2024-02-24, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraftighaka
Tänk att låsa in en klass negerbarn med ett team av riktiga sadistlärare som får fria tyglar att tämja och fostra de små liven anno 1890. Som ett sorts expedition Robinson fast i skolmiljö med stora, svarta, håriga och kåta 25 åriga sjätteklassare som möter Fritzel-lärare ur den gamla svenska folkskolan.
Tror du negerbarn skulle få högre IQ, bättre impulskontroll (instinkt), bättre förmåga att förstå (förutsätter IQ) konsekvensen av sina handlingar,

av att ha sadistlärare som föredöme?

Spelar ingen roll vilket system, lärare eller vilka regler man har på en skola, om eleverna är chimpanser eller på motsvarande intellektulla nivå.
Citera
2024-02-24, 19:27
Medlem
Har det framkommit vilken sorts elev som angrep läraren?
Neger, arab, kurd, zigenare, afghan, eller annat?
Citera
2024-02-24, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hecules
Har de ändrat det?

Tidigare fick skolor en viss ersättning för varje elever och sedan fick de resten för varje elev som gick ut med godkända betyg.

Så har det aldrig varit vare sig i grundskolan eller i gymnasiet.
Däremot fungerar det så på högskolor och universitet.

Att skolor ger elever godkända betyg fastän de inte förtjänar det är för att de skall framstå som en bra skola med bra kvalité. En skola som har högt betyg-genomsnitt anses vara en bra skola, vilket då lockar till sig fler elever. Fler elever är mer lönsamt eftersom varje elev tar med sig en skolpeng.
Citera
2024-02-24, 21:17
Medlem
Hellre sparkad från jobbet, än sparkad av somalier på jobbet!
Citera
2024-02-24, 21:37
Medlem
Zepars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
En lärare i Skåne, (Klart att det är Skåne!), har fått sparken.

https://www.dn.se/sverige/paul-anvande-nodvarn-mot-elev-fick-sparken/

Detta trots att han blev friad i tingsrätten.

Vart är vi på väg i Sverige, om en lättare inte ens får skydda sig själv på skolan?

Nu driver ju Sveriges lärare detta fallet i arbetsrätten. Vad jag har förstått det som så var nog inte rektorer missnöjda med att kunna avskeda honom - troligtvis ville de bli av med honom tidigare. Självklart ska lärare kunna använda nödvärn, men man kan lösa situationer (även de som innebär våld mellan elever) utan att ta till det våld som läraren i detta fallet gjorde.

Är kluven.
Citera
2024-02-24, 21:40
Medlem
Zepars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Att avskaffa barn - och skolaga var ett stort misstag. Nu gör ungarna som de vill för att de vet att de vuxna inte ens får peta på dem. Aga måste återinföras för att få någon disciplin på ungarna.

Det är i princip bara "shit hole countries" som har barnaga, vill du sälla dig till deras led?
Man kan uppfostra ungar utan att slå dom, bekymret är att föräldrar idag inte ens är en auktoritet i sina ungars liv. De är kompisar på sin höjd, men oftast skaffade de barn för samma anledning som de skaffade en knähund - det är en accessoar att visa upp på sociala medier.
Citera
2024-02-24, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zepar
Det är i princip bara "shit hole countries" som har barnaga, vill du sälla dig till deras led?
Man kan uppfostra ungar utan att slå dom, bekymret är att föräldrar idag inte ens är en auktoritet i sina ungars liv. De är kompisar på sin höjd, men oftast skaffade de barn för samma anledning som de skaffade en knähund - det är en accessoar att visa upp på sociala medier.
Det är för att de har shit-hole människor. Aga är det enda som fungerar på skräpmänniskor.
Vita människor behöver man inte uppfostra med våld.
Citera
2024-02-24, 22:21
Medlem
kalle55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Jag talade med en f.d. vaktmästare på en skola. Han var så besviken på lärarna som han kallade "pedagoger" med förakt i rösten. Som vaktmästare och rast- och matvakt med en hel del livserfarenhet hade han fått ta alla konfrontationer med ungarna medan enligt honom lärarna smitit undan hela tiden.

Nu hade han en del livserfarenhet som sagt, så han kunde såväl snacka med ungarna, använda lämpligt våld i situationen och rycka på axlarna när han blev dödshotad (hände några gånger). Men att alltid stå ensam gjorde att han till slut ledsnade och slutade.

Det viktigaste för rektorn var att inget kom i tidningen...

