2024-01-26, 15:45
Medlem
WhatsYourNames avatar
Hej. Min hälsa har försämrats stadigt sedan 2020 och förvärrats. Men det finns saker jag ser eller hör eller upplevelser som jag ser trots allt är verkliga även om vanligt folk inte förstår.

Jag vill hålla mig till ett annat exempel i denna tråden och det är va Jung kallade synkronisitet.

Ett sak är exempel som jag tror de flesta varit med om:

Du säger något eller någon säger något. Sekunden efter säger någon samma sak i tv eller radio eller du läser samma sak tex i tidningen. Då brukar ni kalla det för "slump".

I förrgår sa en person några meningar om matlagning. Sekunden efter dök det upp ett program sekvens där en person som lagar mat säger exakt samma sak som hon sa. Sedan tex har jag en vän som då heter "Jörgen Jörgenson" namnet påhittat. Det som händer då är att det plingar i telefonen. Det står sms från Jörgen J. Sekunden efter tittar jag upp innan jag öppnat sms, på tv, så står det "textning Jörgen Jörgenson" som det står efter alla program där någon textat i slutet av programmet.

Detta verifieras av andra som inte är sjuka. De ser det som en slump.

Till saken. Hur ofta kan det här hända för att fortfarande bara vara en slump? Det finns så klart en gräns. Och när jag får vissa skov så kan alltså detta hända säg var femte minut dygnet runt alla vakna timmar.

Då är det sjukdom.

Frågan är vad är det jag upplever om vi utgår från att det jag säger är sant, vilket det är. Jag blir förvirrad av att helt enkelt uppleva detta utan kontroll.

Vart drar vi gränsen? Visst, jag är sjuk, men jag tror att just detta faktiskt är någon förmåga jag har som jag inte kan kontrollera.

Tankar om detta?
Senast redigerad av WhatsYourName 2024-01-26 kl. 15:50.
Citera
2024-01-26, 16:07
Medlem
Jag tror att detta är något som drabbar oss alla. Ibland tänker vi på det, och ibland inte. Så det händer nog oftare än vad man tror. Först blir man förvånad, men glömmer det lika snabbt. Flera gånger har jag läst, eller sagt ett ord, och sedan så säger de samma sak nästan samtidigt på TV.

Men så läste jag dina gamla inlägg; "garderoben anfaller" och du rekommenderar andra att ta Benso. Så det är förmodligen drogrelaterat.
Senast redigerad av Newton555 2024-01-26 kl. 16:13.
Citera
2024-01-26, 16:48
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Jag tror att detta är något som drabbar oss alla. Ibland tänker vi på det, och ibland inte. Så det händer nog oftare än vad man tror. Först blir man förvånad, men glömmer det lika snabbt. Flera gånger har jag läst, eller sagt ett ord, och sedan så säger de samma sak nästan samtidigt på TV.

Men så läste jag dina gamla inlägg; "garderoben anfaller" och du rekommenderar andra att ta Benso. Så det är förmodligen drogrelaterat.
Vem har jag rekommenderat det? Nej det här är något som hänt mig sedan jag var två år gammal. Jag knarkar inte heller idag.
Den jag minns jag sa ta benso till, vad en som hade grova problem med ångest och panikattacker. Så de nästan spydde. Ja det händer att sådana får benso av läkare. Tex jag. För närvarande, vid behov.

Det finns som sagt mycket i min sjukdom utöver detta inlägg.

Sen kan det diskuteras om saker blivit värre av drogskador. Men det tror jag inte. Har inte knarkat på halvår nu och hade innan det drogfritt år. Inte ens tog jag imovane och problemen var då ännu värre. Saker blev dessutom lugnare med perioder med droger fast då blev jag galen på andra vis men jag slapp lida av detta som jag diskuterar.

Nu vet alla det.

Denna tråd handlar inte om det.

Mina första minnen av detta är jag som sagt två år gammal.
Senast redigerad av WhatsYourName 2024-01-26 kl. 16:51.
Citera
2024-01-26, 17:17
Medlem
Fast sånt där kan ju hända för alla och kallas väl för synkronicitet. Allt möjligt kan ju hända i livet för folk så ingenting är väl egentligen speciellt konstigt för den delen heller.

Problemet är väl mer om du fastnar i det/tanken och inte kan koppla dig fri. Ett stort mänskligt fel är att vi identifierar oss för mycket med våra, kroppar, känslor, tankar och händelser. Istället bör vi mer betrakta oss som ett bevittnande medvetande som upplever allt detta och utan att behöva övertolka allt.
Citera
2024-01-28, 15:58
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Att två saker inträffar i nära anslutning till varandra kan bero på slump, visst.
Men, det kan finnas andra naturliga förklaringar.

Det går mode i olika ord och formuleringar människor använder.
Det går mode i ämnen människor pratar om med varandra.
Sådana sammanträffanden är väldigt sannolika.

Leif GW Persson sa vid ett tillfälle att bra brottsutredare utreder som om slumpen inte finns.
Jag tror han menade att ju fler omständigheter som talar för att en person begår brott, desto större är sannolikheten för att personen faktiskt gör det.

Sannolikhet är inte bevis.
Märkliga sammanträffanden är ibland slump, ibland något som visar något verkligt.
Ser du ett sammanträffande har du ännu inte något bevis om det är slump eller vad som är orsaken.

Ser du ett sammanträffande kan du inte dra en slutsats om slump eller orsakssamband utan att göra en utredning.

De flesta sammanträffanden är inte värda att lägga ner arbete på. Om de är slump eller ett verkligt samband är oftast inte så viktigt.

Citat:
Ursprungligen postat av WhatsYourName
Vart drar vi gränsen? Visst, jag är sjuk, men jag tror att just detta faktiskt är någon förmåga jag har som jag inte kan kontrollera.

Tankar om detta?

Mindfulness?
Ok, nu upplevde du ett sammanträffande igen. Acceptera, låt det bara vara och gå vidare igen.

Nytt sammanträffande, acceptera, strunta i det och gå vidare i livet.
Igen, igen...

Undantag: När flera olika människor försöker säga samma sak till dig, då kanske det faktiskt är något meningsfullt de vill att du ska förstå.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-01-28 kl. 16:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in