2024-01-22, 15:45
Medlem
Hej. Har fått erbjudande om 5,21% rörlig 3 mån och 4,65% bunden på ett år. Vad hade ni valt?
Citera
2024-01-22, 15:51
Medlem
Jag hade valt en annan bank om vi pratar boräntor. 5.21 är ocker.
Citera
2024-01-22, 15:52
Medlem
sebastian66s avatar
Alla har lika svårt att avgöra detta i dessa tider dvs det är som ett lotteri.
Sedan beror det på vilken summa vi snackar om. Är det 100 k så är det mindre vinst eller frörlust för bägge alternativ. Snackar vi om lån på 4 mille så kanske rörlig skulle rekommenderas idag för allt tyder på att räntan INTE kommer att galoppera upp 2024. Experterna tycker det stämmer. Men ibland kan dom med ha fel.
Sedan tycker jag att räntan är lite mastig testa sbsb eller annan bank då kanske du får ner räntan.
Citera
2024-01-22, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Alla har lika svårt att avgöra detta i dessa tider dvs det är som ett lotteri.
Sedan beror det på vilken summa vi snackar om. Är det 100 k så är det mindre vinst eller frörlust för bägge alternativ. Snackar vi om lån på 4 mille så kanske rörlig skulle rekommenderas idag för allt tyder på att räntan INTE kommer att galoppera upp 2024. Experterna tycker det stämmer. Men ibland kan dom med ha fel.
Sedan tycker jag att räntan är lite mastig testa sbsb eller annan bank då kanske du får ner räntan.

Lånet är på ca 1 mil. Jag har förstått att räntan är hög jämfört med andra banker, men jag har haft svårt att få lånet beviljat hos andra, därför har jag inte så mycket alternativ. Jag funderar dock på att köra rörligt och sedan byta bank efter några månader, då jag antar att det är lättare att byta när man väl har ett lån beviljat. Är det en bra ide?
Citera
2024-01-22, 16:03
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetRektMate
Lånet är på ca 1 mil. Jag har förstått att räntan är hög jämfört med andra banker, men jag har haft svårt att få lånet beviljat hos andra, därför har jag inte så mycket alternativ. Jag funderar dock på att köra rörligt och sedan byta bank efter några månader, då jag antar att det är lättare att byta när man väl har ett lån beviljat. Är det en bra ide?
Jag tycker att det låter bra med tanke på din historik som du säger. Problemet är att banker är lite fula på något sätt. Du får nog kolla upp om du måste betala någonting för att lösa ut lånet för att byta bank framöver. Annars kanske det kan vara bra att behålla samma bank med tanke på din situation som du säger. Det känns väl inte som att räntan kommer att gå upp till 7 %. Jag tog mera på att räntan kanske kan bygga ner till 3 % innan årets slut. Då kanske du lika väl kan behålla samma bank istället för att krångla.
Citera
2024-01-22, 18:53
Medlem
Citat:
Jag tycker att det låter bra med tanke på din historik som du säger. Problemet är att banker är lite fula på något sätt. Du får nog kolla upp om du måste betala någonting för att lösa ut lånet för att byta bank framöver. Annars kanske det kan vara bra att behålla samma bank med tanke på din situation som du säger. Det känns väl inte som att räntan kommer att gå upp till 7 %. Jag tog mera på att räntan kanske kan bygga ner till 3 % innan årets slut. Då kanske du lika väl kan behålla samma bank istället för att krångla.

Tack för tipset.
Citera
2024-01-22, 22:36
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag hade valt en annan bank om vi pratar boräntor. 5.21 är ocker.

Jag fick erbjudande om 4,79% så det är dåligt,
Citera
2024-01-23, 01:49
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GetRektMate
Hej. Har fått erbjudande om 5,21% rörlig 3 mån och 4,65% bunden på ett år. Vad hade ni valt?

Hur stor belåningsgrad har du? Det finns banker som erbjuder bättre ränta om inte belåningsgraden är så hög.
Citera
2024-01-23, 01:52
Medlem
glajarns avatar
Citat:

På rörligt huslån så betalar man aldrig avgift om man byter bank. Det är bara om man har bundit lån som det blir kinkiga då banken vill ha ränta.
Citera
2024-01-23, 04:17
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag fick erbjudande om 4,79% så det är dåligt,
Läs gärna vad killen skriver så kanske man får acceptera o.5 mer i ränta.
// men jag har haft svårt att få lånet beviljat hos andra, därför har jag inte så mycket alternativ. //
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in