2024-02-14, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det kommer fler tävlingar som Lukas brukar säga, väldigt ofta numera.

Stafett, ja. Total skandal om inte Viktor får åka.
Citera
2024-02-14, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Många som kommer med enkla lösningar härinne idag. Som om att sparka massor med folk skulle hjälpa.

Jo, det kanske är en lösning?
Ifrån att ha varit i det närmaste världsledande ifjol till det usla resultaten i år så är det ju något som inte stämmer. Elitidrott är ju resultatbaserat. Vad skiljer Skidskyttet ifrån Hockey, Längdskidor, Fotboll, simning? Där sker förändringar om inte resultaten infinner sig.
Kanske inte alla i ledningen ska bort, men någon förändring måste ju ske, eller vill du att alla ska kramas vidare och vila på gamla framgångar och äta tårta för att återigen fira framgångarna ifjol? För det är kanske det som är problemet i år? Man har inte kunnat bygga laget vidare till nästa nivå, för det krävs då man är jagad underifrån...? Det är svårt att vinna, men ännu svårare att fortsätta vinna då man är i toppen!!!
Citera
2024-02-14, 20:00
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Sebbe hadde jo tatt sølvmedaljen med 20 treff i dag, og bronsemedalje med 19 treff. Hadde den mentale underdog-fordelen også, så trodde virkelig på han i dag. Men hva gjør han. ?

Han går altså ut i media innen løpet og sier at han skal sette alle 20. Med det så jinxer han jo seg selv, og tar bort fordelen med å slå nedenfra. Forstår ikke det der. Noen som kjenner litt mer detaljert til han, og hvorfor han gjør så ? Har han gjort det ved tidligere anledninger og lykkes, eller er det noe annet ?
Citera
2024-02-14, 20:03
Medlem
katws avatar
Citat:
Många som kommer med enkla lösningar härinne idag. Som om att sparka massor med folk skulle hjälpa.

Man måste ju inte sparka "massor" med folk. Men att ha ett pågående utvecklingsarbete i alla led inom en organisation bör ju vara en självklarhet. Men det kanske de har, vad vet jag. Huvudsaken är man inte slår sig till ro och är nöjda över sakernas tillstånd, då kommer det inte bli någon förbättring överhuvudtaget.
Citera
2024-02-14, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Man måste ju inte sparka "massor" med folk. Men att ha ett pågående utvecklingsarbete i alla led inom en organisation bör ju vara en självklarhet. Men det kanske de har, vad vet jag. Huvudsaken är man inte slår sig till ro och är nöjda över sakernas tillstånd, då kommer det inte bli någon förbättring överhuvudtaget.
Precis så!
Citera
2024-02-14, 20:06
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loopdenguide
Jo, det kanske är en lösning?
Ifrån att ha varit i det närmaste världsledande ifjol till det usla resultaten i år så är det ju något som inte stämmer. Elitidrott är ju resultatbaserat. Vad skiljer Skidskyttet ifrån Hockey, Längdskidor, Fotboll, simning? Där sker förändringar om inte resultaten infinner sig.
Kanske inte alla i ledningen ska bort, men någon förändring måste ju ske, eller vill du att alla ska kramas vidare och vila på gamla framgångar och äta tårta för att återigen fira framgångarna ifjol? För det är kanske det som är problemet i år? Man har inte kunnat bygga laget vidare till nästa nivå, för det krävs då man är jagad underifrån...? Det är svårt att vinna, men ännu svårare att fortsätta vinna då man är i toppen!!!

Jag vill ha en gedigen analys om vad som gått fel innan jag föreslår några drastiska lösningar. Är det skyttetränarnas fel att de aktiva skjuter så dåligt denna säsong? Har skyttetränarna lyckats förstöra de aktivas skytte på bara ett år? Eller är det helt andra sakar som ligger bakom?
Citera
2024-02-14, 20:09
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw

Alltså, jag förespråkar att man skall göra gedigen analys av vad som gått fel. Och det är ju något helt annat än tvärsäkert kräva att man skall sparka skyttetränarna. Jag är ingen förespråkare av att slå sig till ro.
Citera
2024-02-14, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Sebbe hadde jo tatt sølvmedaljen med 20 treff i dag, og bronsemedalje med 19 treff. Hadde den mentale underdog-fordelen også, så trodde virkelig på han i dag. Men hva gjør han. ?

