2024-01-06, 12:17
Medlem
Barnet i knät med samma bälte..

Varför visualiserar jag en äggskärare??
Citera
2024-01-06, 12:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsolna123
Hej!

Vi är fyra vuxna och två barn som ska åka tillsammans. Barnen är 9 och 3 år. Jag undrar vad som händer vid poliskontroll om vi håller den 3-åriga på knä (med ett gemensamt bälte för både honom och den vuxna som bär honom)?

Riskerar man att förlora körkortet eller få höga böter?

Ska du ut och köra på vintern med ett barn i knät som krossas vid olycka? Är det genomtänkt känner du?
Varför inte hyra en bil som alla får plats i. Delat på 4 vuxna är det ingen stor kostnad. Blir du stannad är det insparat är ni med i en olycka så har 3 åringen en chans att överleva.
Citera
2024-01-06, 12:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Tänk vad dagens unga är så besatta av att krocka.
Hur ofta har det hänt er egentligen ?

Förr i tiden var det inte lika farligt, det fanns inte ens säkerhetsbälte i bilarna, och kan ni tänka er, folk klarade sig utmärkt.

Med tiden ser man vad som händer och hur statistiskes ser ut för människor utan bälte, för många i bilen osv.
Det händer fort olyckor hur noga man än är. Där är mer bilar ute på vägarna i dag, högre hastigheter osv.
Citera
2024-01-06, 12:35
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DARYL
100,000 tals raggare åker ju utan bälte varenda sommar, finns inga bälten i jänkebilar 1940-1970. 6-7 i varje bil och dessutom är alla i bilen snorfulla förutom föraren. Är alla dessa fyllechaffisar också olämpliga som förare då?

Det är ingen treåring som sitter i knät på den vuxna.
Förstå en 3 årings kropp vid en krock när en 70kg vuxen trycker på.

Förövrigt så åker min grabb i mina jänkare sedan han var typ 1 år, jag har monterat in 3 punktsbälte för honom i bilarna.
Så går ju självklart att eftermontera.
Citera
2024-01-06, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Tänk vad dagens unga är så besatta av att krocka.
Hur ofta har det hänt er egentligen ?

Förr i tiden var det inte lika farligt, det fanns inte ens säkerhetsbälte i bilarna, och kan ni tänka er, folk klarade sig utmärkt.

Och jag har rökt i 16 år utan att dö i lungcancer. Min slutsats är därför att rökning är helt ofarligt.

Kolla olycksstatistik då jämfört med nu så kommer din åsikt tvärvända.

Hur som helst, är man en passagerare för mycket så ser man givetvis till att alla barn sitter säkert, sen låter man en vuxen åka i bakluckan.
Citera
2024-01-06, 13:04
Medlem
Vad kissenödiga folk är, är det familjeliv jag kommit till?

Saknas ju info.
Kör du långsamt nog på egna vägar kan du ha knodden på huven. Eller i bagaget.

Kör du fortare så ge ungen ett eget säte med bälte.
Att dela bälte är väldigt dåligt.
Citera
2024-01-06, 13:12
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Hej!

Vi är fyra vuxna och två barn som ska åka tillsammans. Barnen är 9 och 3 år. Jag undrar vad som händer vid poliskontroll om vi håller den 3-åriga på knä (med ett gemensamt bälte för både honom och den vuxna som bär honom)?

Gemensamt bälte?det barnet dör ögonblickligen vid krock och den vuxne kommer nog få barnets huvud i knäet.
Bar att du kommit på andra tankar. Man kan inte lite på trafiken och andra förare.
Citera
2024-01-06, 13:25
Medlem
Kungsgardens avatar
Det spelar ingen roll hur d u kör. Plötsligt kommer ett rattfyllo eller någon annan galning mot bilen. När ska människor begripa det?
Citera
2024-01-06, 14:19
Avslutad
Citat:
Samtidigt i Thailand. En hel familj, man+fru+4 ungar sitter på en 125:a i 80 blås och sicksackar runt bilar, tuk-tuks och elefanter. Alla har flip-flops men ingen har hjälm....

Vad är din poäng, att det skulle vara säkert?

Förra året dog runt 20,000 personer i trafikolyckor i Thailand och 2018 var de på 9e plats globalt i antal dödsolyckor…

60 personer dog i trafikolyckor i Thailand första dagen av 2024. Skitbra land.
Senast redigerad av kodapan 2024-01-06 kl. 14:21.
Citera
2024-01-06, 14:21
Medlem
Citat:
Samtidigt i Thailand. En hel familj, man+fru+4 ungar sitter på en 125:a i 80 blås och sicksackar runt bilar, tuk-tuks och elefanter. Alla har flip-flops men ingen har hjälm....
Ja? Thailand är ett skithålsland utan minsta säkerhetstänk. Hur är det topic i den här tråden???
Citera
2024-01-06, 14:25
Medlem
Citat:
Då har jag fått bra svar. Nej, det kommer inte hända. Jag medveten risk. Läst att även ett lösföremål i bakåt kan har effekten som en elefant skulle nåt händer.

Tanke var att det är väldigt kort avstånd och betydligt låg hastighet (typ runt 30), funderade om man ska chansa lite. Men nu är det kristallklart att det är nej.

Tack för alla svaren.

Åk två gånger då om sträckan är så kort. Så slipper det blir några tråkigheter.
Citera
2024-01-06, 14:25
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Hej!

Kan du inte bara hyra en minibuss för resan, eller boka stor taxi? 4 vuxna borde kunna bekosta detta utan problem. Dessutom slipper ni sitta packade som sillar.

Bonus: Ni utsätter inte treåringen för fara.

EDIT: såg nu att du redan fattat beslut för 4 timmar sedan. Ett bra beslut.
Senast redigerad av Glödskal 2024-01-06 kl. 14:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in