2024-02-16, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Du har ett femton år gammalt FB konto med fyra poster.
Du inser att du har låg trovärdighet.
Att du skulle har ringt tingsrätter och begärt kopior på testamenten flera hundra år tillbaka
är otroligt långsökt.
Om man kan släktforska så behövs inte ringa till tingsrätter . Du kan ju alltid titta på lagfarter i register . Sen förstår jag inte riktigt vad mitt gamla konto har med saken att göra. Mitt äldsta konto som jag hade innan är från 99 , en vecka efter flashback startade. Har inte orkat skriva innan och haft problem med att logga in
Senast redigerad av Adolfdemos 2024-02-16 kl. 13:06.
Citera
2024-02-16, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Känns inte så sannolikt att man jobbar sig till 1700 hektar skog från sin lön, hur många procent av svenska skogsägare har börjat från 0 ?
Om du har en liten gård på 80-talet , som du belånar för att köpa en större . Med skogskonto så säkrar du pengar utan att skatta på dem . På 90-talet så belånar du den nya gården och köper en ny . Skogspriserna ökade rejält under 90-talet och har fortsätt fram till idag.
Citera
2024-02-16, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolfdemos
Om du har en liten gård på 80-talet , som du belånar för att köpa en större . Med skogskonto så säkrar du pengar utan att skatta på dem . På 90-talet så belånar du den nya gården och köper en ny . Skogspriserna ökade rejält under 90-talet och har fortsätt fram till idag.

Känns ändå inte så sannolikt att köpa så stora arealer från lönen, om du inte är börs-VD
Citera
2024-02-16, 13:24
Medlem
Citat:
Känns ändå inte så sannolikt att köpa så stora arealer från lönen, om du inte är börs-VD
Du behövde inte ta det från lönen då du kan belåna den skog som du redan har genom förvärv.
Citera
2024-02-16, 13:29
Medlem
Citat:
Du behövde inte ta det från lönen då du kan belåna den skog som du redan har genom förvärv.

1952 ägde iallafall hans far T*rsten dalby 2:1 som nu ägs av J*n, du får kolla bouppteckningen efter hans far igen.
Citera
2024-02-16, 13:38
Medlem
Citat:
Om man kan släktforska så behövs inte ringa till tingsrätter . Du kan ju alltid titta på lagfarter i register . Sen förstår jag inte riktigt vad mitt gamla konto har med saken att göra. Mitt äldsta konto som jag hade innan är från 99 , en vecka efter flashback startade. Har inte orkat skriva innan och haft problem med att logga in

Jag fattar inte hur släktforskning kan påvisa vilka tillgångar man har ?
Jag har inte släktforskat men köpt in mej i forskning på min fars sidan och på intet vis framgår det att
min farfar ägde 600 ha skog.
Citera
2024-02-16, 14:39
Medlem
[quote=LDRLDR|87389925]1952 ägde iallafall hans far T*rsten dalby 2:1 som nu ägs av J*n, du får kolla bouppteckningen efter hans far igen.[/QUOTE
Ifrågasatte i den första kommentaren att som den som skrev skrev att allt var arv . Det första brukar vara arv, men som du kanske ser så fanns det 2 söner. Den ena köper ut den andra ur arvet, för x summa . Då har personen fått halva i arv och resten i köp av lånade pengar
Citera
2024-02-16, 14:44
Medlem
Citat:
Jag har inte släktforskat men köpt in mej i forskning på min fars sidan och på intet vis framgår det att

Finns väldigt många register att söka i på riksarkivet, lägger du ner lite tid så kan du få fram allt personen har ägt i stort sett, iallafall vad det kommer till fastigheter
Citera
2024-02-16, 14:47
Medlem
Citat:
Finns väldigt många register att söka i på riksarkivet, lägger du ner lite tid så kan du få fram allt personen har ägt i stort sett, iallafall vad det kommer till fastigheter
Tack för inlägget
Citera
2024-02-16, 14:49
Medlem
Citat:
Du kan hitta det tex riksarkiv som ovanstående person sa.
Senast redigerad av Adolfdemos 2024-02-16 kl. 15:33.
Citera
2024-02-16, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
En bilfirma i Kävlinge har varit inblandad i många av deras bilaffärer. Känns lite sådär.

Vem köper en 458 GTB som en Rom varit ägare till? Står mycket i stämningen.

Kommer du ihåg namnet på bilhandlaren i Kävlinge?
Citera
2024-02-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Kommer du ihåg namnet på bilhandlaren i Kävlinge?

Select Cars
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in