2024-01-20, 23:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Jag brukar ha en husvagn med mig när det blir krig.
Så kan jag välja vilket håll jag ska bo.
Oftast brukar jag köra från ljudet av bomber sen hamnar jag där jag hamnar.

Oftast? Du har gjort detta innan då? Var då?
Citera
2024-01-21, 00:36
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Staden är strategisk viktig, men våningen är med lite tur utanför bombmattan över de strategiska målen, ligger även så vi bord klara den direkta ttäffen en mindre atombomb, sen blir det ju strålskador men men...

Stugan ligger halvstrategiskt, nära strategiska mål, men inte i ett område som lämpar sig för framryknig.
Så länge Staden inte är ett mål för landstigning tidigt under invasionen skulle jag nog stanna kvar i Staden tills vidare, men samtidigt öka beredskapen för flytt till Stugan.
Citera
2024-01-21, 00:44
Medlem
Riddargrevens avatar
Evakuera, tror du "stan" och dess invånare kommer vara trevlig i ett sådant scenario?
Citera
2024-01-21, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sarcana
En icke fungerande infrastruktur, vintertid, i Stockholm, skulle snart skörda många liv. Andelen ensamma biståndsbehövande är många, och de kommer ganska omgående frysa, törsta och svälta ihjäl. Hantering av kvarlevor kommer inte vara prioriterad och risken för att sjukdomar sprids av skadedjur och genom att förruttnelseprodukter rinner ihop med vattensamlingar skulle öka varje dag. Säkra områden, källor och förråd skulle bli allt färre, oroligheterna fler.

Jag hade föredragit risken att dö av självförvållad blodförgiftning ute i skogen efter att ha gjort en Alfred och skurit mig i tummen.
Likbålen kommer givetvis att få en renässans i det läget.
Citera
2024-01-21, 01:33
Medlem
ValkPaddas avatar
Jag undrar hur långa köer det skulle bli ut ur stan. Borde finnas film från Ukraina på detta.

En olycka eller soppatorsk på enkelfil med räcke/vajer så blir bilar stående flera mil.

Men om man flyr då, var ska alla åka? Ska alla fly? Landet kommer ju isåfall att kollapsa så fort fienden säger bu.
Citera
2024-01-21, 02:26
Medlem
Citat:
Jag och sambon har snackat lite om vad vi ska göra vid eventuellt krig, och kan inte riktigt enas.

Jag känner att vara kvar i stan nog vore bäst, då det finns infrastruktur även om den inte funkar och hjälpinsatser kommer riktas mot där de gör mest nytta. Samtidigt är det krig kommer det ju inte krigas över allt utan livet i stan kommer ju kunna flyta på delvis som vanligt, även om det kommer vara brist och ransonering.

Som alternativ till att stanna i våningen är att evakuera till villan på landet. Vi har övat evakuering till fot vilket tar ca 6h. Fördelen med villan är att den är ensligt belägen, att vi har en del förråd där men i längden blir man ju lappsjuk där ute. Eventuellt hjälpinsatser är även att glömma då villan ligger avskilt, så blir helt off grid.

Hur tänker ni andra? Vilka pro and cons kan ni se med respektive upplägg?

Är det inte mest städer som brukar attackeras vid en invasion?
Brukar angripande trupper ge sig ut och skjuta folk på små orter ute på vischan?
Citera
2024-01-21, 03:02
Medlem
Jag stannar i stan, cyklar ut till närmaste 4-h gård tar med mig två hönor som får bo i köket som ger mig ägg.

Sätter pizzakartonger på fönstren som isolering och insynsskydd från oförberedda preppers och lever livet.

Skiter gör jag i en hink med plastpåsar i som jag knyter och smyger ut och gräver ner i närmaste park.

Jag känner mig inte orolig mina finska förfäder berättade ruskiga historier om svältåren men nog överlevde dom om än på en soppa gjord på en ensam lök som mättade en hel familj under en vecka.

