Citat:
Ursprungligen postat av
Slaggaren88
Sonen fyllde nyss 16 och är endast 171cm nästan alla runt om honom är en bit längre. Hans mor är 168 och jag 180. Alla män i släkten är över 180 eller längre. Undrar hur lång han kommer att bli och varför han ligger så långt efter i sin längd, är det möjligt att han blir 180 med tanke på att han redan är 16? Eller kommer han sluta någon stans där emellan? Är det någon annan som började växa på senare år
Hur långt är ett snöre.
En omöjlig fråga att svara på, människor utvecklas olika och det beror mycket på när puberteten inträffar och hur lång den blir.
Själv var jag färdigväxt när jag fyllde 13. Var lika lång som när jag började 7an, mönstrade, ryckte in I lumpen och vid mitt 50år test.
Har en gammal klasskompis som växte 30cm efter vi gick ut 9an. Vi träffades på en återträff 5år efter vi gick ut.
Ingen kände igen honom den lille killen 165 cm och 55 kg hade förvandlats till en jätte på dryga 195 cm och en bra bit över 100 kg.
Men de flesta i min bekantskapskrets har nog lagt på sig några enstaka cm efter 9an. Men inte så mycket som 10.
Sen att man kan variera nån enstaka cm under livet beror nog mycket på dagsform hur mycket ryggraden tryckts ihop under dan etc.
Om man inte tittar väldigt högt upp i åldern, många börjar krympa ihop efter 70, min far t.ex har altid varit några enstaka cm längre än mig. Nu vid 85 är han tydligt kortare men det är sånt som hänt sista åren då hans hälsa försämrats.