2024-02-12, 11:11
Medlem
Doraemon-FTWs avatar
Scrollar igenom facebookflödet och det fullständigt svämmar över av fejkade länkar som ser ut att komma från Aftonbladet, Expressen, SVT, BBC, CNN och annan etablerad media. Det är löpsedlar som ser helt autentiska ut och föreställer ofta en känd person med en skandalrubrik under. Även bilderna kan se äkta ut, med t ex Jan Guillou i handfängsel.

Detta problem kommer sannolikt att explodera de kommande åren. Medierna kommer att få ägna mycket tid och resurser åt att identifiera och anmäla AI-generade fejkartiklar.

Tror ni att det kommer att anställas många personer framöver för att ägna sig åt detta?
Får artiklarna tillräckligt stor spridning kommer det att skada varumärken rejält.
I framtiden kommer även videor och poddar att se ut och låta helt autentiska.
Kan det bli ett av dom snabbaste växande yrkena framöver, att städa upp bland allt skadligt skit som AI producerar?
Citera
2024-02-12, 15:48
Medlem
HubertOlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doraemon-FTW
Scrollar igenom facebookflödet och det fullständigt svämmar över av fejkade länkar som ser ut att komma från Aftonbladet, Expressen, SVT, BBC, CNN och annan etablerad media. Det är löpsedlar som ser helt autentiska ut och föreställer ofta en känd person med en skandalrubrik under. Även bilderna kan se äkta ut, med t ex Jan Guillou i handfängsel.

Detta problem kommer sannolikt att explodera de kommande åren. Medierna kommer att få ägna mycket tid och resurser åt att identifiera och anmäla AI-generade fejkartiklar.

Tror ni att det kommer att anställas många personer framöver för att ägna sig åt detta?
Får artiklarna tillräckligt stor spridning kommer det att skada varumärken rejält.
I framtiden kommer även videor och poddar att se ut och låta helt autentiska.
Kan det bli ett av dom snabbaste växande yrkena framöver, att städa upp bland allt skadligt skit som AI producerar?
märkt massor med bilder på tjejer med enorma pattar genererade av AI dyker upp 100 gånger om dagen
Citera
2024-02-12, 17:39
Medlem
Det faller nog mer på plattformen. Jag ser det dock inte som något stort problem.
Citera
2026-02-01, 20:26
Medlem
Mecanicuss avatar
Gäller inte bara FB utan alla sociala medier översvämmas av AI-genererat skräp.

I text är det ganska lätt att se, oftast?

Svårare med bilder och video och värre lär det bli!

Hur gör man för att slippa detta? Vill se ett filter för att slippa skiten.
Citera
2026-02-01, 21:01
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mecanicus
Gäller inte bara FB utan alla sociala medier översvämmas av AI-genererat skräp.
I text är det ganska lätt att se, oftast?
Svårare med bilder och video och värre lär det bli!
Hur gör man för att slippa detta? Vill se ett filter för att slippa skiten.
Bara logga ut, Enda valet. Don't support it helt enkelt.

Samma med Youtube. Följ bara de användarna som lägger upp äkta och genuint material.
Citera
2026-02-03, 19:52
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Bara logga ut, Enda valet. Don't support it helt enkelt.

Samma med Youtube. Följ bara de användarna som lägger upp äkta och genuint material.

Låter väl konstigt men har levt en stor del av livet utan internet, mobiler mm och framför allt AI.

Man fastnar i skiten och jag är ju uppenbarligen inte den enda som stör mig på det vi kan kalla "skräp-AI"

Alltså att använda AI för att luras och inte tillföra något av anmälbildad ärde?
Citera
2026-02-04, 21:36
Medlem
Detta är en av de mest löjligt dåliga AI-videos jag sett på Youtube. Att premissen är parodisk är en sak, men det är också riktigt taffligt genomfört:

Jupiter krossar jorden: https://www.youtube.com/watch?v=6S5Us9OwDLQ

"No-o-o!!"
Citera
2026-02-09, 14:46
Medlem
Ja det är helt galet, facebook, x, instagram, youtube. allting är snart 100% ai genererat. Jag håller mig till grabbarna på discord, nyheterna nås dom dagarna ja åker till kontoret o hänger vid kaffeautomaten.
Citera
2026-02-10, 16:32
Medlem
AI-genererat innehåll kommer bli allt sämre och sämre då de i större utsträckning tränas på redan dåligt AI- genererat innehåll.
Citera
2026-02-18, 13:31
Medlem
Autobahn76s avatar
Det kommer att krävas ID för att använda sociala medier inom ett år.
Citera
2026-02-18, 14:28
Medlem
Man-At-Armss avatar
I mitt flöde dök det upp en tjock kvinna som trillade i spektakulära miljöer; samma kvinna i flera klipp.
Det var tydligt AI och jag kom på mig själv att bli irriterad över detta, som om autentiska klipp på människor som blir ofrivilligt virala när de gör bort sig eller iscensatta scener är så mycket bättre än AI videos.
Klart att AI för att misskreditera är fel men i underhållningssyfte är det väl ok, även om jag inte själv ser underhållningsvärdet i det. Inte än i alla fall.

Det lär dock behövas lägga mer och mer rättsliga åtgärder mot folk som gör AI - fejks på ovänner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in