roteras, det är känt sedan antiken.
Citera
2024-02-24, 21:40
Medlem
Z.Topeliuss avatar
Nu har jag inte gått en meter i Zelenskyys skor.. Det måste vara en jäkla balansakt att dels skona ” Ukrainas framtid” och besluta vilka du skickar till fronten, medelåldern är typ 40. Det är också de som slåss bäst, men jag från min trygga soffa anser att Ukraina bör rusta för ” Der totale krieg” annars går de under.

Till alla som står upp för Ukraina.. donera jag donerar 1000 kr i månaden..
Citera
2024-02-24, 21:44
Medlem
Christopher.s avatar
Citat:
Det fetade har man redan gjort. Många kommer tillbaka i kista. Det är rimligt att riskerna fördelas lika bland åtminstone den manliga befolkningen, den del som är lämplig. Dessutom ökar stridsförmågan om trupperna roteras, det är känt sedan antiken.

Risken är väl också så småningom att folk börjar desertera alternativt störtar ledningen i Ukraina om de känner att de blir felaktigt behandlade. Känns orimligt att man ska ligga 2 år i en lerig skyttegrav med PTSD från artilleribeskjutning medan andra sitter och runkar hemma i Kiev.
Citera
2024-02-24, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z.Topelius
Nu har jag inte gått en meter i Zelenskyys skor.. Det måste vara en jäkla balansakt att dels skona ” Ukrainas framtid” och besluta vilka du skickar till fronten, medelåldern är typ 40. Det är också de som slåss bäst, men jag från min trygga soffa anser att Ukraina bör rusta för ” Der totale krieg” annars går de under.

Till alla som står upp för Ukraina.. donera jag donerar 1000 kr i månaden..

Undra hur många försök de (Ukraina) gjort gör att släcka Putte?

Tror att det är deras avsevärt största chans att vinna kriget.
Citera
2024-02-25, 00:01
Medlem
adolf512s avatar
Detta illustrerar de problem demokratier har i konflikt med andra stater.

Hade ryssland haft med inkompetent styre så hade det varit game over för Ukraina. Att de har så stora problem med ryssland trots alla sanktioner och rysk inkompetens visar att mycket inte står rätt till i väst/ukraina heller.
Citera
2024-02-25, 09:13
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Jag ser på SVT:s program om två år av krig i Ukraina och där säger de att ukrainarna är medvetna om att de slåss för sin överlevnad och att de har en stark kämpaglöd. Samtidigt säger de att Zelensky har det politiskt motigt i att utöka en nödvändig mobilisering.

https://www.svtplay.se/video/j7dokpN/svt-nyheter-direkt/tva-ar-av-storkrig-i-ukraina

Han skulle kunna göra som Sverige under Andra Världskriget och införa Beredskap istf mobilisering.
Citera
2024-02-25, 21:19
Medlem
borrizs avatar
Citat:

Kan det röra sig om ännu en Rysk Röd Linje?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in