Citat:
Ursprungligen postat av
Barents
Troligen en statistisk "bluffsiffra" som orsakats av ett skevt urval, eftersom nästan alla som invandrar är barnfamiljer dvs unga och inte särskilt många som invandrat de 25 senaste åren var över 60 år.
Bingo! Statistiskt feltänk tror jag på. En faktor, som jag inte vet om de tagit hänsyn till (låst artikel), är survivor bias. Samma typ av fel som när man kollar på Nobelpristagare och ser att de har en mycket högre förväntad överlevnad än gemene man. För att kunna få ett Nobelpris måste man nästan vara 70+, de som dog när de var 50 hann aldrig få sitt pris. Vi ser bara de som kommit hit. De som dog i spädbarnsåldern, i ungdomen eller ålderdomen syns inte i vår statistik.
Jag jobbar själv inom vården i ett område med ganska hög andel invandrade. Invandrare har generellt mycket mer sjukdomar än sina jämnåriga svenskfödda. Mer rökning, mer diabetes, sämre kontrollerad diabetes och blodtryck, mer hjärtinfarkt, mer KOL osv. En annan faktor kan klart också vara medvetna eller omedvetna missar. Nyligen träffade jag t ex en patient enl personnummer född 29, men var egentligen född 39 enl anhöriga. Det är dock inget som jag stött på innan.