2024-02-04, 16:39
Medlem
jvm

sprint fr f

1. Smith
2. Andreassen
3. Del Rio

Näslund
Laven
Haugen

sprint fr p

1. Grahn
2. Näff
3. Lindberg

Heggen
Bergström
Danielsson

10 km kl f

1. Crusell
2. Andreassen
3. Mackie

Böhme
Smith
De Martin Pinter

10 km kl p

1. Heggen
2. Myhlback
3. Ghio

Steiger
Grahn
Grindhagen

20 km fr f

1. Andreassen
2. Smith
3. Gismondi

Crusell
Ingebrigtsen
Del Rio

20 km fr p

1. Myhlback
2. Nordhagen
3. Heggen

Näff
Ghio
Lange

4*5 km mix

1. Norge
2. Sverige
3. Italien

USA
Tyskland
Kanada
Senast redigerad av younghegelian 2024-02-04 kl. 16:41.
Citera
2024-02-04, 16:46
Medlem
FNLSs avatar
Skulle inte förvåna mig om myhlback slår tiden för att vinna u23 i klassiskt
Citera
2024-02-04, 16:54
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Startlistorna är släppta!
Citera
2024-02-04, 16:58
Medlem
ackefoleys avatar
Fint med stora startfält!
https://medias3.fis-ski.com/pdf/2024/CC/2613/2024CC2613QUA.pdf
https://medias2.fis-ski.com/pdf/2024/CC/2612/2024CC2612QUA.pdf
Citera
2024-02-04, 20:13
Moderator
Hjv9s avatar
Räknar till ca. 15 realistiska svenska medaljchanser vilket borde ge ett utfall på 6-8 medaljer.

Mycket enklare att ta medaljer nu när Ryssland uteblir.
Citera
2024-02-04, 21:06
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Sex medaljer?

Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
8 medaljer blev det i Whistler och det blir nog svårt att matcha. Men tar vi minst 2 guld och 6 medaljer är jag nöjd iaf. Myhlback är nyckeln.

Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Räknar till ca. 15 realistiska svenska medaljchanser vilket borde ge ett utfall på 6-8 medaljer.

Mycket enklare att ta medaljer nu när Ryssland uteblir.

Håller med i det stora hela. 8 medaljer är nog stolpe in iofs. Tippar på 5-6.
Alvar är svårvärderad.
Citera
2024-02-04, 21:22
Medlem
Thax21s avatar
Damer:

Iris de Martin Pinter är högst rankad på damsidan. Italienskan var i final ifjol och i semi för två år sedan. Varit på pallen i samtliga sprintar hon kört mot andra juniorer i år, men ingen seger i fristilssprint. Är också en duktig distansåkare, så min bedömning blir att hon har chansen på en finalplats men knappast medalj. Även landsmaninnan Maria Gismondi är rätt intressant, har flera segrar i distans i Alpen Cup och vunnit två fristilssprintar denna säsong - dock har motståndet där främst varit inhemskt. Även Virgina Cena är helt okej med flera finalplatser mot alpmotstånd.

Bäst av alla från alpländerna framstår dock Gina del Rio från Andorra som. Hon har två segrar och två andraplatser i sprint så här långt under säsongen, med segrarna som de två senaste och båda i fristil. De Martin Pinter och Gismondi är de som slagit henne, den senare i fristil - dock har som sagt del Rio tagit revansch senare. Del Rio är också en absolut toppåkare i distans i Alpcupen. Jag tror att hon är vassast av alla från Alpländerna, precis som resultaten antyder, men gör ändå bedömningen att medalj blir svårt - tror några är bättre helt enkelt.

