2024-01-29, 12:27
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Jag förstår inte upptagenheten med huruvida det är "synd om" någon eller inte. En vuxen människa förstår att människors situation till största delen är en kombination av medfödda resurser och livsval. Bara för att man hjälper en kvinna som spö av sin man, så betyder det inte att friskrivs från skuld. Alla som jobbar med socialt arbete kan vittna om att människor man hjälper ofta springer rätt in i elden igen man räddat dem från, gång på gång. Det är inget moralisera över, utan snarare något att förhålla sig till.
Citera
2024-01-29, 12:28
Medlem
grungewhores avatar
Såvida inte personen är otroligt manipulerande för att sedan lura personen in i döden som en slags TV-mördare, så har jag svårt att se att såna här killar inte har en miljon röda flaggor innan första slaget.

Många kvinnors stora problem, säkert även män även om det inte är lika vanligt förekommande, är att just de ska utgöra undantaget som ska få denne person på andra tankar. "Just jag kan göra dig till en bättre person".

Så tänker också människor som adopterar en krokodil.
Citera
2024-01-29, 12:33
Medlem
De flesta män som slår är inte straffade sedan tidigare. Men det kan vara klokt att välja bort någon med spritproblem.

(All kriminalitet samlas inte hos ett fåtal personer som gör ALLT från hustrumisshandel till bankrån och våldtäkter. Även om gränsöverskridande människor ofta är multikriminella finns det skam kring sex- och våldsbrott mot kvinnor. Tänk om - tänk rätt.)
Citera
2024-01-29, 12:54
Medlem
Det finns ju många kriminella män som behandlar sina kvinnor väldigt mycket bättre än vad vanliga svenne-banan gör och som inte ägnar sig åt kriminalitet som är direkt farlig så det blir väl lite dumt att ställa frågan på det sättet.

Sen är ju kriminaliteten bara en del av en människa och den utesluter ju inte att man kan vara rolig, omhändertagande, generös och ha andra egenskaper som en kvinna skattar högt.

Sen för det tredje, i ett större perspektiv är det högst märkligt att straffa ut en människa som sträcker ut en hand till en kriminell eller fd kriminell, speciellt när polisen tenderar att gör det. Hur tänker man från samhällets sida att man ska få kriminella på rätt bana om man samtidigt ska stigmatisera dom som umgås med dom?

Nej man får inte skylla sig själv om man blir mördad.

Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Såvida inte personen är otroligt manipulerande för att sedan lura personen in i döden som en slags TV-mördare, så har jag svårt att se att såna här killar inte har en miljon röda flaggor innan första slaget.

Många kvinnors stora problem, säkert även män även om det inte är lika vanligt förekommande, är att just de ska utgöra undantaget som ska få denne person på andra tankar. "Just jag kan göra dig till en bättre person".

Så tänker också människor som adopterar en krokodil.

Fast det finns ju även väldigt många kriminella. Har du några siffror på hur våldsutsatta kvinnor blir i relationer med kriminella? Våld i nära relationer är ju väldigt vanligt, är du ens helt säker på att det är vanligare i relationer där mannen är kriminell? Jag upplever att många kriminella är mer beskyddande och omhändertagande gent emot kvinnor än vad icke kriminella är.

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Jag förstår inte upptagenheten med huruvida det är "synd om" någon eller inte. En vuxen människa förstår att människors situation till största delen är en kombination av medfödda resurser och livsval. Bara för att man hjälper en kvinna som spö av sin man, så betyder det inte att friskrivs från skuld. Alla som jobbar med socialt arbete kan vittna om att människor man hjälper ofta springer rätt in i elden igen man räddat dem från, gång på gång. Det är inget moralisera över, utan snarare något att förhålla sig till.

Det där har jag också funderat mycket på. Det är nästan bara här inne jag ser hur viktigt det är att klargöra om ett brottsoffer får skylla sig själv eller inte etc.
Senast redigerad av rotebro-conny 2024-01-29 kl. 13:02.
Citera
2024-01-29, 13:01
Medlem
Ostepopss avatar
Här är en manlig variant på det hela:
https://en.wikipedia.org/wiki/Timothy_Treadwell

I vilket fall så förstår de flesta sunda individer att man inte umgås med kriminella/araber medan slöddret inte förstår det och råkar illa ut. Så har det alltid varit och kommer alltid att vara, följer normalfördelningen i IQ ganska väl.
Citera
2024-01-29, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ostepops
Om jag jonglerar med knivar får jag räkna med en statistiskt högre risk att jag får en kniv i ögat.

Du verkar ha väldigt bestämda uppfattningar om ämnet. Har du några siffror på hur vanligt det är att kvinnor som lever i relationer med kriminella män blir mer utsatta för våld i hemmet etc jämfört med kvinnor som lever med icke-kriminella?

Jag säger inte att du har fel, jag blev bara nyfiken på vad du grundar dina tvärsäkra påståenden på? Och hur mycket vanligare det är.
Citera
2024-01-29, 13:14
Medlem
Ostepopss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Du verkar ha väldigt bestämda uppfattningar om ämnet. Har du några siffror på hur vanligt det är att kvinnor som lever i relationer med kriminella män blir mer utsatta för våld i hemmet etc jämfört med kvinnor som lever med icke-kriminella?

Jag säger inte att du har fel, jag blev bara nyfiken på vad du grundar dina tvärsäkra påståenden på? Och hur mycket vanligare det är.

