Herrar:
Niclas Steiger från Schweiz är högst rankad av icke-svenskarna. Och om de schweiziska damerna inte såg något vidare ut så är det något annat med herrarna. Jag klargör dock direkt att Steiger inte är det stora hoppet för Schweiz. Faktum är att han är bättre på distans och i sprint inte har varit på pallen i möte med de andra juniorerna från alpländerna. Men han var i semi ifjol, så det är naturligtvis ingen totalbluff heller. Isai Naeff är däremot det stora hoppet. Vinster i båda fristilssprintarna i alpen cup (junior) och vinner förresten de flesta distanslopp också. Lyckades dock inte på EYOF ifjol, men verkar ha tagit ett stort kliv till i år. Bör utmana om pallen. Även Roman Alder är intressant. Har varit trea i båda alpen cup-sprintarna, och i Campra innan jul vann han mot de andra schweizarna inklusive Naeff! Kan vara en outsider till medalj också. Silvan Hauser är däremot sämre än de övriga men bör inte ha några problem med ett kval.
Jiri Tuz från Tjeckien är fjärderankad. Har varit i final i båda omnämnda sprintarna i alpen cup, men inte på pallen. Kanske kan lösa en semifinal men har svårt att tro på mer. Landsmannen Matyas Bauer har också varit i båda finalerna, och faktiskt uppe på pallen i den enda, bara slagen av Naeff. Ja, ni läste rätt, Lukas Bauers son kan åka fristilssprint. Ungefär samma läge på honom som Tuz då, semifinal men inte mer. Kanske en lucky loser till final.
Aksel Artusi från Italien återfinns på sjundeplats i start- och rankinglistan. Har bara sprintat inhemskt denna säsong, men har iaf varit på pallen båda gångerna då. Verkar ha kommit i bättre form nu efter jul än han var innan att döma av distansloppen. Ser honom som svagare än alla tidigare nämnda dock. Starkare är istället Davide Ghio. Tvåa bakom Naeff senast, och i final gången innan också. Mycket stark distansåkare därtill som var långt framme i distans på JVM redan förra året, lyckades inte alls i sprinten då dock. Revansch att utkräva? Kanske god för final. Tredje italienaren Teo Galli är inte heller så pjåkig. Helt OK resultat rakt över ända tills han helt plötsligt vann en fristilssprint i Italien före Ghio och Artusi för bara ett par veckor sedan. Skrällchans? Sista italienske pojk är Gabriele Matli som hade lekstuga i distansloppen på EYOF ifjol. Han är mycket riktigt starkare på distans och får nog mest inrikta sig på att klara kvalet imorgon, vilket bara det blir en utmaning.
En tur över pölen till USA ger inte mycket. Trey Jones är deras högst rankade och antagligen bäste, men tror han får svårt att åstadkomma mer än ett klarat kval. Då ser ändå de andra tre än sämre ut. Bara en sådan sak som att Lucas Wilmot platsar i deras lag, han var med och körde i Falun och var då 26:a i kvalet mot bara svenska juniorer - 16 sekunder efter Anton Grahn.
Fristilssprint, det borde väl innebära vassa fransmän? Nej, inte denna gång. De är lågt rankade och här är rankingen rätt ute. Tänker inte ens nämna de vid namn. Med risk för att jag får gå i flashback-flykt imorgon. Tyskar då? Nej. De är nog bättre än fransmännen men räcker inte heller till mot Schweizarna och Italienarna, och då räcker de inte till här heller. Finnarna, eller åtminstone Jalmari Bergqvist är nog aningen bättre. Men jag orkar inte gräva fram de finska juniorresultaten nu i kväll känner jag. Bergqvist var iaf nära att kvala i skandinavisk cup i Vuokatti. Alltid något.
