2025-06-11, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kesolukt
Vet att det finns många trådar om detta men jag svarar i denna.

Ett CDT test "ser" bakåt i tiden i ca fyra veckor. Det du gjort innan det är helt ointressant.
Var nykter 4 veckor före ett test och du kommer att klara det.
Har tagit såna här tester i 10 års tid pga arbete i säkerhetstjänst och det funkar för alla jag jobbar eller har jobbat med och vissa har druckit VÄLDIGT mycket.

Jag själv var i Thailand 3 veckor där jag drack öl med mera varje dag. Var på läkarundersökning när jag kom hem och CDT var på 3.2 vilket är ganska så högt. Ingen sa så mycket då jag precis hade kommit hem och jag förklarade.
Var nykter i exakt 4 veckor och nästa test visade 1.1.

Läkaren på Previa sa "Boka in din undersökning så du kan undvika alkohol en månad i förväg nästa gång" .
Vet flera som legat högt och efter 4 veckor, allt normalt.

Kollar de peth då också? Vad tror du efter 26 dagar?
Citera
2025-06-12, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liiiro
Kollar de peth då också? Vad tror du efter 26 dagar?
Har du varit nykter i 26 dagar klarar du peth.
Citera
2025-10-07, 20:40
Avslutad
CDT 2,2 vid provtagning efter semestern. Spanien en vecka efter, drack ca 500 gram alkohol under den veckan.

Nykter i 21 dagar efter det.

Lever aktivt, är 34 år och normalvikt. Tror ni det kommer va under 2,0? Är helt novis på detta.
Citera
2026-05-10, 11:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makrill97
Hej för flera månader sen skulle jag ta blodprov som behövdes göra innan jag skulle till psykmottagning för ADHD diagnos.
Jag hade tydligen ett väldigt högt CDT värde (2,8) vilket jag kan förstå för att jag drack mycket under den månaden i samband med studentliv. Mottagning sa att det var för högt och jag får inte träffa läkare förräns 2 månader senare efter nya tester. Nu testade jag mig i fredags och fick ett värde på 1,8 och jag fattar inte riktigt hur.

Jag var helt nykter i över 5 veckor sedan så drack jag under ca 10 dagars tid i samband med nyår och reunions med kompisar från studenorter. Jag drog ut på bar
Under 2 tillfällen + nyår under dessa dagar. Efter det så gick jag hela Januari med sammanlagt 8 enheter varav ena var den 6e och den andra 26e. Hur är det möjligt att jag fortfarande har så högt och kommer läkarna neka hjälp igen?

Bumpar för andra som läser tråden. Värdet blir aldtig noll. Det kan mycket väl stanna på 1,8 om du så inte dricker en droppe på två månader.
Citera
2026-05-10, 11:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grunkbrunkarn
CDT 2,2 vid provtagning efter semestern. Spanien en vecka efter, drack ca 500 gram alkohol under den veckan.

Nykter i 21 dagar efter det.

Lever aktivt, är 34 år och normalvikt. Tror ni det kommer va under 2,0? Är helt novis på detta.

Bumpar:
Ja för er som undrar liknande.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här