Var ju någon forskarrapport precis om att svenska kvinnor som är i relationer med araber upplever sexuellt våld från hela klanen, man används som betalningsmedel helt enkelt. Finns trådar här på FB orkar inte leta.
Citera
2024-01-29, 13:21
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollahenne
Jag har svårt att tycka synd om en individ som umgås med folk som utsätter andra för brott, och som sedan själva får smaka på samma medicin. Är det bara jag?
Vissa kan fortfarande känna medlidande och förståelse för att människor gör misstag, medan andra kanske känner mindre sympati om det var resultatet av medvetna eller oansvariga val.
Jag känner nog mindre sympati beroende på vad som hände, men noll sympati är mer sällsynt.
Om du tar en rasist t ex som går på stan och blir igenkänd som en som talade illa om negrer så vida pass på puben inför massa svarta som blev kränkta av att han sa att :" de är apor, de borde sitta i träden och äta bananer!" med mycket mera.
Två av dessa svarta känner igen honom och ger honom så ofantligt mycket stryk så det kan du kan inte ana ens.
Honom tycker jag kanske mindre synd om för han borde ju fatta vad han gjorde och vilken risk han utsatte sig för.
Citera
2024-01-29, 13:22
Medlem
Ostepopss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vissa kan fortfarande känna medlidande och förståelse för att människor gör misstag, medan andra kanske känner mindre sympati om det var resultatet av medvetna eller oansvariga val.
Jag känner nog mindre sympati beroende på vad som hände, men noll sympati är mer sällsynt.
Om du tar en rasist t ex som går på stan och blir igenkänd som en som talade illa om negrer så vida pass på puben inför massa svarta som blev kränkta av att han sa att :" de är apor, de borde sitta i träden och äta bananer!" med mycket mera.
Två av dessa svarta känner igen honom och ger honom så ofantligt mycket stryk så det kan du kan inte ana ens.
Honom tycker jag kanske mindre synd om för han borde ju fatta vad han gjorde och vilken risk han utsatte sig för.

Du måste ju vara neger eller arab för det här är nog den mest 3:e världen logik jag läst i hela mitt liv.
Citera
2024-01-29, 13:31
Medlem
Man kan tycka synd om någon även när man anser att de bara har sig själva att skylla.

Så ser jag på det.
Citera
2024-01-29, 13:33
Medlem
Fimbulramns avatar
De riskerar inte bara att bli slagna, de riskerar det mesta. Kriminella dör i förtid, de kan sitta inlåsta (tom i Sverige), de har dåligt med pengar. Den dagen kvinnan vill lämna kommer hon upptäcka ytterligare problem. De lär i vilket fall som helst få uppfostra barnen själva då kriminella ofta är egoister. Det är sällan smarta kvinnor som väljer kriminella men de borde ändå förstå riskerna så nej, det är inte synd om dem. De har bara sig själva att skylla. Och nej, de kommer inte göra en liten myskille av fullblodspsykopaten som slet av vingarna på små fåglar som barn.

Vi har alla ett ansvar. Väljer man kriminalitet kan man aldrig klaga på att sen själv bli utsatt för brott. På sätt och vis är kvinnor som väljer brottslingar värre än brottslingar själva. Männen, det är oftast män, kan ha saker som fått dem att välja brott. Säger inte att det finns ursäkter men det finns ibland förklaringar. Kvinnor kan inte skylla sina val på dessa förklaringar. De bara väljer ett liv i kriminalitet för att de känner för det.
Citera
2024-01-29, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ollahenne
Kvinnor som blir utsatta för grovt våld och till sist dödas tenderar att ibland ha valt att bli tillsammans med en man som tidigare dömts för grova brott. Det kan vara misshandel, olaga hot eller till och med mord de dömts för. Ett bra exempel jag kommer att tänka på är Lotta som blev tillsammans med Martin Jonsson, som sedan slog ihjäl henne. Han, en individ som tidigare slagit ihjäl en person och gjort en annan handikappad, båda för honom helt okända.

En del hävdar att den mördade kvinnan är lika mycket offer som alla andra, att det inte är henne eget fel. Att hon bara är ett oskyldigt och försvarslöst offer. Men varför frågar sig ingen varför en kvinna väljer att bli tillsammans och stifta bekantskap med en individ som tidigare förstört livet för andra? Vad har kvinnan i fråga för etik och moral när hon väljer att bli tillsammans med en individ som skadar andra?

Frågeställningen bör inte endast gälla kvinnor som väljer en kriminell partner utan även kompisar till kriminella. Tänker på "oskyldiga" som hänger och umgås med gängkriminella och som påstås vara helt oskyldiga och laglydiga, men som trots det umgås med kriminella. När de råkar skjutas till döds eller sprängas i luften så kommer folk och skriver att individen inte var kriminell och därför helt oskyldig. Men hur oskyldig är man när man umgås och ägnar sin fritid åt att umgås med individer som bedrar och mördar andra? Vad har man få för moral gentemot alla offer som blir utsatta av den kriminelle?

Jag har svårt att tycka synd om en individ som umgås med folk som utsätter andra för brott, och som sedan själva får smaka på samma medicin. Är det bara jag?
Kriminalitet är ett sätt att leva. Kriminella människor lever på brott. Att vara våldsam är inte att vara kriminell utan då har man bara problem med sig själv.
I princip är kriminalitet ett jobb medan slå på käften är att vara dum i huvudet.
En kriminell person bör ta med jobbet hem lika lite som en slaktare.

Att bli tillsammans med en kriminell person ser inte jag något problem med alls. Däremot om man blir tillsammans med en våldsam person med känd historik så kan man nog få skylla sig själv.
Problemet med dessa personer är att de oftast är jävligt bra att dupera människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in