2024-01-20, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Men kära nån... Ni fattar väl att Tieto kommer behöver ersätta sina kunder för förlorade inkomster.

Det står såklart inskrivet i avtal hur långa avbrott som får förekomma innan det blir ersättning. Det är en del av säljargumenten att leverantören garanterar upptid, för att få kunder.

Kommer det inte att gå att betala hos flera butikskedjor imorgon, så kommer det bli jävligt dyrt.

Vete fan om du ska vara så säker på detta - inte alls ovanligt att IT-bedriftsavtal inte har någon direkt skadestånds/ersättningsklausul angående den ekonomiska skadan driftstoppet innebär för firman som nyttjar tjänsterna, delvis pga slappt/klantigt upphandlade avtal. Månadens faktura skrivs av och eventuellt lite fickpengar som plåster på såren, typ.
Citera
2024-01-20, 18:53
Medlem
ScriptVoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Murstocken
https://www.dn.se/kultur/hackerattack-mot-filmstaden-biljettkaos/

Är det inte märkligt att man inte kan betala med kontanter i sådana här situationer? Gör de inte samhället väldigt sprbart?

Förstår inte heller varför man inte kunde ta betalt för biljetterna och popcorn kontant. Handlar inte om så stora summor, det är liksom inte att betala kontant för en villa på Djursholmen.
Citera
2024-01-20, 19:03
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScriptVoid
Förstår inte heller varför man inte kunde ta betalt för biljetterna och popcorn kontant. Handlar inte om så stora summor, det är liksom inte att betala kontant för en villa på Djursholmen.

Det är hanteringen som kostar. Frakta dessa pengar till banken. Bygga om så kontanter kan hanteras, ha pengar i kassan så det går att växla mm. Sedan tillkommer rånrisk.

Filmstaden anser sig inte vara livsnödvändig heller så även om regeringen får igenom sitt krav om kontanthantering lär de inte behöva återinföra detta.
Citera
2024-01-20, 19:21
Medlem
Lillarapunzels avatar
Rejält obehaglig attack. Att inte såhär stora aktörer har bättre koll på IT-säkerheten och lägger alla ägg i samma korg är både illavarslande och skrämmande. Och apropå det flera skriver i tråden om att det inte skulle vara så stora aktörer, inte viktigt etc; Biobiljetter är inte så akut, inte heller vare sig sportkläder från Stadium eller krims-krams från Rusta, men Granngården är verkligen ingen liten aktör, och en aktör där det kan bli besvärligt relativt snabbt. Det finns lokala fristående foderbutiker också på en del håll, men inte säkert att dessa är så tillgängliga vare sig geografiskt eller sett till öppettider, särskilt längre ut på landsbygden. Dessutom kommer även leveranser med foderråvaror och liknande som både ska in i systemen och paketeras om, även nu under vintertid. Det är absolut ingen kris varken idag, imorgon eller på måndag, men blir det som vissa experter befarar att de inte kan öppna på veckor i pluralis, riskerar hästar och andra djur att bli utan kraftfoder...
Citera
2024-01-20, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Och detta vet du alltså? Har du ransom note eller?

Jag vet mer än någon annan här och behöver inte bevisa något. Jag vet, informerar vidare. Sen är det upp till dig att tro mig eller motbevisa. #STFU
Citera
2024-01-20, 20:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
men Granngården är verkligen ingen liten aktör, och en aktör där det kan bli besvärligt relativt snabbt.

Stor aktör i din hästvärld. Liten i min värld. Aldrig hört om bolaget.

Men som nån annan sade. Folk skulle bli mörkrädda om ni visste vilka system som finns ute.

Sedan att lägga allt i en korg... ja det blir så. Antingen har du i azure eller aws eller hos en it leverantör eller så driftar du själv. Även om du har hemsida på en leverantör och butik en en annan så blir du påverkad på ett eller annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Brajjan2.1
Jag vet mer än någon annan här och behöver inte bevisa något. Jag vet, informerar vidare. Sen är det upp till dig att tro mig eller motbevisa. #STFU

Inte så bevisning fungerar.

Jag har 300 miljarder på banken. Sen är det upp till dig att tro mig eller motbevisa. #STFU

Men visst. Jag vet att Tieto aldrig kommer ge allmänheten eller ens kunder en detaljerad breakdown om vad som faktiskt hände.
Citera
2024-01-20, 20:07
Medlem
Lillarapunzels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Stor aktör i din hästvärld. Liten i min värld. Aldrig hört om bolaget.

