2011-12-19, 17:22
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Klassisk sossemyt gällande palmemordet, slås bara av den att det skulle skålats på Café Opera när dödsbudet kom, det finns INGEN som var där som kan bekräfta - historien har enbart gått via hörsägen.

Jo Aceh som skrev ovan är ju en av foliehattarna i Palmemordstråden.
Citera
2011-12-19, 17:25
Medlem
Citat:
Klassisk sossemyt gällande palmemordet, slås bara av den att det skulle skålats på Café Opera när dödsbudet kom, det finns INGEN som var där som kan bekräfta - historien har enbart gått via hörsägen.
Så är det. Dessutom är det en fånig mytkonstruktion.
Att det skålades lite här och var i diverse kretsar – är väl en annan fråga just (och hade ju egentligen inget primärt med Mattias Palme att beskaffa).

Och de ("INGEN" i din mening) som var i närheten av Mattias där under skidresan, visste högst sannolikt å ena sidan inte ens att MP var där (så återhållen och omärkbar som han var) alternativt å andra sidan att de faktiskt var hans vänner (vilket de också var – i det att en del var från hans Södra Latin-klass, om jag inte minns fel).

Igen (som jag beskrivit tidigare): Mattias var särdeles anonym och närmast "osynlig" på den tiden, år 1986. T.o.m. hans livvakter, kommer jag ihåg, efter mordet på Olof, gjorde knappt ett uns väsen av sig och syntes eller så under den tid efteråt när Mattias hämtades och lämnades av dessa i någon form på SL.
För övrigt var MP kassör i SLSS (Södra Lattes Segelsällskap) och sektionsledare för basketen i gymnasiet under den aktuella tiden när hans far gick bort.

Mer intressant skulle vara om någon kunde berätta om hans nuvarande arbetsverksamhet, exempelvis detta arkitektkontor (ett av de tre, enligt Ratsit, bolagsengagemang han har i arkitektbranschen i dag).
Citera
2012-09-21, 10:04
Medlem
Zentowers avatar
Tydligen har Mattias en relation med sångerskan Anna Järvinen. (var jag först med det skvallret? wow)

Jag kan bekräfta att Mattias var väldigt tystlåten som tonåring. Han var rent av blyg och gillade inte alls uppmärksamhet, så pass att han nästan stammade när han fick allas ögon på sig. Jag minns att jag tänkte att det inte kunde vara lätt att ha en pappa som varenda svensk antingen älskar eller hatar, när man var så blyg som han var. Men han var en smart och väldigt snäll grabb.

Och jag kan också bekräfta att det faktiskt fanns ungdomar även på Södra Latin som starkt ogillade Palme. De var inte många, men visst existerade de. Jag hörde rätt starka åsikter uttalas halvt på allvar och halvt på skoj av två personer på skolan (innan mordet). Fick lite kalla vibbar.
(Man hade ju sett gott om bilder på piltavlan med Palmes ansikte och man kunde ständigt läsa de rätt extrema annonserna från Gio Petré mfl. Med andra ord så var man ju inte helt förvånad när Palme mördades till slut. Man visste ju att det fanns extrema människor som verkligen hatade Palme mer än allt annat i världen.
Så historien om att M i skidbacken i Chamonix fick höra några ungar skrattande berätta om mordet låter långsökt men inte alls otänkbart. Det behöver ju inte vara så att ungarna visste att det var Palmes son de träffat, utan bara trodde att det var ytterligare något rikemansbarn från Sverige.)

Men det fanns nog många fler som respekterade Palme och tyckte det var makalöst spännande att Mattias gick där. (Gott om viskningar i korridorerna första året, vilket alltså knappast M själv tyckte var så kul.)
Citera
2012-09-22, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zentower
Tydligen har Mattias en relation med sångerskan Anna Järvinen. (var jag först med det skvallret? wow)

Jag kan bekräfta att Mattias var väldigt tystlåten som tonåring. Han var rent av blyg och gillade inte alls uppmärksamhet, så pass att han nästan stammade när han fick allas ögon på sig. Jag minns att jag tänkte att det inte kunde vara lätt att ha en pappa som varenda svensk antingen älskar eller hatar, när man var så blyg som han var. Men han var en smart och väldigt snäll grabb.

