Citat:
Ursprungligen postat av
CuteTwink-I-was
Jag och sambon har snackat lite om vad vi ska göra vid eventuellt krig, och kan inte riktigt enas.
Jag känner att vara kvar i stan nog vore bäst, då det finns infrastruktur även om den inte funkar och hjälpinsatser kommer riktas mot där de gör mest nytta. Samtidigt är det krig kommer det ju inte krigas över allt utan livet i stan kommer ju kunna flyta på delvis som vanligt, även om det kommer vara brist och ransonering.
Som alternativ till att stanna i våningen är att evakuera till villan på landet. Vi har övat evakuering till fot vilket tar ca 6h. Fördelen med villan är att den är ensligt belägen, att vi har en del förråd där men i längden blir man ju lappsjuk där ute. Eventuellt hjälpinsatser är även att glömma då villan ligger avskilt, så blir helt off grid.
Hur tänker ni andra? Vilka pro and cons kan ni se med respektive upplägg?
Det beror på vilken sorts krig man förbereder sig för. Ett krig som i Ukraina visar att man ska hålla sig borta från fronten men man kan leva som vanligt med mindre anspråk. I ett krig som i Gaza måste man fly undan för undan och improvisera så gott det går. För Sveriges del hamnar fronten i Östra Europa och terrorbombningar med konventionella vapen drabbar ganska få så det sociala livet skulle fortsätta ganska oförhindrat.
Det krig jag förbereder mig för slår ut all infrastruktur och stoppar all handel. Vad som gäller är att inte råka i panik utan att vara tränad på att fasta och leva enkelt och återhållsamt långt bort från krigshärjade zoner.