2025-03-10, 16:29
Avslutad
Bättre att skapa somaliska och kongolesiska byar där. Hört att polskor gillar svarta. Kan bli många mullatungar som i under tonåren flyttar runt i Polen och sprider sina gener. Polen behöver mångkultur. Det är andra tider nu, och dom ligger ändå 100 år efter.
Citera
2025-03-10, 16:32
Avslutad
Ts är nog SD:are eller AfS:are som säkert gapar högljutt på att invandrare som kommer till Sverige inte kan anpassa sig. Ts kastar sten i glashus.
Citera
2025-04-11, 08:52
Medlem
Nochillss avatar
Att skapa 'Svenskbyar i annat land'? Ja, det är ju många pensionärer som bosätter sig i Portugal eller Spanien, bara för det bättre klimatets skull.

Jag har själv bott fem år i Estland och det finns då inga sådana byar där, trots att det är många svenskar som bor och jobbar där.
Dessutom har många Ester svenskanknytning eller lär sig svenska pga att skandinaviska jobb etablerar sig, pga ett lägre skattetryck.

Nu är jag själv på väg att flytta till just Warszawa, mycket pga att jag har det svårt att få nytt jobb i Baltikum. Jag har bara besökt landet en gång tidigare för flera år sedan, så det kommer att bli en större omställning.
Citera
2025-04-11, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det finns ju på sätt och vis i Spanien. På solkusten (Costa Del Sol) finns 35 000 svenska fastboende, det vill säga svenskar som äger sin egen bostad. 250 000 svenska turister väljer även att besöka Solkusten varje år. Det finns svenska restauranger, svensk skola osv.

Svenskar på sina kolonier umgås bara med andra svenskar, lär sig inte spanska, äter svensk mat, kräver att få service på svenska hos myndigheter o c v. Spanjorer klagar på att de inte vill ta seden dit man kommer...
Citera
2025-04-12, 00:12
Medlem
Varför vill du upprätta något svenskt om svenska värderingar är så dåliga? Är det inte bättre då att integreras i det Polska samhället och kulturen om den nu är så mycket bättre.

Lite som muslimer som flyr förtrycket i hemländerna för att sen vilja upprätta samma sak här i Sverige. Idioti är bara förnamnet.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2025-04-12 kl. 00:19.
Citera
2025-04-13, 10:55
Medlem
Har en bekant som har just flyttat tillbaka till Sverige efter flera år på Pensionen i landet.
Den Svenska grund pensionen räckte dessvärre inte till för ett OK liv i dagens Polen.
Svensk byarna med dagens priser i Polen får man nog glömma.
Citera
2025-04-13, 11:23
Medlem
Wrossmols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoColorClothes
Läser tråd efter tråd på Flashback om missnöje framförallt bland männen. Svenska samhället är inte längre anpassat för manliga värderingar. Samtidigt vill vi gärna flytta till andra platser men då är språken ett hinder. Skulle kanske vara en bra affärsidé att skapa kolonier i tex Polen där det tas emot män som är penningstarka eller kanske bara teknikkunniga. Skulle själv se det som attraktivt att flytta dit om det fanns andra svenskar där. Synen på männen är avsevärt bättre. Några andra som skulle gilla det?

Jag förstår längtan efter något nytt, men det är märkligt att lösningen alltid verkar vara att lämna snarare än att förändra. Som om problemet ligger i språket eller kvinnosynen – inte i oförmågan att skapa något meningsfullt där man är. Svenskbyar i Polen låter mer som en mental tillflykt än ett faktiskt alternativ. Vad är det egentligen vi försöker fly ifrån – och varför följer vi alltid med oss själva
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in