Åtminstone ett par av dem är norskor. Helene Ekrheim Haugen är högst rankad av norskorna. Visst fog finns för det. Tidigare under säsongen vann hon en fristilssprint i norska seniorcupen, mot flera motståndare som är bofasta i det norska världscuplaget. Nu är ju förvisso deras v-cuplag på dekis (framförallt i sprint, minus Skistad), men det är nog ändå det bästa resultatet mot seniormotstånd som någon har i detta startfält. Haugen var också över och åkte i svenska juniorcupen för ett par säsongen sedan och vann då mot samma svenskor som vi ställer upp med här, men som sagt det var två år sedan. Solklar guldkandidat i min bok, litet frågetecken för att hon bara slutade trea (efter målfoto mot de två andra) i sista uttagningsloppet för norskorna i Lygna.. Det för mig in på två andra norskor. Milla Andreassen behöver ingen närmare presentation. Vann guld i båda distansloppen på JVM ifjol, och silver i sprinten. Vann sista sprinten i Norges juniorcup i Lygna på målfoto och har innan jul varit fyra i norska seniorcupen (när Haugen vann) och trea i svenska seniorcupen (före våra svenska hopp). Också solklar guldkandidat. Den tredje norskan inblandad i det där målfotot var Mina Moland, hon är i stort sett totalt okänd i övrigt och har inga andra verkligt imponerande resultat. Men det tog henne till JVM. Potentiell outsider? Var rätt långt ifrån i kvalet där i Lygna så det blir väl första hindret. Utpräglad sprinter som nästan alltid är bättre i heaten än i kvalet. Den fjärde norskan Anniken Sand är mer en distansåkare, svårt att se att hon räcker för mer än att klara ett kval.

Tredje högst rankad i startfältet är Samantha Smith från USA, ytterligare en av guldkandidaterna. Har från och med TDS varit bofast i det amerikanska världscuplaget och har klarat kvalet i de tre senaste sprintarna, nu senast som 13:e i Goms. Var i final på JVM redan för två år sedan och i semi ifjol. Vann också två sprintar i amerikanska seniorcupen i december (innan hon flög över till Europa), så hon vet hur man vinner. Övriga amerikanskor bör inte ha något att hämta, Ava Thurston är förvisso högt rankad (11:a) och nådde sin första final i seniorcupen för bara en vecka sedan men i övrigt imponerar hon inte och motståndet i den tävlingen kan nog ifrågasättas. De andra två är än sämre. Måste dock nämna kanadensiskan Alison Mackie också, hon är nog bättre än amerikanskorna (minus Smith naturligtvis) men bör inte vara nära medaljer.

Schweiziskorna Beck och Steiger har bra ranking, men en snabb titt på resultatlistorna ger vid handen att de inte ska ha något med det här att göra överhuvudtaget. Den bästa schweiziskan i sprint är möjligen Ilaria Gruber, men hon är inte med för hon var på Ungdoms-OS men nådde ändå bara semifinal där.

Lite samma med tyskorna Böhme och Veit, de är något bättre och kan ta sig till finaler i alpcupen - men om man inte är nära att slå de Martin Pinter och Del Rio där, vad är det då som tyder på att man kan göra det på ett JVM? Och har man två före sig bara från samma juniorcup så blir det svårt när norskor och svenskor tillkommer.

För att hitta första finska får man gå ner en bit i startlistan. Regerande mästaren Tossavainen har ju blivit senior nu, så vem ska då steppa upp för Finland? Ingen, gissar jag. Både Kytäjä och Henriksson
var väldigt svaga i kvalet på hemmaplan i skandinadisk cup innan jul - och de resultaten avskräckte mig från att kolla vidare och eventuellt gräva i resultat från finska juniorcupen (de är i regel ej FIS-registrerade). Så jag får väl på förhand be om ursäkt om nu finskorna sveper pallen imorgon.

SVERIGE

Elin Näslund är vår högst rankade tjej och bäst. Vinner i stort sett alltid i sprint mot jämnåriga på hemmaplan i Sverige, var i final på JVM ifjol och har tidigare vunnit EYOF i just fristilssprint. Min gissning är ändå att det hon visat hittills denna säsong inte räcker för mer än max en bronsmedalj, men enligt medierapportering är Näslund nu i säsongens bästa form. Låt oss hoppas på det, då kan det absolut bli en medalj.

Erica Lavén är sannolikt näst bäst. Har även hon tidigare internationell erfarenhet och har varit i semifinal de två senaste JVM. Steppar upp till finalplats nu? Inte omöjligt men känns ändå inte lika given att göra det som Näslund. Väldigt svårt att tro att mer än final är möjligt dock mtp att hon väl aldrig (?) vunnit en sprint ens i svenska juniorcupen.

Evelina Crüsell får ses som trea i laget i sprint. Har tagit ett stort kliv till denna säsong och bör absolut lösa ett kval och kanske avancera till semi. Kanske finns ett litet frågetecken för om farten räcker till på den här nivån, men känns lite svårtippat. Gör debut på internationell nivå. Är vår överlägset bästa distansåkare.