Dags att komma till de som verkligen gör upp om det. Norge. I spetsen för det norska laget går enligt mig Oskar Opstad Vike. Det kanske förvånar någon, vann inte Lars Heggen den enda uttagningssprinten? Jo det gjorde han, men Opstad Vike ramlade i finalen efter att ha vunnit kvalet klart, vunnit sin kvart och vunnit första semin. Han vann också den enda fristilssprinten i norska juniorcupen ifjol. Opstad Vikes svaghet är väl att han inte är någon vidare distansåkare men det behöver man inte vara för att vara en riktigt bra sprinter. Bra distansåkare är däremot redan omnämnda Lars Heggen. Heggen missade finalen precis ifjol, men är nu ett år äldre och ett år bättre. Casper Grindhagen är också ett välbekant namn för alla med koll på juniorscenen. Var även han med på JVM ifjol, tog sig då till final i sprinten. Sätter ett frågetecken för om han verkligen är lika bra i fristil som i klassiskt, historiken säger nej. Kanske den norrman jag tror minst på (åkte ut i kvarten också i norska uttagningsloppet) men inte dålig för det. Bör ha bättre chanser i distansloppen dock. Filip Skari är sist in i det norska laget, eller kanske inte mtp att han var tvåa i uttagningen. Tror ändå inte han har med medaljerna att göra men en semifinal vore inget konstigt.
SVERIGE
Elias Danielsson
Börjar med tävlingens högst rankade deltagare och den jag tror minst på av svenskarna. Kan väl ändå börja med att säga att det finns en del saker som talar för att Elias ska lyckas. Han tog ju silver ifjol, har tidigare åkt bra även i fristilssprint internationellt med en fjärdeplats på EYOF mot ett år äldre åkare (vill minnas att han vann sin semi då också). Har åkt helt okej i sprint på hemmaplan denna säsong också. Emot honom är dock att känslan är att han har stagnerat, han var bättre jämfört med sina jämnåriga både för ett år sedan men kanske framförallt två år sedan. På det så var det nog säsongens sämsta form i Falun för ett par veckor sedan. Hade jag fått bestämma hade han nog inte ens fått starta, men med det sagt skulle det ändå inte förvåna alls om han tar sig till semi och final är kanske inte helt uteslutet heller. Faktum är att jag ändå räknar med semifinal och en bra insats där.
Anton Grahn
Grahnen, Grahnulatorn, mästaren... äntligen blev det ett svensk herrguld på JVM ifjol. De flesta känner säkert till att Grahn har varit skadad och missat större delen av säsongen, efter att ha sett fruktansvärt bra ut på rullskidorna under sommar/höst, men han var tillbaka i Falun för ett par veckor sedan och han var tillbaka med besked. Enkel seger i distans och en klar seger i sprintkvalet på ungefär samma tid som Ersson/Skoglund i seniorklassen. Solklar guldfavorit. Det lilla frågetecknet är väl just den här skadan han har haft men vi får väl bara hoppas att den är helt borta nu.
Erik Bergström
Åtta på JVM ifjol. Ett år äldre och starkare nu? Inledde säsongen lite tveksamt med att knappt tävla men lyckades ändå knipa en andraplats i juniorsprinten i Boden. Var sen tillbaka i Falun och känslan är att formen var på uppåtgående när man ser resultatet i distansloppet. Bör absolut ta sig till semi igen, sen är väl frågan hur mycket formen har kommit och vilken nivå han verkligen håller. Har tävlat så lite att det inte känns helt klart för mig. Att han är bra är givet, men hur bra? Att det är fristil nu ska egentligen inte vara något negativt, även om det säkert är ganska många utomnordiska européer som slickar sig om munnen över det faktumet.
Jonathan Lindberg
Debuterar på JVM, men var med på EYOF ifjol där han tämligen enkelt vann guldet i sprint - och det var i klassiskt där han på svensk nivå framstår som sämre. Har annars lyft sig rejält till i år, t.o.m på klassisk distans åker han riktigt bra nu. Är bra i precis varenda tävling och vann också den enda sprinten som har körts inhemskt. Väldigt svårslagen på ett upplopp (förutom för Grahn?) är känslan, och en finalplats känns inte bara möjlig utan trolig på förhand.
Summering: Guldfavorit: Anton Grahn. Utmanare: Oskar Opstad Vike, Lars Heggen, Isai Naeff, Jonathan Lindberg. Utmanare till utmanarna: Bergström, Danielsson, Ghio, Skari