The Gentlemen - Brittisk spin off serie på Guy Ritchies långfilm med samma namn
För alla fans av Guy Ritchie ( Snatch, Lock stock..., The man from U.n.c.l.e.)
Kommer här en typisk Guy Ritchie ( 8x 60 minuter) skapelse som har alla ingredienser som hans tidigare filmer.
Rask tempo, starka karaktärer,brittisk galghumor, stormrika ljusskygga bovar och några översmarta "spindeln i nätet" karaktärer .
Hela serien finns ute nu. För Ritchie-fansen absolut helt obligatorisk förstås . Till min glädje så planerar Netflix en andra säsong som spelar in just nu i skrivande stund.
För alla fans av Guy Ritchie ( Snatch, Lock stock..., The man from U.n.c.l.e.)
Kommer här en typisk Guy Ritchie ( 8x 60 minuter) skapelse som har alla ingredienser som hans tidigare filmer.
Rask tempo, starka karaktärer,brittisk galghumor, stormrika ljusskygga bovar och några översmarta "spindeln i nätet" karaktärer .
Hela serien finns ute nu. För Ritchie-fansen absolut helt obligatorisk förstås . Till min glädje så planerar Netflix en andra säsong som spelar in just nu i skrivande stund.
Tack för info, men du är tvåa på bollen som man säger lite sådär putslustigt:
Den var tillräckligt bra för att jag skulle se hela och känna mig lagom underhållen hela vägen. Det mesta av humorn landade tycker jag men den tappade det mot slutet, det var så mycket nytt på en gång att att det mest kändes lösryckt och ibland rentav lite deus ex machina-aktigt i hur saker löste sig.
Det enda som störde mig på riktigt var Susie Glass pappa. Karaktären känns som att Guy Ritchie har slut på idéer och bara återskapar exakt samma typ av ledarskurk som i alla sina andra filmer: gamla vita gubbar med tjocka glasögon och arbetarklassdialekt som är omöjlig att överlista och alltid sitter med trumf på hand på något sätt. Att det är samma skådisar som i flera av hans tidigare filmer förstärker bara upplevelsen av att hans verk till sist blir mer som någon slags självplagiat än variationer på ett tema.
Det bästa med den tycker jag är hur man får se relationen mellan bröderna Eddie och Freddie, mycket bra spelad.
Det är så löjligt att Susie Glass sitter med badrock inne i bastun där diskuterar samtidigt som den hunkiga greven endast är iförd ett par små badbyxor. Allt för att manliga tittare inte ska få njuta.
Även i övrigt så fortsätter Netflix med sin checklista.
Andra negativa saker är grevens ständiga pillande med sina solglasögon, efter den tolfte scenen så borde någon ha påpekat att det är börjar bli löjligt. Samt hans generellt överdrivet perfekta coola stil och kontroll precis hela tiden.
Det positiva med säsong 2 är att miljöerna är underbara och att England inte visas som grått och tråkigt som i så många andra produktioner.
Senast redigerad av sebastian_ 2026-09-04 kl. 21:50.
Ojämn säsong. Propagandan i hård match mot mycket som var bra.
- tröttsamt att de återigen var tvugna att hamra in hur galna kristna är. Räckte det inte i säsong 1?
-den svarta mannen är samvetet, snäll, belevad och kan även hantera vapen. Perfekt helt enkelt. Han var i princip den enda man kunde vara säker på att han inte körde fulspel. Förutsägbart och tjatigt.
- hela bebisgrejen. Hur ofta är en bebis med så mycket och vad var poängen med att de kristna galningarna skulle kidnappa honom? Märkligt om man tänker på det från att göra serien så bra som möjligt. Förutsägbart om man tänker på andra perspektiv.
-för lite Freddy.
-man tröttnar på greven efter ett tag. Samma minspel, samma allting. Framstår inte som en riktig människa utan mer som en begränsad karaktär.
+ säsong 2 hade mycket mer av en egen stil istället för att bara vara en Guy Ritchie serie. Playboy/James Bond känslan var det bästa jag har sett i en serie.
Jag hoppades hela tiden att planet skulle landa säkert även om jag förstod att så inte skulle vara fallet.
+ inget konstigt grått filter eller märkliga aggressiva inzoomningar. Absolut toppklass gällande hur det var filmat.
+ levande stor värld. Italien, naturen, skogen, herrgården. Mycket mer påkostad än säsong 1.
+ starkt driv i serien. Även om de tog det för långt ibland så var det fängslande.
Senast redigerad av sebastian_ 2026-09-06 kl. 00:49.