2024-01-14, 07:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liktorn
Det är inte drogrelaterat.
Han är en helt vanlig Svensson som seglar runt jorden för att han tycker om det.
Mmmm, jag ser inte framfor mig helt vanliga svenssons som med egen bat seglar pa de sju haven.
Hade en kansla att jag hort namnet Reslow tidigare och googlade, en Reslow fran SD dyker upp, han med familj semestrade i Singapore och bodde pa lyx-hotell pa skattebetalarnas bekostnad.
Vet inte om det ar.samma familj i.o.f, men om det ar sa kanske hela familjen ar fuffens ?
Citera
2024-01-14, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aklagarmyndigheten
Helt korrekt. Närmaste destination. Finns inga ambassader i Karibien. Alla är Stockholmsbaserade med honorärkonsulat. De kan ej ordna Pass. Närmaste ambassad annars är San Fransisco eller Brasilia i Brasilien.

https://www.swedenabroad.se/sv/utlandsmyndigheter/

När man tittar på listan av ambassader tycker jag att vi har dålig representation i Världen. Vi borde finnas överallt.
ja du har ratt, dalig svensk representation varlden over.
Man borde val kunna nagon tyngre beskickning pa gamla svensk-on St: Barths
Citera
2024-01-14, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
ja du har ratt, dalig svensk representation varlden over.
Man borde val kunna nagon tyngre beskickning pa gamla svensk-on St: Barths

Ja, varför inte. Det är många svenskar som är ute och seglar samt öluffar i karibien. Även om Colombia är ett fint turistmål med vackra stränder så är Bogota lite avlägset. Känns som att UD skurit ner. Dessutom ser jag ej vikten av en ambassad i Bogota eftersom colombianer inte behöver söka visum till Schengen. Men det är säkert strategiskt i området. Kommunistdiktaturen Venezuela ligger vägg i vägg. Där är det extremt farligt, precis som i många olika provinser i Brasilien.

Skönt att den gamle mannen klarade sig fint. Nu var han tvungen att gå nära kusten då han skulle gå i hamn, men UD varnar för pirater i området. Sen kanske han skulle stängt av AIS så att piraterna ej kunnat hitta honom. Nu har han varit följbar hela tiden.
Citera
2024-01-14, 10:38
Medlem
TasteMyGlocks avatar
Finns en intervju med honom efter händelsen.

Rätt cool gubbe.

https://youtu.be/bu8T_gVEfBY?si=XaoaywvfpxkqwrD2
Citera
2024-01-14, 11:30
Medlem
Liktorns avatar
Citat:
Mmmm, jag ser inte framfor mig helt vanliga svenssons som med egen bat seglar pa de sju haven.
Hade en kansla att jag hort namnet Reslow tidigare och googlade, en Reslow fran SD dyker upp, han med familj semestrade i Singapore och bodde pa lyx-hotell pa skattebetalarnas bekostnad.
Vet inte om det ar.samma familj i.o.f, men om det ar sa kanske hela familjen ar fuffens ?

Du får givetvis tro vad du vill, jag tvivlar på att han bryr sig, han hänger inte på Flashback.

Att tro att han smugglar droger för att en person med samma efternamn som honom har misstänkts (inte åtalats) för brott känns extremt långsökt dock.

Du kan se videon på YouTube och du kan kolla hans Facebookprofil. Han är inte Skånes El Chapo, han är en helt vanlig svensk gubbe.
Citera
2024-01-14, 15:05
Medlem
Det brukar ofta bli ökande antal piratattacker i samband med att folk blir fattig.
Utanför Venezuelas kust har det pågått ett tag men Colombia har varit lugnt. Denna attacken var den första jag hört om i Colombia, oroligheterna där brukar hålla sig inåt landet.

Övriga områden med pirater är förutom nordvästra indiska oceanen, malacksundet i Sydostasien och Guineabukten i Västra Afrika.
Jag vill segla till San Tome men undviker det just p g a pirater på vägen dit.
Jag kommer troligen inte segla söder om Guinea bissao.

Pirater har alltid funnits.
Ett trick är att få båten att se it som om den är från USA, då tror de det finns vapen ombord, själv har jag bara en slangbella.

