2024-02-01, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du har rätt i din analys att detta är ett myndighetsbeslut snarare än en dom.

I vanliga fall så överklagas såna här beslut till kammarrätten, som du också korrekt påpekar. Detta per OSL 6:8 1 st.

I OSL 6:8 3 st. finns en specialbestämmelse att när det gäller såna beslut i tingsrätten, så överklagas de till hovrätten istället för kammarrätten. Varför det är så vet jag faktiskt inte. Junos lagkommentar ger ingen anledning till det hela, och jag orkar inte grotta ner mig i propositionen just nu. Jag skulle gissa på att det är för att upprätthålla separationen mellan de de allmänna och de allmänna förvaltningsrättsliga domstolarna när det gäller deras funktion som domstolar.

Tack för svaret, jag misstänkte att det hade något att göra med att man vill separera förvaltning med rättsvård, det även om en rättsinstans även är en förvaltningsmyndighet vid vissa frågor.

Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Det är lagligt att ge, ta emot och publicera handlingar i journalistisk verksamhet, även om det är handlingar man i vanliga fall varken får ge bort, ta emot, eller sprida, så det är nog det han syftar på.

Nja, snarare är det så att han vill gå runt våra lagar. Det är ingen journalistisk verksamhet han bedriver.
Citera
2024-02-01, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagalskarbogar
Betyder detta att alla liknande sidor som hitta, Eniro, ratsit, mrkoll osv också försvinner?
De kommer nog behöva avstå från att hantera och publicera känsliga personuppgifter om IMY tar tag i saken. Det finns även en statlig utredning som ska analysera om lagarna kring detta ska ändras.
Citera
2024-05-01, 18:00
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Hanif Bali kritiserar censuren mot Lexbase i en debattartikel (länk till Expressen).
Citat:
Främst av allt används de [databaser som Lexbase] av tjejer. När internetdejtande blivit det dominerande sättet att träffa nya människor, försvinner den sociala kontrollen. Det som tidigare var en väns vettiga killkompis blir nu ett okänt namn i en chattlogg.

Kvinnor har noterat detta. I dag är den vanligaste användaren av rättsdatabaser en kvinna som kollar upp sin dejt.

Men den förra – feministiska – regeringens justitiedepartement, med Morgan Johansson i spetsen, försökte från dag ett försvåra och förbjuda dessa verktyg, men stoppades av riksdagen.
[...]
Men det är inte enbart där som attacker mot vår grundlagsfästa offentlighetsprincip sker. I EU-domstolen ska vår grundlag prövas gentemot EU:s förordningar:

Bakgrunder är att Attunda tingsrätt har fått en förfrågan av en dömd person att via GDPR-lagen ”bli bortglömd” på internet och därmed raderas från rättsdatabaser. Inför avgörandet har personen krävt att EU-rätten ska komma med ett förhandsavgörande om huruvida svensk grundlag eller GDPR är tillämpligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in