Nora Bråmer är solklart sämst i laget på förhand. Att döma av kvalen på hemmaplan så blir det nog första hindret att faktiskt ta sig in topp30. Har varit ca 7 sekunder efter Näslund/Lavén, vilket förvisso kan bero på att dessa två är bland de bästa även på JVM. 7 sekunder brukar räcka också (ca 9 sekunder har det varit de två senaste gångerna i fristil), men sen kan det ju finnas någon norska som är ett par sekunder snabbare än Näslund/Lavén och då kan det bli tajt. Är uttagen lika mycket på tidigare säsongers resultat som årets, om man ska vara ärlig. Men det var svårt att hitta en fjärde tjej så vi får bara önska Bråmer lycka till.

Summering: Guldkandidater: Ekrheim Haugen, Andreassen och Smith. Utmanare: Näslund, Del Rio och de Martin Pinter.
Citera
2024-02-04, 21:47
Medlem
rainbowias avatar
Håller en extra tumme på Gina del Rio, får hoppas de ANDra bara ser hennes rygg på upploppet.

Gina
Milla
Samantha
Elin
Iris
Katja

Edit. Vågar mig ej på en killgissning, dock så tror jag underbarnet Isai blir giftig.
Senast redigerad av rainbowia 2024-02-04 kl. 21:52.
Citera
2024-02-04, 21:49
Medlem
ackefoleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Damer:

Iris de Martin Pinter är högst rankad på damsidan. Italienskan var i final ifjol och i semi för två år sedan. Varit på pallen i samtliga sprintar hon kört mot andra juniorer i år, men ingen seger i fristilssprint. Är också en duktig distansåkare, så min bedömning blir att hon har chansen på en finalplats men knappast medalj. Även landsmaninnan Maria Gismondi är rätt intressant, har flera segrar i distans i Alpen Cup och vunnit två fristilssprintar denna säsong - dock har motståndet där främst varit inhemskt. Även Virgina Cena är helt okej med flera finalplatser mot alpmotstånd.

Bäst av alla från alpländerna framstår dock Gina del Rio från Andorra som. Hon har två segrar och två andraplatser i sprint så här långt under säsongen, med segrarna som de två senaste och båda i fristil. De Martin Pinter och Gismondi är de som slagit henne, den senare i fristil - dock har som sagt del Rio tagit revansch senare. Del Rio är också en absolut toppåkare i distans i Alpcupen. Jag tror att hon är vassast av alla från Alpländerna, precis som resultaten antyder, men gör ändå bedömningen att medalj blir svårt - tror några är bättre helt enkelt.

Åtminstone ett par av dem är norskor. Helene Ekrheim Haugen är högst rankad av norskorna. Visst fog finns för det. Tidigare under säsongen vann hon en fristilssprint i norska seniorcupen, mot flera motståndare som är bofasta i det norska världscuplaget. Nu är ju förvisso deras v-cuplag på dekis (framförallt i sprint, minus Skistad), men det är nog ändå det bästa resultatet mot seniormotstånd som någon har i detta startfält. Haugen var också över och åkte i svenska juniorcupen för ett par säsongen sedan och vann då mot samma svenskor som vi ställer upp med här, men som sagt det var två år sedan. Solklar guldkandidat i min bok, litet frågetecken för att hon bara slutade trea (efter målfoto mot de två andra) i sista uttagningsloppet för norskorna i Lygna.. Det för mig in på två andra norskor. Milla Andreassen behöver ingen närmare presentation. Vann guld i båda distansloppen på JVM ifjol, och silver i sprinten. Vann sista sprinten i Norges juniorcup i Lygna på målfoto och har innan jul varit fyra i norska seniorcupen (när Haugen vann) och trea i svenska seniorcupen (före våra svenska hopp). Också solklar guldkandidat. Den tredje norskan inblandad i det där målfotot var Mina Moland, hon är i stort sett totalt okänd i övrigt och har inga andra verkligt imponerande resultat. Men det tog henne till JVM. Potentiell outsider? Var rätt långt ifrån i kvalet där i Lygna så det blir väl första hindret. Utpräglad sprinter som nästan alltid är bättre i heaten än i kvalet. Den fjärde norskan Anniken Sand är mer en distansåkare, svårt att se att hon räcker för mer än att klara ett kval.

