Flashback bygger pepparkakshus!
2024-02-13, 07:41
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Logiken är bortom mig. Ena sekunden så klagar man på att Arktis smälter och att vi kommer att bli översvämmade med vatten, då havsnivån stiger. Nästa säger man att golfströmmen kollapsar. Om golfströmmen skulle kollapsa så skulle det per defination stoppa smältningen av Arktis.
Din logik är bakom mig. Det är ganska enkelt. Växthusgaser ökar jordens temperatur. En kollapsad golfström gör Sverige i princip obeboligt (med befintlig standard). Det är två olika problem. De cancellerar inte ut varandra.
Citera
2024-02-13, 08:02
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
Logiken är bortom mig. Ena sekunden så klagar man på att Arktis smälter och att vi kommer att bli översvämmade med vatten, då havsnivån stiger. Nästa säger man att golfströmmen kollapsar. Om golfströmmen skulle kollapsa så skulle det per defination stoppa smältningen av Arktis.

Men som svar på frågan, jag kommer att lämna Sverige om det blir kallare. Orkar fan inte med vinterhalvåret, så det skulle bli droppen som får bägaren att rinna över.
Vad är det du inte förstår? Logiken är att hela tiden hota med nya katastrofscenarier tills folk är så indoktrinerade så att dom går på allt. Alla ska bo i femtonminuters städer och inte äga nånting.

Problemen ändras lika snabbt som temperaturen på termometern men lösningen är ju alltid samma, högre skatter för arbetar och medelklass, dyrare prisnivå och mera övervakning. Skattelättnader och avdrag för dom rika.

Ät dina insekter i din 15m2 hyresbostad och rädda världen, du ska inte ifrågasätta.
Citera
2024-02-13, 08:07
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Det fetade.
I tråden "Golfströmmen kan kollapsa 2025, medeltemperaturen i Sverige kan sänkas med 30 grader"
Som du försvarar med näbbar och klor.
Ok. Så din rereferens är en trådrubruk på Flashback?
Citera
2024-02-13, 08:18
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny98
Om du hade tittat på Al Gores dokumentär en obekväm sanning från 2006 så hade du sett att han varnade för just detta scenario med en stannad Golfström som en mardrömskonsekvens av en ohejdad uppvärmning. Klimatkeptiker klarar inte mer än ett budskap tydligen. Dokumentären finns säkert att streama.
Al Gore

Al Gore säger i den samma dokumentären att havsnivån kommer att stiga med 20 fot (sex meter) inom en "nära framtid". Sen köper han en villa på stranden för 9 miljoner dollar.

Du kan inte vara så dum så att du inte förstår vilken slags charlatan det är frågan om?
Citera
2024-02-13, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Ah! Mer kvalificerat skitsnack.
Kommer ni ihåg när oljan skulle ta slut, när all is skulle smälta, när ozonlagret skulle försvinna?
Ozonlagret kommer jag ihåg. Det var ett av de tre stora miljöhoten när jag gick i skolan. Nu löste sig väl det när man slutade använda freon. De andra två problemen däremot, jag har inte hört mycket om dem på sistone. Det ena av dem var att öknarna i Afrika breder ut sig med X antal fotbollsplaner per dag. Nuförtiden hör jag inte mycket om de där fotbollsplanerna. Men man fick ju lära sig att det aldrig regnar i Afrika. Det sjöng de ju t.o.m. i den där monsterhitten Do They know its Christmas (”Where nothing ever grows, no rain, no rivers flow”).
Det andra problemet var överbefolkningen. Eftersom folkökningen var exponentiell över hela världen skulle vi alltså år 2020 vara över 50 miljarder människor på jorden.
Senast redigerad av ealdorman3 2024-02-13 kl. 08:25.
Citera
2024-02-13, 08:28
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Det ena av dem var att öknarna i Afrika breder ut sig med X antal fotbollsplaner per dag. Nuförtiden hör jag inte mycket om de där fotbollsplanerna. .
Det beror på att öknarna krymper och vegetationen tar över. En naturlig konsekvens av högre nivåer CO2 är att vegetationen ökar då CO2 mat åt växter. Men det motverkar klimatagendan så ingen berättar det åt dig.
Citera
2024-02-13, 08:35
Medlem
YP4XQs avatar
Borde det inte bli så in i helvetes jävla varmt längre söderut OM nu Golfströmmen skulle minska? Jag menar värmen blir väl kvar där nere då?
Citera
2024-02-13, 08:55
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Borde det inte bli så in i helvetes jävla varmt längre söderut OM nu Golfströmmen skulle minska? Jag menar värmen blir väl kvar där nere då?
Ja, blir det trettio grader kallare här så borde det bli trettio grader varmare nån annanstans?

