2024-10-12, 17:49
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Hittills är jag inte missnöjd i alla fall. Fonden har gått upp 18% sedan jag köpte i februari i år. Men visst, det finns säkert fonder som gått ännu bättre.

Intressant att notera att Länsförsäkringar har två olika tillväxtmarknadsfonder, en aktivt förvaltad och en indexfond. Den aktiva har en årsavgift på 2,12 % hos Avanza, jämfört med 0,51 % för indexfonden.

Avkastningen har varit som följer:

1 år 3 år 5 år

16 % 2 % 14 % (aktiv)
19% 15% 34% (index)

Klar fördel för indexfonden, alltså. Ett rejält underbetyg åt förvaltarna av den aktiva fonden och en käftsmäll på dem - bl.a. Carnegie - som menar att tillväxtmarknader lämpar sig särskilt illa för indexsparande pga av särskilda strukturer på dessa marknader med stort statligt ägande m.m.

Tilläggas ska att utvecklingen i år har varit närmast identisk, och båda har ungefär samma regionala fördelning med största innehav i Kina, följt av Indien, Taiwan och Sydkorea.
Citera
2024-11-28, 15:49
Medlem
Tomatpures avatar
Indien är värt att kolla in, landet är påväg uppåt, medelklassen ökar stadigt för varje år, mer än en miljard människor och direkt tillgång till havet ger bra förutsättningar för att kunna ta över Kinas marknadsandel i tillverkning. Apple har flyttat sin produktion till Indien som ett exempel.

Dock känner jag ej till relationen mellan Trump och Indien, han avskyr Kina iallafall så han styr nog hellre produktion till Indien hellre än att göda sina fiender.

Det finns en del fonder att välja mellan bl.a.
Goldman Sachs India Equity Portfolio Base Acc
Franklin India A
Carnegie Indienfond A

Dem innehåller mer eller mindre samma bolag bland dem största innehaven, dem varierar något i fondavgift.
Senast redigerad av Tomatpure 2024-11-28 kl. 15:52.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in