Tredje högst rankad i startfältet är Samantha Smith från USA, ytterligare en av guldkandidaterna. Har från och med TDS varit bofast i det amerikanska världscuplaget och har klarat kvalet i de tre senaste sprintarna, nu senast som 13:e i Goms. Var i final på JVM redan för två år sedan och i semi ifjol. Vann också två sprintar i amerikanska seniorcupen i december (innan hon flög över till Europa), så hon vet hur man vinner. Övriga amerikanskor bör inte ha något att hämta, Ava Thurston är förvisso högt rankad (11:a) och nådde sin första final i seniorcupen för bara en vecka sedan men i övrigt imponerar hon inte och motståndet i den tävlingen kan nog ifrågasättas. De andra två är än sämre. Måste dock nämna kanadensiskan Alison Mackie också, hon är nog bättre än amerikanskorna (minus Smith naturligtvis) men bör inte vara nära medaljer.

Schweiziskorna Beck och Steiger har bra ranking, men en snabb titt på resultatlistorna ger vid handen att de inte ska ha något med det här att göra överhuvudtaget. Den bästa schweiziskan i sprint är möjligen Ilaria Gruber, men hon är inte med för hon var på Ungdoms-OS men nådde ändå bara semifinal där.

Lite samma med tyskorna Böhme och Veit, de är något bättre och kan ta sig till finaler i alpcupen - men om man inte är nära att slå de Martin Pinter och Del Rio där, vad är det då som tyder på att man kan göra det på ett JVM? Och har man två före sig bara från samma juniorcup så blir det svårt när norskor och svenskor tillkommer.

För att hitta första finska får man gå ner en bit i startlistan. Regerande mästaren Tossavainen har ju blivit senior nu, så vem ska då steppa upp för Finland? Ingen, gissar jag. Både Kytäjä och Henriksson
var väldigt svaga i kvalet på hemmaplan i skandinadisk cup innan jul - och de resultaten avskräckte mig från att kolla vidare och eventuellt gräva i resultat från finska juniorcupen (de är i regel ej FIS-registrerade). Så jag får väl på förhand be om ursäkt om nu finskorna sveper pallen imorgon.

SVERIGE

Elin Näslund är vår högst rankade tjej och bäst. Vinner i stort sett alltid i sprint mot jämnåriga på hemmaplan i Sverige, var i final på JVM ifjol och har tidigare vunnit EYOF i just fristilssprint. Min gissning är ändå att det hon visat hittills denna säsong inte räcker för mer än max en bronsmedalj, men enligt medierapportering är Näslund nu i säsongens bästa form. Låt oss hoppas på det, då kan det absolut bli en medalj.

Erica Lavén är sannolikt näst bäst. Har även hon tidigare internationell erfarenhet och har varit i semifinal de två senaste JVM. Steppar upp till finalplats nu? Inte omöjligt men känns ändå inte lika given att göra det som Näslund. Väldigt svårt att tro att mer än final är möjligt dock mtp att hon väl aldrig (?) vunnit en sprint ens i svenska juniorcupen.

Evelina Crüsell får ses som trea i laget i sprint. Har tagit ett stort kliv till denna säsong och bör absolut lösa ett kval och kanske avancera till semi. Kanske finns ett litet frågetecken för om farten räcker till på den här nivån, men känns lite svårtippat. Gör debut på internationell nivå. Är vår överlägset bästa distansåkare.

Nora Bråmer är solklart sämst i laget på förhand. Att döma av kvalen på hemmaplan så blir det nog första hindret att faktiskt ta sig in topp30. Har varit ca 7 sekunder efter Näslund/Lavén, vilket förvisso kan bero på att dessa två är bland de bästa även på JVM. 7 sekunder brukar räcka också (ca 9 sekunder har det varit de två senaste gångerna i fristil), men sen kan det ju finnas någon norska som är ett par sekunder snabbare än Näslund/Lavén och då kan det bli tajt. Är uttagen lika mycket på tidigare säsongers resultat som årets, om man ska vara ärlig. Men det var svårt att hitta en fjärde tjej så vi får bara önska Bråmer lycka till.

Summering: Guldkandidater: Ekrheim Haugen, Andreassen och Smith. Utmanare: Näslund, Del Rio och de Martin Pinter.
Som alltid kloka tankar! Vill slänga in en ytterligare joker i Tory Audet. Har svårt att få grepp om henne men tror att högstanivån är just hög. Men kan lika gärna bli en DNS imorgon, såna har hon många av.