När jag började hoppa in som lärare i matematik och fysik på gymnasieskolor och högstadieskolor
skällde jag ut elever precis som man brukade göra när jag gick i skolan på 70 och 80 talet.
Man fick sparken direkt.
Nästa termin fick man istället försöka diskutera med elever och då blev det bara rektorsmöten
och man klarade några terminer.
Sedan blev man självsäker och började skoja med elever.
Då fick man sparken igen, för där var alltid en elev i klassen som blev kränkt.
Till sista för att klara några terminer så fick man bete sig som en zombi för att
behålla jobbet.

Naturligtvis blir elever uttråkade i skolorna,
för lärare vågar inte göra någonting idag.
Alla är oroliga för att få sparken.
Lärare, rektorer, politiker osv osv....
Det är en absurd situation på skolorna idag.

PS: Har kontakt med Paul som fick sparken.
Han riskerar nu att förlora sin lärarleg efter 17 år som lärare.
Ett sånt fullständigt vansinne.
Det innebär att ingen lärare vågar göra något alls snart.

MagI
--------------------------
Senast redigerad av kalle55 2024-02-24 kl. 22:24.
Citera
2024-02-24, 22:33
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:

Barnaga har varit tillåtet längre än det har varit förbjudet. Vi hade det på 50-talet utan att någon tog skada av det. Att ha barnaga betyder inte att man måste slå ungarna sönder och samman, men en örfil eller ett par vassa rapp med rottingen är bara nyttigt för att få dem att veta hut och visa vem som bestämmer.
Citera
2024-02-24, 23:34
Medlem
Zepars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle55
När jag började hoppa in som lärare i matematik och fysik på gymnasieskolor och högstadieskolor
skällde jag ut elever precis som man brukade göra när jag gick i skolan på 70 och 80 talet.
Man fick sparken direkt.
Nästa termin fick man istället försöka diskutera med elever och då blev det bara rektorsmöten
och man klarade några terminer.
Sedan blev man självsäker och började skoja med elever.
Då fick man sparken igen, för där var alltid en elev i klassen som blev kränkt.
Till sista för att klara några terminer så fick man bete sig som en zombi för att
behålla jobbet.

Naturligtvis blir elever uttråkade i skolorna,
för lärare vågar inte göra någonting idag.
Alla är oroliga för att få sparken.
Lärare, rektorer, politiker osv osv....
Det är en absurd situation på skolorna idag.

PS: Har kontakt med Paul som fick sparken.
Han riskerar nu att förlora sin lärarleg efter 17 år som lärare.
Ett sånt fullständigt vansinne.
Det innebär att ingen lärare vågar göra något alls snart.

MagI
--------------------------

Jag synar detta. Beror nog på vilken skola, vilken huvudman har och hur man "skämtar" med elever. Relationellt perspektiv kommer man långt på och jag kan skämta med mina elever, utan att de tar illa - sedan så behöver man ibland ryta till, men det är mer sällan då de respekterar än tack vare ens förhållningssätt och ämneskunskaper.

Vad säger Paul om situationen? Hur ställer sig hans kollegor till det som sker?

Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Barnaga har varit tillåtet längre än det har varit förbjudet. Vi hade det på 50-talet utan att någon tog skada av det. Att ha barnaga betyder inte att man måste slå ungarna sönder och samman, men en örfil eller ett par vassa rapp med rottingen är bara nyttigt för att få dem att veta hut och visa vem som bestämmer.

Det är fler saker som varit tillåtna längre än de varit förbjudna. Våldtäkt i äktenskap, ståndssamhället, föreningsförbud etc. Ska vi tillbaka till "den gamla goda tiden?"
Citera
2024-02-24, 23:42
Medlem
Zepars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Det är för att de har shit-hole människor. Aga är det enda som fungerar på skräpmänniskor.
Vita människor behöver man inte uppfostra med våld.

Helt rätt, barnaga hör till den gamla världen.
Citera
2024-02-24, 23:59
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Jag synar detta. Beror nog på vilken skola, vilken huvudman har och hur man "skämtar" med elever. Relationellt perspektiv kommer man långt på och jag kan skämta med mina elever, utan att de tar illa - sedan så behöver man ibland ryta till, men det är mer sällan då de respekterar än tack vare ens förhållningssätt och ämneskunskaper.

Vad säger Paul om situationen? Hur ställer sig hans kollegor till det som sker?

Det är fler saker som varit tillåtna längre än de varit förbjudna. Våldtäkt i äktenskap, ståndssamhället, föreningsförbud etc. Ska vi tillbaka till "den gamla goda tiden?"

Ingen tog som sagt skada av barnaga. Det är en uppfostringsmetod som funkade alldeles utmärkt. Samhället idag är alldeles för slappt. I USA är det fortfarande tillåtet i flera delstater.
Senast redigerad av Ganonito 2024-02-25 kl. 00:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in