Det finns ju många kriminella män som behandlar sina kvinnor väldigt mycket bättre än vad vanliga svenne-banan gör och som inte ägnar sig åt kriminalitet som är direkt farlig så det blir väl lite dumt att ställa frågan på det sättet.
Sen är ju kriminaliteten bara en del av en människa och den utesluter ju inte att man kan vara rolig, omhändertagande, generös och ha andra egenskaper som en kvinna skattar högt.
Sen för det tredje, i ett större perspektiv är det högst märkligt att straffa ut en människa som sträcker ut en hand till en kriminell eller fd kriminell, speciellt när polisen tenderar att gör det. Hur tänker man från samhällets sida att man ska få kriminella på rätt bana om man samtidigt ska stigmatisera dom som umgås med dom?
Nej man får inte skylla sig själv om man blir mördad.
Citat:
Ursprungligen postat av
grungewhore
Såvida inte personen är otroligt manipulerande för att sedan lura personen in i döden som en slags TV-mördare, så har jag svårt att se att såna här killar inte har en miljon röda flaggor innan första slaget.
Många kvinnors stora problem, säkert även män även om det inte är lika vanligt förekommande, är att just de ska utgöra undantaget som ska få denne person på andra tankar. "Just jag kan göra dig till en bättre person".
Så tänker också människor som adopterar en krokodil.
Fast det finns ju även väldigt många kriminella. Har du några siffror på hur våldsutsatta kvinnor blir i relationer med kriminella? Våld i nära relationer är ju väldigt vanligt, är du ens helt säker på att det är vanligare i relationer där mannen är kriminell? Jag upplever att många kriminella är mer beskyddande och omhändertagande gent emot kvinnor än vad icke kriminella är.
Citat:
Ursprungligen postat av
Hovslättsmannen
Jag förstår inte upptagenheten med huruvida det är "synd om" någon eller inte. En vuxen människa förstår att människors situation till största delen är en kombination av medfödda resurser och livsval. Bara för att man hjälper en kvinna som spö av sin man, så betyder det inte att friskrivs från skuld. Alla som jobbar med socialt arbete kan vittna om att människor man hjälper ofta springer rätt in i elden igen man räddat dem från, gång på gång. Det är inget moralisera över, utan snarare något att förhålla sig till.
Det där har jag också funderat mycket på. Det är nästan bara här inne jag ser hur viktigt det är att klargöra om ett brottsoffer får skylla sig själv eller inte etc.