*

Efter ytterligare genomgång av startlistorna har jag noterat att Frankrike och Schweiz har 3 tjejer till start imorgon, Tyskland 2 medan bla Ungern, Kroatien, Ukraina och Litauen alla har 4.
Senast redigerad av ackefoley 2024-02-04 kl. 21:51.
Citera
2024-02-04, 22:09
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ackefoley
Som alltid kloka tankar! Vill slänga in en ytterligare joker i Tory Audet. Har svårt att få grepp om henne men tror att högstanivån är just hög. Men kan lika gärna bli en DNS imorgon, såna har hon många av.

Bra spaning. Dessutom har hon vid ett par tillfällen vunnit kvalet för att sedan fallera totalt redan i kvarten. Otur kanske?
Citera
2024-02-04, 22:58
Medlem
Thax21s avatar
Herrar:

Niclas Steiger från Schweiz är högst rankad av icke-svenskarna. Och om de schweiziska damerna inte såg något vidare ut så är det något annat med herrarna. Jag klargör dock direkt att Steiger inte är det stora hoppet för Schweiz. Faktum är att han är bättre på distans och i sprint inte har varit på pallen i möte med de andra juniorerna från alpländerna. Men han var i semi ifjol, så det är naturligtvis ingen totalbluff heller. Isai Naeff är däremot det stora hoppet. Vinster i båda fristilssprintarna i alpen cup (junior) och vinner förresten de flesta distanslopp också. Lyckades dock inte på EYOF ifjol, men verkar ha tagit ett stort kliv till i år. Bör utmana om pallen. Även Roman Alder är intressant. Har varit trea i båda alpen cup-sprintarna, och i Campra innan jul vann han mot de andra schweizarna inklusive Naeff! Kan vara en outsider till medalj också. Silvan Hauser är däremot sämre än de övriga men bör inte ha några problem med ett kval.

Jiri Tuz från Tjeckien är fjärderankad. Har varit i final i båda omnämnda sprintarna i alpen cup, men inte på pallen. Kanske kan lösa en semifinal men har svårt att tro på mer. Landsmannen Matyas Bauer har också varit i båda finalerna, och faktiskt uppe på pallen i den enda, bara slagen av Naeff. Ja, ni läste rätt, Lukas Bauers son kan åka fristilssprint. Ungefär samma läge på honom som Tuz då, semifinal men inte mer. Kanske en lucky loser till final.

Aksel Artusi från Italien återfinns på sjundeplats i start- och rankinglistan. Har bara sprintat inhemskt denna säsong, men har iaf varit på pallen båda gångerna då. Verkar ha kommit i bättre form nu efter jul än han var innan att döma av distansloppen. Ser honom som svagare än alla tidigare nämnda dock. Starkare är istället Davide Ghio. Tvåa bakom Naeff senast, och i final gången innan också. Mycket stark distansåkare därtill som var långt framme i distans på JVM redan förra året, lyckades inte alls i sprinten då dock. Revansch att utkräva? Kanske god för final. Tredje italienaren Teo Galli är inte heller så pjåkig. Helt OK resultat rakt över ända tills han helt plötsligt vann en fristilssprint i Italien före Ghio och Artusi för bara ett par veckor sedan. Skrällchans? Sista italienske pojk är Gabriele Matli som hade lekstuga i distansloppen på EYOF ifjol. Han är mycket riktigt starkare på distans och får nog mest inrikta sig på att klara kvalet imorgon, vilket bara det blir en utmaning.

En tur över pölen till USA ger inte mycket. Trey Jones är deras högst rankade och antagligen bäste, men tror han får svårt att åstadkomma mer än ett klarat kval. Då ser ändå de andra tre än sämre ut. Bara en sådan sak som att Lucas Wilmot platsar i deras lag, han var med och körde i Falun och var då 26:a i kvalet mot bara svenska juniorer - 16 sekunder efter Anton Grahn.

Fristilssprint, det borde väl innebära vassa fransmän? Nej, inte denna gång. De är lågt rankade och här är rankingen rätt ute. Tänker inte ens nämna de vid namn. Med risk för att jag får gå i flashback-flykt imorgon. Tyskar då? Nej. De är nog bättre än fransmännen men räcker inte heller till mot Schweizarna och Italienarna, och då räcker de inte till här heller. Finnarna, eller åtminstone Jalmari Bergqvist är nog aningen bättre. Men jag orkar inte gräva fram de finska juniorresultaten nu i kväll känner jag. Bergqvist var iaf nära att kvala i skandinavisk cup i Vuokatti. Alltid något.

