Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-25, 14:40
Medlem
1FFs avatar
Strömmar man via bluetooth så är Windows lite dåligt på att maximera ljudkvaliteten jämfört med vad som går. Jag hittade följande produkt på nätet som jag har provat några dagar: https://www.bluetoothgoodies.com/a2dp/

Det vart inga fantastiska förbättringar men lite mer nyanserat ljud och kraftfullare dito p.g.a det. Upplevde ljudet som mer närvarande t.ex. Men sådant där varierar ju med ens utrustning, samt öron. Vilket också är utrustning.

Själv strömmar jag Flac från datorn till 1 par aktiva högtalare och upplevde som sagt lite bättre ljud. Denna drivis samt en kompetent equalizer gjorde tillsammans oerhört stor skillnad till det bättre för mitt ljud. Löjligt bra för en sådan enkel uppsättning - 2 högtalare + 1 dator samt en Flac-strömningstjänst för 82 kr/mån.

Jag hittade inga objektiva tester bara siter med användaromdömen: https://www.google.com/search?q=alternative+a2dp+driver+review&sca_esv=59 3588080&ei=Q3-JZeOoGImFxc8P_IaOuA4&oq=Alternative+A2DP+Driver+re &gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiGkFsdGVybmF0aXZlIEEyRFA gRHJpdmVyIHJlKgIIADIFEAAYgAQyBhAAGBYYHkiWJ1C2E1joG H ABeAGQAQCYAUegAc8BqgEBM7gBAcgBAPgBAcICChAAGEcY1gQY sAPCAg0QABiABBiKBRhDGLAD4gMEGAAgQYgGAZAGCg&sclient =gws-wiz-serp.

Egna öron avgör ju sådant här bäst, och programmet har gratis provning.
Senast redigerad av 1FF 2023-12-25 kl. 15:08.
Citera
2023-12-26, 02:58
Medlem
PartyPittochPungs avatar
Varför drar du inte bara en kabel, så ligger du kvalitetsdegradering? Bluetooth räcker ju ändå bara max 10 meter utan väggar, så ser inte alls någon vits med blåtand? Eller missar jag något?
Citera
2023-12-26, 20:32
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PartyPittochPung
Varför drar du inte bara en kabel, så ligger du kvalitetsdegradering? Bluetooth räcker ju ändå bara max 10 meter utan väggar, så ser inte alls någon vits med blåtand? Eller missar jag något?

Även fast vi som använder bluetooth är villiga att avstå en del prestanda för smidigheten av trådlöshet, likt för alla med Wifi, så är det ju ändå intressant att göra vad som går att göra för att få bästa möjliga bluetooth-kapacitet.

Det är vad inlägget handlar om, jag tror de flesta fattade att inlägget var ett generellt tips och inte ett personligt "bloggande" om något prestandahöjande. Framför allt de som läst infon på länken och som har aptX HD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in