2024-01-26, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moulinacafe
Som jag tolkar det (medvetet skämt) så får du gärna ha en tolk närvarande vid vårdbesök, men du ska få bekosta den själv i framtiden.
Helt rätt tycker jag. Om du inte kan besvära dig med att lära dig svenska så kan du betala för att slippa. Det är upp till den enskilde.

Anekdotiskt kan jag berätta att min granne som har en egen tandläkarmottagning lägger ca 80 tusen per månad i tolk-avgifter. Det blir nästan en miljon om året.
Varje gång jag behöver gå till vårdcentralen för att kolla blodtryck och sånt så är där fullt av folk som behöver tolk, spelar ingen roll vid vilken tid jag har bokat besök eller vilken veckodag. De har nu gått över till att ha ett par tolkar fast anställda på grund av det ständiga behovet.

Beräknad kostnad för tolkar i hela Sverige beräknas till ca 2 miljarder 2019 och har säkert inte minskat sedan dess. Det är långt ifrån 350 kr lite här och där...
.

Ja, två miljarder. Samtidigt är 350kr långt ifrån hela kostnaden. Dessutom läggs väl 400mdr på sjukvården som dessa sägs överkonsumera. Dessutom antnar jag att dessa även går på soc med tanke på att de inte klarar språket. Dessutom så betalar de inte in några skattepengar. Frågan är hur många miljarder det springer upp i, men för all del dutta lite på ett hörn och hoppas att man löser problemet kan man ju göra (isht om det sedan visar sig att man får bakläxa).
Citera
2024-02-14, 14:07
Bannlyst
Givevits ville en ond sosse inte genomföra detta. Utan vanliga Svenskar skall behöva ta smällen att finasiera tolk inom sjukvården.

Regionfullmäktiges ordförande försökte stoppa beslutet om tolkavgifter – genom att vägra ta upp det för omröstning.

Björn Tenland Nurhadi (SD) svarade att förslaget är rimligt:

– Har man bott i Sverige i fem-sex år bör man kunna så pass bra svenska att man kan förstå sjukvårdspersonal och andra myndighetspersoner.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/ordforande-vill-stoppa-tolkbeslutet-direkt-strider-mot-lagen
Citera
2024-03-18, 21:32
Medlem
Korv-Bajss avatar
Det är olagligt att låta osensktalande betala för en tjänst dom utnyttjar, enligt Blekinges regionjurist Magnus Jonasson.
Citat:
I februari beslutade Blekinge regionfullmäktige att införa tolkavgifter i vården. Avgiften är kontroversiell och har kritiserats av flera jurister, bland annat Blekinges regionjurist Magnus Jonasson. Han skrev i december ett yttrande där han förklarade att förslaget strider mot ett flertal lagar och därför är omöjligt att genomföra. Nu har beslutet om tolkavgifter överklagats till förvaltningsrätten men Magnus Jonasson vägrar försvara regionen i rättsprocessen.
https://www.dagenssamhalle.se/styrning-och-beslut/juridik/regionjurist-vagrar-forsvara-tolkavgifter-i-forvaltningsratten/

Men det är tydligen alldeles lagligt att tvinga mig, som svensktalande och som inte utnyttjar tjänsten,
att betala, via skatten, för att den osensktalande personen ska få utnyttja tjänsten.

Hur hänger det ihop?

Markus Allard brukar gnälla på att våra politiker köper mycket och dyr gräddtårta till sig för våra skattepengar.
https://www.youtube.com/watch?v=luPtVl8Turs

Jag undrar hur mycket gräddtårta denne Magnus Jonasson har ätit,
https://static.bonniernews.se/bildix/api/images/478cf204-2ff0-4d28-a0c7-9790f3502e88.jpeg
och vem som har betalat för den.
Citera
2024-03-28, 10:58
Medlem
Jordgubbes avatar
Ett helt okej inlägg i Expressen, här essensen av det

"Den som inte lär sig svenska – trots generösa erbjudanden om utbildning – bör tvingas betala själv ... rättvist, och skapar incitament // '... inte rimligt att skattebetalarna ska finansiera tolkning ...”, sa sjukvårdsminister ... positivt att ministern sätter ner foten // Den beslutade avgiften ... 300 kronor ... och 50 kronor på distans ... är mer en markering än en faktisk kostnad. De som invandrat åtnjuter vår generösa hjälp, nästintill fri sjukvård och diverse andra rättigheter. Att vi ställer krav på dem borde inte vara kontroversiellt // ... behövs tuffare krav om vi ska få ordning på integrationen ... // tolkar i vården hade mer än fördubblats ... 2013 (till) 2023 ... Totalt ... betalat 7,6 miljarder."
Citera
2024-10-18, 14:13
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Beslut om införande av tolkavgifter saknar författningsstöd):
Citat:
Regionfullmäktige i Region Blekinge beslutade den 14 februari 2024 att införa tolkavgifter vid läkarbesök. Beslutet överklagades av ett antal medborgare i regionen. Förvaltningsrätten upphäver nu beslutet mot bakgrund av att regionen inte haft stöd i lag eller annan författning för ett sådant avgiftsuttag.

En region får ut ta ut avgifter för tjänster och nyttigheter som den tillhandahåller. För tjänster eller nyttigheter som regionen är skyldig att tillhandahålla får avgifter endast tas ut om det följer av lag eller annan författning. Regioner är skyldiga att tillhandahålla tolk inom hälso- och sjukvården i vissa situationer. För att regionen ska få ta ut avgift för tolk krävs således att det finns stöd för ett sådant uttag i lag eller annan författning.

- Förvaltningsrätten har vid sin prövning funnit att en avgift för tolk inte utgör en vårdavgift i lagens mening. Det finns därmed inte stöd i hälso- och sjukvårdslagstiftningen för uttag av sådana avgifter. Eftersom regionen inte har presenterat något annat författningsstöd för avgiftsuttag har förvaltningsrätten upphävt beslutet om tolkavgift. Då förvaltningsrätten anser att det saknas författningsstöd för att ta ut tolkavgifter vid läkarbesök, och att beslutet redan på den grunden ska upphävas, saknas det anledning att pröva de av klagandena i övrigt anförda grunderna, säger lagmannen Claes Mårtensson.
Förvaltningsrätten i Växjö, mål: 578-24
Citera
2024-10-18, 18:51
Medlem
diseuses avatar
Altinget (SD överklagar domstolens nej till tolkavgifter):
Citat:
Sverigedemokraterna i Region Blekinge är beredda att gå hela vägen till Högsta förvaltningsdomstolen för att få rätt att ta ut tolkavgift. ”Vi räknar med att förlora i både förvaltningsrätt och kammarrätt och sedan få rätt i Högsta förvaltningsdomstolen”, säger partiets gruppledare Björn Tenland Nurhadi till Altinget.
Citera
2024-10-19, 06:31
Bannlyst
Korrupta domstolar förstör Sverige. Varför fattas inte i Stockholm för? Låt regeringen fatta såna beslut istället.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in