Han går altså ut i media innen løpet og sier at han skal sette alle 20. Med det så jinxer han jo seg selv, og tar bort fordelen med å slå nedenfra. Forstår ikke det der. Noen som kjenner litt mer detaljert til han, og hvorfor han gjør så ? Har han gjort det ved tidligere anledninger og lykkes, eller er det noe annet ?

Sebbe lider av mundiarre'. Bättre att killen åker först, snackar sen. Det går inte att han får reda på saker heller. Då snöar han in sig mer på det. Ska tala ut i pressen om sin syn på saker. Lite mer fokus på skidskytte saknas.

Johannes Thingnes Bø, gillar jag skarpt. Himla sympatisk norrman det där! Grym är han.
Citera
2024-02-14, 20:13
Medlem
Det är framförallt Elvira, Sebbe och Jesper som har tappat i skyttet jämfört med i fjol. Hanna har tappat minimalt (dock en del ur ett flerårsperspektiv), liksom Anna. Martin och Mona har gått framåt, Linn jämnt. Framförallt tycker jag att Martins stårutin har blivit mycket imponerande.

Sett överlag är skyttet sämre, men inte så extremt som man kan tro. Man märker det tydligare när det är den största herr- och damstjärnan, eftersom det är deras missar som kostar pallplatser. Ingen bryr sig om Nelin kommer på plats 23 eller 33 p g a på skyttet.
Senast redigerad av Totentanz 2024-02-14 kl. 20:17.
Citera
2024-02-14, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aconitumwolfsbane
Sebbe lider av mundiarre'. Bättre att killen åker först, snackar sen. Det går inte att han får reda på saker heller. Då snöar han in sig mer på det. Ska tala ut i pressen om sin syn på saker. Lite mer fokus på skidskytte saknas.

Johannes Thingnes Bø, gillar jag skarpt. Himla sympatisk norrman det där! Grym är han.

Jo, jag har också blivit ett JTB-fan, och är inte alls sur när han vinner. Det är faktiskt häftigt att se honom närma sig rekorden.

Som jag nämnde tidigare är han raka motsatsen mot Kläbo, som är den tråkigaste ambassadören för längdskidåkningen man kan tänka sig.
Citera
2024-02-14, 20:15
Avstängd
[quote=Rotel|87372689]
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69

Med Stina Nilsson gjorde man en chansning men alla du nämner har det satsats på de har varit med i landslagets träningsgrupp. Det är helt enkelt nya unga talanger som saknas som kan ge konkurrens och har potential att etablera sig på toppnivå. Bara Sara Andersson som uppfyller det kriteriet just nu vad jag kan se.

Det är långt tillbaka. I Kontiolahti 2020 fick Johanna Skottheim ett internationellt genombrott. Sköt 4 bom på 70 skott.

3:a 15 km individuellt ( 0+0+0+0)
4:a 7,5 km sprint ( 0+0)
20:e 7,5 km sprint (0+2)
5:a 10 km Pursuit (0+0+0+0)

1: a i stafett (0+2)

Skottheim visar här att hon är en skidskytt att räkna med..OM man hade en förbundskapten som satsade på henne..Johanna är en mycket större skidskytt..talangmässigt..än både Brorsson och Magnusson. När Lukas inte satsar på henne..så får hon psykisk ohälsa..likt Tilda. Vi har en förbundskapten som inte coachar fram de bästa skidskyttarna utan favoriserar Pichlers adepter.

Lukas bär det största ansvaret det vi nu bevittnar. Han har satsat på åkare som kan bytas ut mot mer talangfulla skidskyttar.
Citera
2024-02-14, 20:20
Medlem
Citat:
Jag vill ha en gedigen analys om vad som gått fel innan jag föreslår några drastiska lösningar. Är det skyttetränarnas fel att de aktiva skjuter så dåligt denna säsong? Har skyttetränarna lyckats förstöra de aktivas skytte på bara ett år? Eller är det helt andra sakar som ligger bakom?
Förbundet kan inte vara nöjda, inte heller de aktiva. Så att något kommer att ske är jag övertygad om. Men jag vill helst se att det sköts internt vilket det förmodligen också kommer att göra. Om det sen finns aktiva som kliver ut och babblar så är det illa. Allt ska tas internt. Att media vill ha sitt och vad som förmedlas utåt ska skötas av medieansvarig. ingen annan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in