Och jag kan också bekräfta att det faktiskt fanns ungdomar även på Södra Latin som starkt ogillade Palme. De var inte många, men visst existerade de. Jag hörde rätt starka åsikter uttalas halvt på allvar och halvt på skoj av två personer på skolan (innan mordet). Fick lite kalla vibbar.
(Man hade ju sett gott om bilder på piltavlan med Palmes ansikte och man kunde ständigt läsa de rätt extrema annonserna från Gio Petré mfl. Med andra ord så var man ju inte helt förvånad när Palme mördades till slut. Man visste ju att det fanns extrema människor som verkligen hatade Palme mer än allt annat i världen.
Så historien om att M i skidbacken i Chamonix fick höra några ungar skrattande berätta om mordet låter långsökt men inte alls otänkbart. Det behöver ju inte vara så att ungarna visste att det var Palmes son de träffat, utan bara trodde att det var ytterligare något rikemansbarn från Sverige.)

Men det fanns nog många fler som respekterade Palme och tyckte det var makalöst spännande att Mattias gick där. (Gott om viskningar i korridorerna första året, vilket alltså knappast M själv tyckte var så kul.)

Underbara killar alla tre! Såg dem på tv ikväll, hos Skavlan. Hoppas de får ett fint och lugnt liv, trots allt. Att mista en älskad far så tidigt, och på det viset, är en svår sak.
Från säkert håll hörde jag våren 1986 att det var otrevliga reaktioner på mordet, bland vissa ungdomar på den där skidresan. Men de visste förmodligen inte att Matttias var son till Palme. Jag blir så ledsen och arg när jag tänker på det.
Citera
2012-09-22, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zentower

Jajamän: http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/klick/article15479468.ab
Citera
2012-09-22, 10:54
Medlem
Han var inte så talför som sina bröder i Skavlan, han verkade vara väldigt obekväm i situationen. Men de tre bröderna verkade faktiskt vara sympatiska till skillnad från sin far.
Citera
2012-09-22, 10:56
Medlem
Pen Islands avatar
Sönerna Palme var med i Skavlan igår. Då berättade den yngsta av dem om det som hände i Chamonix, tydligen ropade inte ungarna att hans far var död. Utan de hade bara identifierat honom som en Palme och sedan ropat en massa skit. Så förstod jag det i alla fall, men jag var trött så kan ju ha missat något.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/sonerna-om-palmehatet

Sen finns väl skavlan på svt play kan jag gissa.
Citera
2012-09-22, 14:36
Medlem
mishimas avatar
Mårten Palme lär bekräfta myten som den tankspridde och förvirrade professorn. En bekant jobbade lite med honom när han var gästprofessor på Växjö universitet tidigt 00-tal.
Citera
2013-01-02, 11:37
Medlem
Bananas avatar
Citat:

På Operabaren ska det ha gått till så iallafall, då en herre bjöd alla gäster på champagne i samband med mordet. Detta enligt Claire Wikholm i sista delen av Palmedokumentären (svt play).
Citera
2013-01-02, 14:58
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banana
På Operabaren ska det ha gått till så iallafall, då en herre bjöd alla gäster på champagne i samband med mordet. Detta enligt Claire Wikholm i sista delen av Palmedokumentären (svt play).

Ja, den fyllkajan är ju verkligen ett sanningsvittne. Hon minns väl inte ens vad hennes morsa hette.
Citera
2013-01-02, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Ja, den fyllkajan är ju verkligen ett sanningsvittne. Hon minns väl inte ens vad hennes morsa hette.
Claire Wikholm har aldrig ljugit vad man vet, eller hur? Hon är i varje fall ingen mytoman som vissa här på Flashback.
Citera
2013-01-02, 21:00
Medlem
Såg sista delen av Palme ikväll. Känner igen mig i Mattias. Han har inte haft det lätt och kanske först nu kan han börja leva sitt eget liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in