Seglar i Västafrika/Kap Verde.
Citera
2024-01-14, 15:32
Medlem
Citat:

Har du aldrig hört talas om Svenssons som seglar..!?
Citera
2024-01-14, 17:54
Medlem
Om han nu seglat runt i 30 år, varför var han inte mer förberedd på detta?
Ett vapen är ett måste för att skydda sig till havs.
Sker attacker väldigt ofta.
Hade snubben haft ett gevär så hade han förmodligen kunna avvärjt attacken.
Nu hade han tur som överlevde.

Här kan man se en del av de attacker som hänt.
https://www.icc-ccs.org/index.php/piracy-reporting-centre/live-piracy-map/piracy-map-2023-1
Citera
2024-01-14, 20:21
Medlem
Klas-Vegass avatar
Var det han som var försvunnen för några år sedan? Tog 6 månader till kanarieöarna? Tycker mig känna igen namnet.
Citera
2024-01-14, 23:57
Medlem
Hegamons avatar
Intervju här med seglaren: https://www.hamnen.se/artiklar/segel/svenske-langseglaren-magnus-ranad-och-knivhuggen-av-pirater/

Vilket mardröm. Jag vet inte hur han skulle gjort. Risken som han säger är att dessa hade bogserat in han till land, tagit båten och dödat han. Jag vet faktiskt inte risken med att dödas av pirater utanför Colombia. Colombia har annars haft kidnappningar av turister även om det inte är vanligt.

Sjöfarten skyddar sig annars med vapen, de skjuter skarpt mot pirater. Risken är väl att han hade fängslats många år ifall han skjutit någon? Jag kan för lite om risker och konsekvenser för att uttala mig.

Personligen hade jag tagit reda på vad som händer om jag skjuter en pirat. Sedan hade jag haft ett gevär i båten.
Citera
2024-01-15, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Om han nu seglat runt i 30 år, varför var han inte mer förberedd på detta?
Ett vapen är ett måste för att skydda sig till havs.
Sker attacker väldigt ofta.
Hade snubben haft ett gevär så hade han förmodligen kunna avvärjt attacken.
Nu hade han tur som överlevde.

Här kan man se en del av de attacker som hänt.
https://www.icc-ccs.org/index.php/piracy-reporting-centre/live-piracy-map/piracy-map-2023-1

Inte helt oproblematiskt att som privatperson lagligt ha med sig ett skjutvapen i försvarssyfte. Hur har du tänkt att han skulle löst det?
Citera
2024-01-15, 01:01
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Inte helt oproblematiskt att som privatperson lagligt ha med sig ett skjutvapen i försvarssyfte. Hur har du tänkt att han skulle löst det?

Det är inte svårare än att googla orden: guns on boats in caribbean: https://www.google.se/search?q=guns+on+boats+in+caribbean&sca_esv=598452 014&sxsrf=ACQVn08e9soP0qkFhq568qHEMc9pjNkXDQ%3A170 5276835882&source=hp&ei=o3WkZZv0M8emwPAPoMWC8A4&if lsig=ANes7DEAAAAAZaSDs2YIu6cFb8u_AXTVaP2X9xOXzey2& udm=&oq=guns+on+boats+&gs_lp=Egdnd3Mtd2l6Ig5ndW5zI G9uIGJvYXRzICoCCAAyCBAAGIAEGMsBMggQABiABBjLATIIEAA YgAQYywEyCBAAGIAEGMsBMg YQABgWGB4yBhAAGBYYHjIGEAAYFhgeMggQABgWGB4YDzIIEAAY FhgeGA8yCBAAGBYYHhgPSN8pUABYlBdwAHgAkAEAmAF8oAGTCq oBBDEwLjS4AQPIAQD4AQHCAgoQIxiABBiKBRgnwgILEAAYgAQY sQMYgwHCAhEQLhiABBixAxiDARjHARjRA8ICCBAAGIAEGLEDwg IOEC4YgAQYigUYsQMYgwHCAgoQLhiABBiKBRhDwgIOEC4YgAQY sQMYxwEY0QPCAgoQABiABBiKBRhDwgILEC4YgAQYsQMYgwHCAh AQLhiABBiKBRhDGLEDGIMBwgIIEC4YgAQYsQPCAgsQLhiABBjH ARivAcICBRAuGIAEwgIFEAAYgATCAgsQLhiABBjLARjUAsICCB AuGIAEGMsBwgINEC4YgAQYChixAxiDAcICBxAAGIAEGArCAgcQ LhiABBgKwgIHEAAYgAQYDcICBhAAGB4YDQ&sclient=gws-wiz
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in