2024-01-30, 11:06
Medlem
Min hund börjat nu bli till åren och jag kommer kanske inte ha henne så många år till.

Då jag vill ställa ut hunden så blir nästa hund en renras.
Maken är hundrädd så vill ha en hund som är mindre än våran nuvarande så under 40cm.

Då landade det på dessa tre hundar som jag skulle tänka mig att klara av.

Tax, helst kanin eller dvärg Då jag personligen gillar dem lite bättre är normal taxen.

Pudel, mellan, dvärg och toy.

Corgi både pembroke och cardigan, men cardigan är lite finare i min ögon.

Jag har inte ägt eller träffat dessa raser i livet och sen är texter på internet helt annorlunda än personliga erfarenheter.

Så ni som har någon av dessa raser. Vad är deras för och nackdelar?

Haft tibetansk terrier innan och nuvarande hunden är tibetansk terrier / lappsk vallhund blandning, så vet hur de är att ha vallhund och hund med päls
Citera
2024-01-30, 11:45
Medlem
Jag vill slå ett slag för pudeln.
För de flesta är pudeln i dag en sällskapshund som ska gå i koppel och bara ha ett utseende. Men faktum är att det är en mycket intelligent ras som avlades fram för att vara en vattenapportör.
Det är en väldigt ”snäll” ras och dagens Retrieverraser har pudel i sig då dessa apporteringsegenskaper och lynne var något man ville ha när man skapade Retrievern.
De övriga två… Nja. En tax är en jakthund som misshandlas av dagens ägare och corgien är bara ful.
Citera
2024-01-30, 12:31
Medlem
micro113s avatar
Ingen tax.
Det kan bli bitmaskiner om de är understimulerade och om din man/kille är hundrädd så är det ingen bra kombo.
Tax skaffar man om man skall jaga med den.

Corgi skulle jag välja. Lugna, familjeorienterade och ändå rätt mycket hund.
Citera
2024-01-30, 15:02
Medlem
Tax = jakthund i botten , kommer troligtvis att jaga, kräver sysselsättning
Corgi= vallhund , följsam och lätt. Skälliga och har viss problematik med höfter och rygg
Pudel = glada hundar och friska, fäller inte måste dock klippas

Skulle säga att tax är ett dåligt val, finns ju en liten vallhund som liknar taxen lite, lancashire heeler. Kolla på den är mitt tips, typ samma egenskaper som en corgi men bättre hälsa, mindre päls och sundare anatomi.
Citera
2024-01-30, 15:33
Medlem
Tax = jakthund men om du inte tänkt ha den lös är den väldigt trevlig
Pudel = hoppar, studsar och skällig. Inte min smak.
Corgi = arbetshund som kräver jobb för att vara trevlig. Dessutom kan den vara väldigt vaktig och otrvevlig mot personer den inte gillar. Men med rätt förutsättningar en drömhund som kan bli väldigt gammal.
Citera
2024-01-30, 17:35
Medlem
Bor mitt ute i skogen och har kaninuppfödning för utställning. Men alla hundar som passar som gårdshundar är ju så stora och det går inte med maken.

Kanske ändå får tänka om på vilken hund som passar för det verkar inte riktigt som någon av dem passar här enligt era erfarenheter.
Citera
2024-03-05, 11:25
Medlem
JanneGlanss avatar
Frugan har (ja det är hennes hund inte min) en Pembroke Corgi, vi bor på landet. Den hunden rekommenderar jag framförallt då din man är hundrädd.

Tax: Roliga men kan ofta vara bitska och lite bångstyriga

Pudel: Fantastiskt smarta hundar(näst smartaste) och kan vara riktigt underbara. Dock så händer det oftare att de biter människor än snitthunden.

Corgi: Bra hund som trivs bra att gå runt på gården och bara vara med. Det är även en hund som är på uppgång gällande popularitet. Inte speciellt bitsk förutom när den är understimulerad (då skäller den gällt och nafsar i hälsenorna) eller valp.
Citera
2024-03-05, 14:26
Medlem
Just pga hundrädslan så lutar det ju åt att en dvärgpudel kanske skulle funka för din man.

Om hans rädsla är kopplad till just storlek så är nog Corgi inte ett så bra val. Det är ingen liten hund och kräver en hel del stimulans.

Vår pembroke kille på 17 kg är en liten pansarvagn när han får upp farten och har en djävla attityd mot folk och andra hundar han inte gillar.

Dom som får komma in i hans "circle of trust" är han trogen till döden men är du inte i den skaran så blir du både utskälld och får giftiga stinky eyes.
Citera
2024-03-05, 15:33
Medlem
ost-e-knarks avatar
Corgis får poop butt och för mig är det lite äckligt, gillar hundar med kort päls bättre. Vallar gör gör dom också, allt från skolbarn till vatten i en bäck.
Citera
2024-03-05, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Corgis får poop butt och för mig är det lite äckligt, gillar hundar med kort päls bättre. Vallar gör gör dom också, allt från skolbarn till vatten i en bäck.

Vad är poop butt? När skiten fastnar i pälsen?
Citera
2024-03-05, 18:05
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Vad är poop butt? När skiten fastnar i pälsen?

Jupp, dom har som lång päls bakåt på bakbenen som är i vägen när dom bajsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in