Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Klassisk sossemyt gällande palmemordet, slås bara av den att det skulle skålats på Café Opera när dödsbudet kom, det finns INGEN som var där som kan bekräfta - historien har enbart gått via hörsägen.
Så är det. Dessutom är det en fånig mytkonstruktion.
Att det skålades lite här och var i diverse kretsar – är väl en annan fråga just (och hade ju egentligen inget primärt med Mattias Palme att beskaffa).
Och
de ("INGEN" i din mening) som var i närheten av Mattias där under skidresan, visste högst sannolikt å ena sidan inte ens att MP var där (så återhållen och omärkbar som han var) alternativt å andra sidan att de faktiskt var hans vänner (vilket de också var – i det att en del var från hans Södra Latin-klass, om jag inte minns fel).
Igen (som jag beskrivit tidigare): Mattias var särdeles anonym och närmast "osynlig" på den tiden, år 1986. T.o.m. hans livvakter, kommer jag ihåg, efter mordet på Olof, gjorde knappt ett uns väsen av sig och syntes eller så under den tid efteråt när Mattias hämtades och lämnades av dessa i någon form på SL.
För övrigt var MP kassör i SLSS (Södra Lattes Segelsällskap) och sektionsledare för basketen i gymnasiet under den aktuella tiden när hans far gick bort.
Mer intressant skulle vara om någon kunde berätta om hans nuvarande arbetsverksamhet, exempelvis
detta arkitektkontor (ett av de tre, enligt Ratsit, bolagsengagemang han har i arkitektbranschen i dag).