Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Du har rätt i din analys att detta är ett myndighetsbeslut snarare än en dom.
I vanliga fall så överklagas såna här beslut till kammarrätten, som du också korrekt påpekar. Detta per OSL 6:8 1 st.
I OSL 6:8 3 st. finns en specialbestämmelse att när det gäller såna beslut i tingsrätten, så överklagas de till hovrätten istället för kammarrätten. Varför det är så vet jag faktiskt inte. Junos lagkommentar ger ingen anledning till det hela, och jag orkar inte grotta ner mig i propositionen just nu. Jag skulle gissa på att det är för att upprätthålla separationen mellan de de allmänna och de allmänna förvaltningsrättsliga domstolarna när det gäller deras funktion som domstolar.
Tack för svaret, jag misstänkte att det hade något att göra med att man vill separera förvaltning med rättsvård, det även om en rättsinstans även är en förvaltningsmyndighet vid vissa frågor.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kallebrogen
Det är lagligt att ge, ta emot och publicera handlingar i journalistisk verksamhet, även om det är handlingar man i vanliga fall varken får ge bort, ta emot, eller sprida, så det är nog det han syftar på.
Nja, snarare är det så att han vill gå runt våra lagar. Det är ingen journalistisk verksamhet han bedriver.