Hygien är viktigt har jag förstått för att hålla sjukdom borta och moral uppe.

Synd att det är ont om bastu i Stockholm.
Citera
2024-01-21, 06:56
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag och sambon har snackat lite om vad vi ska göra vid eventuellt krig, och kan inte riktigt enas.

Jag känner att vara kvar i stan nog vore bäst, då det finns infrastruktur även om den inte funkar och hjälpinsatser kommer riktas mot där de gör mest nytta. Samtidigt är det krig kommer det ju inte krigas över allt utan livet i stan kommer ju kunna flyta på delvis som vanligt, även om det kommer vara brist och ransonering.

Som alternativ till att stanna i våningen är att evakuera till villan på landet. Vi har övat evakuering till fot vilket tar ca 6h. Fördelen med villan är att den är ensligt belägen, att vi har en del förråd där men i längden blir man ju lappsjuk där ute. Eventuellt hjälpinsatser är även att glömma då villan ligger avskilt, så blir helt off grid.

Hur tänker ni andra? Vilka pro and cons kan ni se med respektive upplägg?
Det beror på vilken sorts krig man förbereder sig för. Ett krig som i Ukraina visar att man ska hålla sig borta från fronten men man kan leva som vanligt med mindre anspråk. I ett krig som i Gaza måste man fly undan för undan och improvisera så gott det går. För Sveriges del hamnar fronten i Östra Europa och terrorbombningar med konventionella vapen drabbar ganska få så det sociala livet skulle fortsätta ganska oförhindrat.

Det krig jag förbereder mig för slår ut all infrastruktur och stoppar all handel. Vad som gäller är att inte råka i panik utan att vara tränad på att fasta och leva enkelt och återhållsamt långt bort från krigshärjade zoner.
Citera
2024-01-21, 07:01
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det beror på vilken sorts krig man förbereder sig för. Ett krig som i Ukraina visar att man ska hålla sig borta från fronten men man kan leva som vanligt med mindre anspråk. I ett krig som i Gaza måste man fly undan för undan och improvisera så gott det går. För Sveriges del hamnar fronten i Östra Europa och terrorbombningar med konventionella vapen drabbar ganska få så det sociala livet skulle fortsätta ganska oförhindrat.

Det krig jag förbereder mig för slår ut all infrastruktur och stoppar all handel. Vad som gäller är att inte råka i panik utan att vara tränad på att fasta och leva enkelt och återhållsamt långt bort från krigshärjade zoner.

Det här är bra, du börjar beta av faktiska relevanta faktorer.
Citera
2024-01-21, 07:08
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Jag undrar hur långa köer det skulle bli ut ur stan. Borde finnas film från Ukraina på detta.

En olycka eller soppatorsk på enkelfil med räcke/vajer så blir bilar stående flera mil.

Men om man flyr då, var ska alla åka? Ska alla fly? Landet kommer ju isåfall att kollapsa så fort fienden säger bu.

Bra fråga, vi har tänkt lite i samma banor där av övat evakuering till fot till villan
Citera
2024-01-21, 09:15
Medlem
aaerligs avatar
Beror på stad. Vissa städer lämnas säkert till stor del orörda. Om en stad börjar bombas i större utsträckning är det dags att evakuera till stugan.

Risken som flera påtalar kring home-invasions är ju tyvärr en reell risk med tanke på det antal invandrare vi har importerat. Detta problem löses enkelt om jaktvapen finns att tillgå. En hund som inbrottslarm och två laddade gevär avstyr de flesta inbrott. Nu får man enligt lag ha halvautomatiska AR modeller hemma, med jaktlicens. Ingen kommer leta efter packet som försökte bryta sig in, mitt i en krigssituation.
Citera
2024-01-21, 09:58
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Så länge Staden inte är ett mål för landstigning tidigt under invasionen skulle jag nog stanna kvar i Staden tills vidare, men samtidigt öka beredskapen för flytt till Stugan.

Låter som en väldigt sund plan, så jobba vidare med två överlappande spår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in