Eller så är detta en av dom vanliga lögnerna inom skrämselpropagandan? Då jag jämför temperaturer i Anchorage och Helsingfors (ungefär samma breddgrad) så verkar årsmedeltemperaturen i Anchorage vara endast ca 2 grader kallare, inte trettio. Har dom också nytta av golfströmmen
Citera
2024-02-13, 09:01
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Ozonlagret kommer jag ihåg. Det var ett av de tre stora miljöhoten när jag gick i skolan. Nu löste sig väl det när man slutade använda freon. De andra två problemen däremot, jag har inte hört mycket om dem på sistone. Det ena av dem var att öknarna i Afrika breder ut sig med X antal fotbollsplaner per dag. Nuförtiden hör jag inte mycket om de där fotbollsplanerna. Men man fick ju lära sig att det aldrig regnar i Afrika. Det sjöng de ju t.o.m. i den där monsterhitten Do They know its Christmas (”Where nothing ever grows, no rain, no rivers flow”).
Det andra problemet var överbefolkningen. Eftersom folkökningen var exponentiell över hela världen skulle vi alltså år 2020 vara över 50 miljarder människor på jorden.

Svältkatastroferna i vissa länder i Afrika tex. Etiopien på 80-talet var till 100% politiska och logistiska kriser, folk svalt alltså inte ihjäl för att det inte fanns mat eller inte regnade. Precis samma sak i Nordkorea där maten ruttnade bort i undermåliga lager eller i icke fungerande transporter.

Fenomenet med överbefolkning är också en intressant myt. Snarare är det så att vi kommer toppa på runt tio miljarder människor och sedan minska. Vi kan mycket väl vara på väg att dö ut, läget är skört för mänskligheten.
Citera
2024-02-13, 09:01
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YP4XQ
Jo. Det unika med jorden är hur värmen fördelas jämt via ett flertal arrangemang. Först och främst hur en kollision för 4,5 miljarder år sedan rubbade jordens rotationaxel så att vi har årstider istället för en ständigt brännande sol över ekvatorn och istäcken närmare polerna. Och vattenströmmar och lufströmmar ger ytterligare fördelning av värmen.

Nu är det fullt naturligt med ytvattenströmmar från ekvatorn mot polerna och även om de kollapsar så kommer de tillbaka efter några hundra år av missväxt och isbildning men det tar kanske längre tid med att reversera ökenutbredningen som kan bli resultatet av uppvärmningen kring ekvatorn?
Citera
2024-02-13, 09:03
Medlem
Dagens klimatforskare har tillgång till superdatorer, artificiell intelligens, rymdbaserade observationssystem etc. Att ifrågasätta klimatvetenskapen går inte. Osäkerheten inför framtiden är stor. En sak är dock säker.
Citera
2024-02-13, 09:12
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jo. Det unika med jorden är hur värmen fördelas jämt via ett flertal arrangemang. Först och främst hur en kollision för 4,5 miljarder år sedan rubbade jordens rotationaxel så att vi har årstider istället för en ständigt brännande sol över ekvatorn och istäcken närmare polerna. Och vattenströmmar och lufströmmar ger ytterligare fördelning av värmen.

Nu är det fullt naturligt med ytvattenströmmar från ekvatorn mot polerna och även om de kollapsar så kommer de tillbaka efter några hundra år av missväxt och isbildning men det tar kanske längre tid med att reversera ökenutbredningen som kan bli resultatet av uppvärmningen kring ekvatorn?

Var det så det gick till. Ja men precis

Allt sånt här - de enda som blir påverkade mycket är ju människans leverne, naturen i sig skiter ju i vilket eller märker det inte ens troligtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in