Dags att komma till de som verkligen gör upp om det. Norge. I spetsen för det norska laget går enligt mig Oskar Opstad Vike. Det kanske förvånar någon, vann inte Lars Heggen den enda uttagningssprinten? Jo det gjorde han, men Opstad Vike ramlade i finalen efter att ha vunnit kvalet klart, vunnit sin kvart och vunnit första semin. Han vann också den enda fristilssprinten i norska juniorcupen ifjol. Opstad Vikes svaghet är väl att han inte är någon vidare distansåkare men det behöver man inte vara för att vara en riktigt bra sprinter. Bra distansåkare är däremot redan omnämnda Lars Heggen. Heggen missade finalen precis ifjol, men är nu ett år äldre och ett år bättre. Casper Grindhagen är också ett välbekant namn för alla med koll på juniorscenen. Var även han med på JVM ifjol, tog sig då till final i sprinten. Sätter ett frågetecken för om han verkligen är lika bra i fristil som i klassiskt, historiken säger nej. Kanske den norrman jag tror minst på (åkte ut i kvarten också i norska uttagningsloppet) men inte dålig för det. Bör ha bättre chanser i distansloppen dock. Filip Skari är sist in i det norska laget, eller kanske inte mtp att han var tvåa i uttagningen. Tror ändå inte han har med medaljerna att göra men en semifinal vore inget konstigt.

SVERIGE

Elias Danielsson
Börjar med tävlingens högst rankade deltagare och den jag tror minst på av svenskarna. Kan väl ändå börja med att säga att det finns en del saker som talar för att Elias ska lyckas. Han tog ju silver ifjol, har tidigare åkt bra även i fristilssprint internationellt med en fjärdeplats på EYOF mot ett år äldre åkare (vill minnas att han vann sin semi då också). Har åkt helt okej i sprint på hemmaplan denna säsong också. Emot honom är dock att känslan är att han har stagnerat, han var bättre jämfört med sina jämnåriga både för ett år sedan men kanske framförallt två år sedan. På det så var det nog säsongens sämsta form i Falun för ett par veckor sedan. Hade jag fått bestämma hade han nog inte ens fått starta, men med det sagt skulle det ändå inte förvåna alls om han tar sig till semi och final är kanske inte helt uteslutet heller. Faktum är att jag ändå räknar med semifinal och en bra insats där.

Anton Grahn
Grahnen, Grahnulatorn, mästaren... äntligen blev det ett svensk herrguld på JVM ifjol. De flesta känner säkert till att Grahn har varit skadad och missat större delen av säsongen, efter att ha sett fruktansvärt bra ut på rullskidorna under sommar/höst, men han var tillbaka i Falun för ett par veckor sedan och han var tillbaka med besked. Enkel seger i distans och en klar seger i sprintkvalet på ungefär samma tid som Ersson/Skoglund i seniorklassen. Solklar guldfavorit. Det lilla frågetecknet är väl just den här skadan han har haft men vi får väl bara hoppas att den är helt borta nu.

Erik Bergström
Åtta på JVM ifjol. Ett år äldre och starkare nu? Inledde säsongen lite tveksamt med att knappt tävla men lyckades ändå knipa en andraplats i juniorsprinten i Boden. Var sen tillbaka i Falun och känslan är att formen var på uppåtgående när man ser resultatet i distansloppet. Bör absolut ta sig till semi igen, sen är väl frågan hur mycket formen har kommit och vilken nivå han verkligen håller. Har tävlat så lite att det inte känns helt klart för mig. Att han är bra är givet, men hur bra? Att det är fristil nu ska egentligen inte vara något negativt, även om det säkert är ganska många utomnordiska européer som slickar sig om munnen över det faktumet.

Jonathan Lindberg
Debuterar på JVM, men var med på EYOF ifjol där han tämligen enkelt vann guldet i sprint - och det var i klassiskt där han på svensk nivå framstår som sämre. Har annars lyft sig rejält till i år, t.o.m på klassisk distans åker han riktigt bra nu. Är bra i precis varenda tävling och vann också den enda sprinten som har körts inhemskt. Väldigt svårslagen på ett upplopp (förutom för Grahn?) är känslan, och en finalplats känns inte bara möjlig utan trolig på förhand.

Summering: Guldfavorit: Anton Grahn. Utmanare: Oskar Opstad Vike, Lars Heggen, Isai Naeff, Jonathan Lindberg. Utmanare till utmanarna: Bergström, Danielsson, Ghio, Skari
Citera
2024-02-04, 23:08
Medlem
Fina genomgångar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här