Men som nån annan sade. Folk skulle bli mörkrädda om ni visste vilka system som finns ute.

Sedan att lägga allt i en korg... ja det blir så. Antingen har du i azure eller aws eller hos en it leverantör eller så driftar du själv. Även om du har hemsida på en leverantör och butik en en annan så blir du påverkad på ett eller annat sätt.

Inte så bevisning fungerar.

Jag har 300 miljarder på banken. Sen är det upp till dig att tro mig eller motbevisa. #STFU

Men visst. Jag vet att Tieto aldrig kommer ge allmänheten eller ens kunder en detaljerad breakdown om vad som faktiskt hände.

De säljer inte bara hästfoder, utan foder till alla typer av lantbruks- och smådjur, strö, tillbehör och kläder till såväl lantbruk som skogsbruk, men även blommor och växter till hobbyodlare. Det är en jättekedja. Märkligt hur en kan missat den.

Jo, givetvis blir du ju påverkad, men om en inte har alla ägg i samma korg kanske t.ex. bara vissa interna system, bara webb eller bara butik blir påverkat, inte alltsammans som nu...
Citera
2024-01-20, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Allt på nätet kan hackas, det är det inget snack om. Men att göra egna lösningar och inte lägga alla ägg i samma korg minimerar riskerna för katastrofer som dessa. Ännu en som inte har koll på IT-säkerhet eller webbutveckling i tråden.

Uhm nej det gör det inte, allt du gör är att bygga en kostnad för kunden tills den dag du försvinner och allt dom har måste rivas och byggas om av kompetent folk. Du har bevisat i flertalet inlägg att du är ungefär högst upp på en dunning-kruger skala.
Citera
2024-01-20, 20:31
Medlem
Satsa på cybersäkerhet och stoppa detta hot. Hur gör en gemensam pol av forskning och dela sedan på vinsterna. Börja samarbeta och sänk hotet på alla nivåer om ni vågar?
Citera
2024-01-20, 20:35
Medlem
WhatsYourNames avatar
Läste att Rusta är drabbade med och att det kan ta veckor innan de kan dra igång igen. Nån som varit på Rusta idag? Va de stängt? (Du var inte där alltså.)
Citera
2024-01-20, 20:37
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ehandel
Stadium är såpass dåligt förberedda att de inte uppdaterat sin "Maintenance"-sida sedan 2018. De har med andra ord aldrig haft tanken på att något kan hända deras tredjepartsleverantör. Jag menar, om de inte ens kan uppdatera sina "Nere för underhåll"-sida så är det klart som korvspad att de inte har någon som helst backup för sin backend-infrastruktur. T.o.m. telefonerna ligger nere.

De har dessutom stavat fel på butikens namn i <title> "Stadim Group". För att inte tala om HTML-koden som är helt fel också, glömt stänga taggar m.m. Inte för att något sånt här spelar roll, bara kul att se hur de i PANIK försökt slänga ihop en "Nere för underhåll" sida.

Stadium är helt åt helvete. Pinsamt dåligt att så stora bolag inte har någon backup på sina system. Nu är de helt i händerna hos Tieto och kan inte göra någonting. Butikerna och ehandeln är helt nere. Hahaha, pajasar! De kan inte göra någonting rätt. Verkar som att varannat bolag har en ledning som har noll koll på saker och ting. Hur är det möjligt, med de resurserna de har?

Edit: Precis nyss uppdaterade de titeln till "Stadium Group" men glömde rätta årtalet och HTML-taggarna.

De uppdaterade även texten från:

Till:

De har på allvar ingen backup? Man kan inte tro det är sant alltså.
Citera
2024-01-20, 20:40
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
De säljer inte bara hästfoder, utan foder till alla typer av lantbruks- och smådjur, strö, tillbehör och kläder till såväl lantbruk som skogsbruk, men även blommor och växter till hobbyodlare. Det är en jättekedja. Märkligt hur en kan missat den.

Jo, givetvis blir du ju påverkad, men om en inte har alla ägg i samma korg kanske t.ex. bara vissa interna system, bara webb eller bara butik blir påverkat, inte alltsammans som nu...
Så då svälter boskapen upp? Kan det vara en del av planen bakom sabotaget? Inget djurfoder leder ju till stagnerad köttproduktion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in